E6 Fjerdingen–Grøndalselv
Den nye vegen på E6 Fjerdingen-Grøndalselv vil få slakere svinger, mindre stigninger og en gjennomgående bredde på ni meter.
Strekningen Fjerdingen-Grøndalselv er en del av det store utbedringsprosjektet E6 Grong-Nordland grense. Prosjektet omfatter bygging av om lag 12 km med ny E6. Det legges opp til en standard som kan skiltes for 90km/t med vegbredde 9 meter. Dette vil gi en veg med mye bedre linjeføring. Altså en veg som har slakere svinger og mindre stigninger enn det dagens E6 har.
Siste nytt:
Første delstrekning på om lag 1 km ble åpnet allerede i 2021. Denne strekningen omfatter ny bru over Fjerdingelva med tilstøtende vei. Arbeidet med øvrige deler er delt inn i to kontrakter.
Letnes Entreprenør fått kontrakten på planlegging, prosjektering og bygging fra Fjerdingen til Grøndalselv, mens Peab har kontrakten med bygging av ny bru over Grøndalselv med noe tilstøtende veg. Prosjektet avsluttes ved Heimly, ca 500 meter nord for Grøndalselv, hvor ny E6 koples på eksisterende veg.
Strekningen som Letnes bygger er ca 10 km. Arbeidet startet våren 2022. Det planlegges å åpne en del av strekningen fra Fjerdingen og nordover sent høsten 2023. Resterende del skal etter planen åpnes samtidig som den nye brua over Grøndalselv er ferdig. Målet er å kunne åpne hele delstrekningen før sommerferien 2024.
Ny E6 planlegges øst for dagens E6 på nesten hele strekningen. Et kort parti ligger helt inntil dagens veg på vestsiden. Sør for Fjerdingelva, forbi Åsmulen og sør for Grøndalselv blir ny E6 delvis liggende flere hundre meter unna dagens E6, men på mesteparten av strekningen blir den liggende nært dagens.
Den nye vegen blir ca. 500 meter kortere enn dagens E6. Sammen med høyere fartsgrense blir reisetida på strekningen redusert med om lag 20 prosent. Trafikksikkerheten blir også vesentlig bedre.
Færre avkjørsler
Antall avkjørsler blir vesentlig redusert for å kunne skilte for 90 km/t. Det planlegges med avkjørsel ved Tettmoen, Åsmulen, Sæterhaugen og Granmo.
Dagens kryss med Folmervegen planlegges flyttet litt lenger sør og bli felles med adkomst til Sæterhaugen.
Ny bru over E6
Ved Grøndalselv planlegges fylkesvegen mellom Lassemoen stasjon og Skorovatn på bru over ny E6. Kryss med av og påkjøring E6 blir på vestsiden, med bussholdeplass og mulighet for pendlerparkering i kryssområdet.
Det planlegges også et midlertidig asfaltverk ved Grøndalselv i anleggsfasen, og det bli etablert midlertidige riggområder og brakkerigg på strekningen.
Hva skjer med dagens E6?
Dagens E6 på strekningen planlegges beholdt som adkomst til boliger og gårdsbruk eller driftsveg for skogbruket. Den blir imidlertid smalnet og asfalten blir fjernet på strekninger der den kun blir benyttet til skogsdrift.
Arealer langs E6 som i dag er ryddet for skog av hensyn til sikt planlegges tilplantet. Sammen med bevaring av myr er dette positivt for klimaregnskapet.
- Vei:
- E6
- Fase:
- Byggefase
- Kommuner:
- Grong, Namsskogan
- Fylker:
- Trøndelag
- Lengde:
- 11 km
- Finansiering:
- Stat
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2014-2023
- Totalkostnad:
- 450 millioner. i 2018-kroner
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
Namsenvegen 1534, 7873 Harran.
NB: Kontoret er ikke daglig betjent. Avtal gjerne besøk på forhånd.