Morten Ask
- Telefon:
- 91 38 57 97
- E-post:
Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen om å utarbeide en konseptvalgutredning (KVU) for veg og bane over Hardangervidda.
Statens vegvesen anbefaler en redusert variant av konsept K2, «Korte tunneler» og bygging av tunnel ved Dyranut.
Last ned: Konseptvalgutredning rv. 7 over Hardangervidda, oktober 2015 (PDF)
Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen om å utarbeide en konseptvalgutredning (KVU) for rv. 7 Hardangervidda. Utredningen ble gjort i samarbeid med Jernbaneverket, og i god dialog med Miljødirektoratet med tanke på villreinproblematikken.
Målet var å utrede konsekvenser for mellom annet miljø, gods- og persontrafikk, reiseliv, arbeidsmarked og forutsigbar framkomst på veg og bane.
Den 153 km lange prosjektstrekningen omfatter kommunene Gol, Ål og Hol i Buskerud og Eidfjord og Ullensvang i Hordaland. På Gol begynner prosjektområdet ved veiskillet mellom rv. 7 Hardangervidda og rv. 52 Hemsedalsfjellet. Hardangerbrua er prosjektområdets vestligste punkt.