E6 Helgeland
Prosjektet gir bedre framkommelighet på og gjennom Helgeland. De nye veganleggene bidrar til færre drepte og alvorlig skadde i trafikken.
E6 Helgeland er delt i nord og sør
-
E6 Helgeland nord omfatter strekningen Korgen-Bolna. Ble tatt i bruk 7, november 2019.
-
E6 Helgeland sør omfatter strekningen Trøndelag grense-Korgfjellet. Ble tatt i bruk 26. november 2020. (med unntak av de to strekningene under)
-
E6 Trøndelag grense–Lille Majavatn åpnet for trafikk 18 oktober 2024, ferdigstilles i 2025.
-
E6 Kapskarmo-Svenningelv-Lien. Kapskarmo-Svenningelv ble tatt i bruk oktober 2019. Siste del, Svenningelv til Lien, bygges i helt ny trase vest for tettstedet Trofors i Grane kommune. Forventet åpning høsten 2025.
-
Nyheter:
Store deler av E6 på Helgeland hadde så dårlig standard at det skapte problemer for trafikantene og påførte næringslivet store kostnader. Den dårlige standarden påvirket også trafikksikkerheten. Nå er det meste av utbyggingen utført, men noe etterarbeid og enkelte delprosjekt gjenstår fortsatt.
Hovedelementene i utbyggingspakken E6 Helgeland
- Bygging og utbedring for til sammen 9,5 mrd. kroner (2022 kr)
- Strekningen er ca. 260 kilometer lang
- Totalt bygger og utbedrer vi ca. 142 kilometer veg
- Etter utbedring vil E6 være kortet inn med 6,2 kilometer
- Vei:
- E6
- Fase:
- Byggefase
- Kommuner:
- Grane, Rana, Vefsn, Hemnes
- Fylker:
- Nordland
- Lengde:
- 142000
- Finansiering:
- Stat, Bompenger
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2018-2029
- Totalkostnad:
- 10840 millioner (2023 kroner).
- Oppstart:
- September 2015
- Antatt åpnet:
- 2025
Kontakter
Sist oppdatert: