Prosjektet er omtalt i siste del av Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036.
Reguleringsplan ble vedtatt av Hamarøy kommunestyre 15.12.2022. Statens vegvesen har ingen videre føringer for prosjektet og bygging er ikke vedtatt.
Kartet viser traseen for ny E6 fra Kvannelva til Kilnesodden med tunnel under Ulvsvågskaret. Illustrasjon: Statens vegvesen
E6 over Ulvsvågskaret har siden transport med hest og kjerre tok slutt og motorisert ferdsel overtok, vært problematisk for fremkommelighet vinterstid, særlig for tunge kjøretøy. Stigningen opp til Ulvsvågskaret (212 moh) er hyppig stengt vinterstid pga. av berging av tunge kjøretøy. Siden begynnelsen av 90-tallet har strekningen vært løpende omtalt i NTP.
Strekningen inngår i KVU E6 Mørsvikbotn–Ballangen, som ble vedtatt av Regjeringen i 2013. Av KVU framgår det at E6 skal bygges ut til vegnormalstandard i dagens korridor, med tunnel under bl.a. Ulvsvågskaret. Resultat av ny vei er redusert reisetid og bedre fremkommelighet for trafikanter.
Dagens E6 over Ulvsvågskaret legges i tunnel, for å unngå dagens lange og bratte stigninger.
Prosjektet omfatter en lengre tunnel på 3,1 kilometer, i tillegg til to kortere tunneler på 580 og 270 meter. Vei i dagen er 6,3 kilometer