FoU-programmet BEDRE BY står for «Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer».

Det overordnede målet var å utvikle verktøy som kan prioritere tiltak og virkemidler for å nå de nasjonale målene for bytransport.

Programmet startet i 2014 og skulle vare ut 2020.

 BEDRE BY handlet blant annet om

  • å finne gode metoder for innsamling av data vi kan bruke til å dokumentere og beregne effekter av tiltak og virkemidler i byområder.
  • vurdere analysemetoder som kan brukes til å beregne og vurdere effekter av tiltak og virkemidler på transportetterspørsel og reisevaner i byområder.
  • vurdere hvordan vi kan få et bedre analysegrunnlag for samfunnsøkonomiske analyser i byområder.

Med BEDRE BY vil Statens vegvesen bidra til at transportmiddelfordelingen i byområder blir mer miljøvennlig og klimagassutslipp fra transport reduseres. 

BEDRE BY var delt i ulike programområder:

Analyser av kø og forsinkelser i byområder

Innsatsområder:

  • metoder for å beregne trafikkavvikling og reisetider i byområder med høy købelastning
  • empirisk kunnskap og data om reisetider, trafikkavvikling og reisemønster i rushtid i by
  • metoder for å verdsette køforsinkelser og pålitelighet

Effekter av bedre og mer tilgjengelig kollektivtilbud

Innsatsområder:

  • metoder for å beregne effekter av tiltak som hever kvaliteten på kollektivtransporten (bedre pålitelighet, økt komfort, universell utforming, mer tilgjengelig informasjon om reisetider etc.)
  • metoder for å beregne hvordan kollektivreiser fordeler seg mellom ulike kollektivtilbud.
  • empirisk kunnskap om passasjerbelegg, reisemønster og priser for kollektivtransport
  • metoder for å kunne vurdere hva som er den samfunnsøkonomiske beste løsning for utforming av et kollektivsystem i et gitt byområde
  • empirisk kunnskap om virkninger av å tilrettelegg hele reisekjeder med kollektivtransport


Effekter av tiltak for syklende

Innsatsområder:

  • metoder for å beregne effekter av sykkeltiltak
  • kunnskap om reiseomfang, turmønster, rutevalg og hastigheter for sykkeltrafikk
  • kunnskap om samfunnsøkonomisk nytte av forbedringer for syklister, utover tids- og helsegevinster

Sammenhenger mellom transport og arealbruk i byområder

Innsatsområder:

  • metoder og modeller for å analysere effekter av samspill mellom arealutvikling, infrastruktur og transportetterspørsel i byområder
  • metoder for integrerte samfunnsøkonomiske analyser av transport og arealbruk
  • erfaringsbasert kunnskap om turproduksjon og transportmiddelfordeling knyttet til bruk av areal i by

Effekter av parkeringstiltak og parkeringstilbud i byområder

Innsatsområder:

  • empirisk kunnskap om parkeringstilbudet i norske byer
  • metoder for å beregne effekter av parkeringstilbud og parkeringstiltak i by på bilhold, biltrafikk og transportmiddelvalg

Avhengigheter og sammenhenger mellom tiltak og prosjekter i bypakker

Innsatsområder:

  • kunnskap om effekten av samspillet mellom ulike typer tiltak og virkemidler for å endre fordelingen av transportmidler
  • metoder for samfunnsøkonomiske vurderinger av hvordan enkeltprosjekter i byområder avhenger av hverandre og hvilken utbyggingsrekkefølge og tidsprofil som bør velges

Bakgrunn for FoU-programmet BEDRE BY

Nasjonal transportplan 2014-2023 har som et av sine mål at veksten i persontransport i de største byområder skal tas med kollektivtransport, sykling og gåing. Dette må til for å nå det nasjonale miljømålet for transportpolitikken om å begrense klimagassutslippene og for å bedre trafikkavviklingen i byene.

Med en raskt voksende befolkning i byområdene vil dette kreve omfattende og kraftfulle tiltak og virkemidler. Valg av tiltak og virkemidler vil stille høye krav til kunnskap om hvordan disse påvirker transportetterspørsel og om kostnader og gevinster for samfunnet ved å gjennomføre dem.

Vi trenger mer kunnskap og bedre analysemetoder

Dagens metoder og verktøy for å analysere effekter av tiltak og virkemidler innen transport gir oss mange svar. I byområder er det imidlertid flere tema og problemstillinger vi mangler kunnskap om eller der vi ikke har godt nok datagrunnlag til å analysere. Dette var en av de viktige erfaringene fra arbeidet med Klimakur 2020.

Vi trenger mer kunnskapen om hvordan de ulike tiltakene og virkemidlene påvirker transport og reisevaner. Dette må til for at vi skal gi et godt grunnlag for å ta beslutninger som sikrer at vi når målet om endret transportmiddelfordeling i byområdene på en effektiv måte.

Vi trenger også mer kunnskap om de samfunnsøkonomiske virkningene av tiltakene, slik at vi kan prioritere best mulig mellom dem.

Organisering av FoU-programmet

For å få gode resultater, må vi samordne funn fra BEDRE BY med andre FoU-programmer, -prosjekter og -aktiviteter både i og utenfor etaten.  For å sikre dette, er BEDRE BY bemannet blant annet fra fagmiljøet i Statens vegvesen som har ansvar for tverretatlig arbeid med transportmodeller, for utvikling og vedlikehold av transportmodellene vi har og for utviklingen og bruken av samfunnsøkonomiske analyser.  

BEDRE BY har også en betydelig grenseflate mot programmet om utslipp fra kjøretøy i vegtrafikken (EMIROAD). Resultater fra EMIROAD og BEDRE BY skal sammen gi grunnlag for analysene av samlet utslipp fra kjøretøyparken med ulik kjøretøysammensetning og transportmiddelfordeling.

Arbeidet innen BEDRE BY vil koordineres og samordnes med revisjon av håndbok V712 Konsekvensanalyser (PDF) og håndbok V713 Trafikkberegninger (PDF), samt andre revisjoner av retningslinjer og håndbøker i etaten.

Foto: Guro Berge

Publikasjoner

Rapporter
Tittel Forfatter Referanse
Vurdering av INMAP som modellverktøy for arealbruk (Brage) Chi Kwan Kwong, Wiljar Hansen

TØI rapport 1635/2018

Tidtabellbasert kollektivrutevalg og modellering av korresponderende ruter med CUBE Voyager (Brage) Chi Kwan Kwong TØI rapport 1633/2018
Turproduksjon knyttet til hotellvirksomhet i byområder (Brage) Maria Amundsen, Ingunn Opheim Ellis

UA rapport
100/ 2017

Hvordan ivareta kvaliteten på hel reiseveg til og fra holdeplasser og knutepunkt, fra planfase til ferdigstilling? Hel reiseveg - Delrapport 2 (Brage)

Kristina Ellwood, Regine M. Hildre

Statens vegvesen
2017

Fartsmodell for sykkel og elsykkel (Brage) Stefan Flügel, Nina Hulleberg, Aslak Fyhri, Christian Weber Gretar Ævarsson, Eva-Gurine Skartland

TØI rapport
1557/2017

Vurdering av betydning av tilgjengelighet til holdeplasser i RTM (Brage)

Olav Kåre Malmin, Odd André Hjelkrem, Sahar Babri

Sintef
A28062/2017

Utvikling og variasjon i sykkelomfanget i Norge - En dybdeanalyse av den norske reisevaneundersøkelsen (Brage) Ingunn Opheim Ellis
Maria Amundsen
Harald Høyem
UA rapport 78/2016
Kompakte byer og lite bilbruk? Reisemønster og arealbruk (Brage) Petter Christiansen, Frants Gundersen, Fredrik Alexander Gregersen TØI rapport 1505/2016
Kategorisering av arealbruk i RTM (Brage) Øyvind Dalen, Gunnar Berglund, Faste Lynum, Yngve Frøyen Asplan Viak 2016
Transportstandard for kollektivtransport (Brage) Mads Berg, Tormod Wergeland Haug, Olav Kåre Malmin, Petter Arnesen

UA rapport
76/ 2016

Transportstandard for sykkel (Brage) Hilde Solli, Tormod Wergeland Haug, Olav Kåre Malmin, Ingunn O. Ellis

UA rapport
75/ 2016

Bedre nytte-kostnadsanalyser av tiltak som innebærer endret kø-situasjon? (Brage) Tom Normann Hamre NUMERIKA 1/2016
Hvordan ivareta kvaliteten på hel reiseveg til og fra holdeplasser og knutepunkt, fra planfase til ferdigstilling? Hel reiseveg - Delrapport 1 (Brage)

Kristina Ellwood, Regine M. Hildre

Statens vegvesen 2016

Pilotstudier: Før- og underveisundersøkelser av Østensjøbanen og Smestadtunnelen (Brage) Aud Tennøy, Paal Brevik Wangsness, Jørgen Aarhaug,
Fredrik Alexander Gregersen,
Nils Fearnley
TØI rapport 1455/2015
Vurdering av metoder og modeller for å analysere samspillseffekter mellom arealutvikling, transportetterspørsel og infrastruktur i byområde (Brage) Bjørn Gjerde Johansen, Wiljar Hansen, Aud Tennøy TØI rapport 1415/2015
Etterspørselseffekter av kvalitetshevinger i kollektivtransporten (Brage) Nils Fearnley, Jørgen Aarhaug, Stefan Flügel, Jonas Eliasson, Anne Madslien TØI rapport 1408/2015 
Metoder for å beregne effekter av sykkeltiltak (Brage)

H Samstad, M K Nielsen

COWI 1/2015
Analyse: Sykkelbruk og sykkeltiltak i Oslo (Brage) Einar Bowitz, Frode Voldmo og Linda Stokke Norconsult 2014
Evaluation of methods for calculating traffic assignment and travel times in congested urban areas with strategic transport models (Brage) Stefan Flügel, Gunnar Flötteröd,
Chi Kwan Kwong, Christian Steinsland
TØI report 1358/2014

 

Notater
Tittel Forfatter Referanse
STRATMOD - D1.1 Overordnet beskrivelse av modellen (Brage) Bård Norheim, Mari Betanzo, Tormod Wergeland Haug UA notat
97/2016

STRATMOD - D1.2 Case Moss og effekter av Follobanen (Brage)

Mads Berg, Tormod Wergeland Haug UA notat
95a/2016

STRATMOD - D.1.3 Case Oslo (Brage)

Mari Betanzo, Tormod Wergeland Haug, Bård Norheim, Harald Høyem UA notat
95b/2016

STRATMOD - D1.4 Case Stockholm (Brage)

Mari Betanzo, Bård Norheim UA notat
95c/2016

STRATMOD - D2.1 Beskrivelse av storsonemodellen (Brage)

Mads Berg, Harald Høyem, Tormod Wergeland Haug UA notat
96/2016

STRATMOD - D2.2 Dokumentasjon av STRATMOD-verktøyet i Cube (Brage)

Mads Berg UA notat
96a/2016
STRATMOD - D3.1 Beskrivelse av finansieringsmodellen (Brage) Mari Betanzo, Kristine Wika Haraldsen UA notat
97/2016
Paper
Tittel Forfatter Referanse

Empirical speed models for cycling in the Oslo road network.pdf

Stefan Flügel, Nina Hulleberg, Aslak Fyhri, Christian Weber, Gretar Ævarsson

Institute of Transport Economics (TØI)

Measuring the patronage impact of soft quality factors in urban public transport.pdf Nils Fearnley, Jørgen Aarhaug, Stefan Flügel, Jonas Eliasson, Anne Madslien

Institute of Transport Economics, Norway and Royal institute of Technology, Sweden

Traffic assignment for strategic urban transport model systems.pdf
Gunnar Flötteröd, Stefan Flügel
KTH Royal Institute of Technology, Institute of Transport Economics (TØI)
Methods and models for analyzing the relationship between land-use and transport – A review.pdf Bjørn Gjerde Johansen, Wiljar Hansen and Aud Tennøy

Institute of Transport Economics (TØI)Center for Transport Studies in Sweden

Presentasjoner

Her finner du presentasjoner fra forskjellige aktiviteter i forbindelse med FoU-programmet BEDRE BY.

Smakebiter fra Bedre by

Vegdirektoratet 24.november 2017

Presentasjoner  
Program.pdf  
Bystruktur, arbeidsplass- og boliglokalisering.pdf

Frants Gundersen, TØI

INMAP - En enkel LUTI-modell som kan kobles til RTM tilpasset byutredningene.pdf Ole Johan Kittilsen, Rambøll
Økt forklaringskraft av reisemiddelvalg.pdf Gunnar Berglund, Asplan Viak                           
(EL)-sykkel modeller.pdf Stefan Flügel, TØI
Risiko og valg av sykkel som transportmiddel.pdf An-Magritt Kummeneje, NTNU

Gåseminar 2017

Vegdirektoratet 22. september 2017

Presentasjoner  
Program.pdf  
Attraktive byer – og fornøyde fotgjengere.pdf

Helge Hillnhütter, Analyse & strategi Multiconsult

Attraktivitet og barrierer for gående.pdf

Yngve Frøyen, NTNU

Farts- og rutevalgsmodell for gående.pdf

Olav Kåre Malmin, SINTEF

Bilfritt byliv Oslo - erfaringer fra pilotområder sommeren 2017.pdf                          

Hans Edvardsen, Oslo kommune

Fornøyde fotgjengere gir kunder til kollektivtrafikken.pdf

Helge Hillnhütter, Analyse & strategi Multiconsult

Analyse av RVU-data om gåing til holdeplassen.pdf

Ingunn Opheim Ellis, Urbanet Analyse

Belysning for gående.pdf

Kåre Bye, Lyskonsult AS

Sykkelseminar

 Vegdirektoratet 17. februar 2017

Presentasjoner  
Program.pdf  
Dybdeanalyse av sykkeldata i RVU 2013/13.pdf Ingunn Ellis, Urbanet Analyse
Sykkelbruk og sykkeltiltak i Oslo.pdf Einar Bowitz, Norconsult
Sykkelulykker i Oslo.pdf Hanne Beate Sundfør , TØI
Sykling og gåing i midtbyen Trondheim.pdf Marit Synnes Lindseth, Norconsult
Evaluering av Shared Space.pdf Torkel Bjørnskau, TØI

Modellering av fart for vanlig sykkel og elsykkel.pdf

Nina Hulleberg, TØI
Etterspørselsmodellering av sykkel i transportmodeller.pdf Stefan Flügel, TØI

KIT - Kvalitet I Transportmodeller   

Fagverksted på KS Møtesenter i Oslo 9. november 2016

Presentasjoner  
Program.pdf  
Introduksjon til KIT.pdf Rune Opheim, CIVITAS
Kort innføring i Plan- og transportmodellen (PTM) - Hvordan gjør den resultatene fra RTM bedre.pdf Andre Uteng og Ole Johan Kittilsen, RAMBØLL
Uttesting og bruk av PTM kombinert med GIS-verktøy i Kommuneplanens arealdel.pdf Rune Herdlevær og Svein Heggelund, Bergen kommune
Parkering - virkemidler og effekter (KS-prosjekt).pdf Petter Christiansen, TØI
Parkeringsprosjekt (RTM) i Bedre By.pdf Guro Berge, Vegdirektoratet
Kollektivtransportkapasitet og fortettingspotensial i knutepunkter.pdf Gunnar Berglund og Øyvind Dalen, Asplan Viak
Rastermodellen for beregning av gangavstand. Innføring i metoden, utprøving i Bergen.pdf Yngve Frøyen, NTNU og Olav Kåre Malmin, SINTEF
Tilgjengelighet til holdeplass.pdf Sahar Babri og Olav Kåre Malmin, SINTEF
Kollektivlenker, frekvens, tidtabell.pdf Christian Stensland, TØI

Bedre by – Folk og biler i kø

Teknologidagene i Trondheim 2016

Presentasjoner  
Om kø og livet i bilen.pdf Guro Berge, Vegdirektoratet
Fenomenet kø og forsinkelser.pdf Dag Bertelsen SINTEF
Mikrosimulering av trafikkavvikling i by.pdf Børge Bang, Statens vegvesen Region midt
Bedre nytte-kostnadsanalyser av tiltak som innebærer endret kø-situasjon på veg.pdf Tom Normann Hamre, Numerika AS
Muligheter for kobling av statiske og dynamiske modeller.pdf Børge Bang, Statens vegvesen Region     midt
Hva gjør vi.pdf Oskar Kleven, Vegdirektoratet

KIT – Samarbeidsprosjekt med KMD og KS

Formidlingsseminar 5. april 2016

Presentasjoner  
Prognoser for arealbruk på grunnkretsnivå.pdf                                                                               Andre Uteng og Ole Johan Kittilsen, Rambøll
Utprøving og videreutvikling.pdf Rune Herdlevær og Svein Heggelund, Bergen kommune
Arealbruk i RTM.pdf Øyvind Dalen og Gunnar Berglund, Asplan Viak
Gåing og grunnkretsinterne reiser i RTM.pdf Olav Kåre Malmin, Petter Arnesen og Yngve Frøyen, NTNU
Sykkel i RTM.pdf Hilde Solli, Urbanet Analyse
Kollektivtrafikk og gåing til kollektivtrafikk.pdf Olav Kåre Malmin, SINTEF og Bård Norheim, Urbanet Analyse

Presentasjon av kunnskapsoversikter

Formidlingsseminar Vegdirektoratet 13. februar 2015

Presentasjoner  
Kartlegging og vurdering av metoder for å beregne effekter av sykkeltiltak.pdf Hanne Samstad, COWI
Vurdering av metoder for å beregne effekter av kvalitetshevende tiltak i kollektivtransport.pdf Nils Fearnley,TØI                     
Vurdering av metoder for å beregne trafikkavvikling og reisetider i byområder med kø-belastning i strategiske transportmodeller.pdf Stefan Flügel, TØI
Vurdering av metoder og modeller for å analysere samspillseffekter mellom arealutvikling, infrastruktur og transportetterspørsel i byområder.pdf Bjørn Gjerde Johansen, TØI