BEDRE BY
FoU-programmet BEDRE BY står for «Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer».
Det overordnede målet var å utvikle verktøy som kan prioritere tiltak og virkemidler for å nå de nasjonale målene for bytransport.
Programmet startet i 2014 og skulle vare ut 2020.
BEDRE BY handlet blant annet om
- å finne gode metoder for innsamling av data vi kan bruke til å dokumentere og beregne effekter av tiltak og virkemidler i byområder.
- vurdere analysemetoder som kan brukes til å beregne og vurdere effekter av tiltak og virkemidler på transportetterspørsel og reisevaner i byområder.
- vurdere hvordan vi kan få et bedre analysegrunnlag for samfunnsøkonomiske analyser i byområder.
Med BEDRE BY vil Statens vegvesen bidra til at transportmiddelfordelingen i byområder blir mer miljøvennlig og klimagassutslipp fra transport reduseres.
BEDRE BY var delt i ulike programområder:
Analyser av kø og forsinkelser i byområder
Innsatsområder:
- metoder for å beregne trafikkavvikling og reisetider i byområder med høy købelastning
- empirisk kunnskap og data om reisetider, trafikkavvikling og reisemønster i rushtid i by
- metoder for å verdsette køforsinkelser og pålitelighet
Effekter av bedre og mer tilgjengelig kollektivtilbud
Innsatsområder:
- metoder for å beregne effekter av tiltak som hever kvaliteten på kollektivtransporten (bedre pålitelighet, økt komfort, universell utforming, mer tilgjengelig informasjon om reisetider etc.)
- metoder for å beregne hvordan kollektivreiser fordeler seg mellom ulike kollektivtilbud.
- empirisk kunnskap om passasjerbelegg, reisemønster og priser for kollektivtransport
- metoder for å kunne vurdere hva som er den samfunnsøkonomiske beste løsning for utforming av et kollektivsystem i et gitt byområde
- empirisk kunnskap om virkninger av å tilrettelegg hele reisekjeder med kollektivtransport
Effekter av tiltak for syklende
Innsatsområder:
- metoder for å beregne effekter av sykkeltiltak
- kunnskap om reiseomfang, turmønster, rutevalg og hastigheter for sykkeltrafikk
- kunnskap om samfunnsøkonomisk nytte av forbedringer for syklister, utover tids- og helsegevinster
Sammenhenger mellom transport og arealbruk i byområder
Innsatsområder:
- metoder og modeller for å analysere effekter av samspill mellom arealutvikling, infrastruktur og transportetterspørsel i byområder
- metoder for integrerte samfunnsøkonomiske analyser av transport og arealbruk
- erfaringsbasert kunnskap om turproduksjon og transportmiddelfordeling knyttet til bruk av areal i by
Effekter av parkeringstiltak og parkeringstilbud i byområder
Innsatsområder:
- empirisk kunnskap om parkeringstilbudet i norske byer
- metoder for å beregne effekter av parkeringstilbud og parkeringstiltak i by på bilhold, biltrafikk og transportmiddelvalg
Avhengigheter og sammenhenger mellom tiltak og prosjekter i bypakker
Innsatsområder:
- kunnskap om effekten av samspillet mellom ulike typer tiltak og virkemidler for å endre fordelingen av transportmidler
- metoder for samfunnsøkonomiske vurderinger av hvordan enkeltprosjekter i byområder avhenger av hverandre og hvilken utbyggingsrekkefølge og tidsprofil som bør velges
Bakgrunn for FoU-programmet BEDRE BY
Nasjonal transportplan 2014-2023 har som et av sine mål at veksten i persontransport i de største byområder skal tas med kollektivtransport, sykling og gåing. Dette må til for å nå det nasjonale miljømålet for transportpolitikken om å begrense klimagassutslippene og for å bedre trafikkavviklingen i byene.
Med en raskt voksende befolkning i byområdene vil dette kreve omfattende og kraftfulle tiltak og virkemidler. Valg av tiltak og virkemidler vil stille høye krav til kunnskap om hvordan disse påvirker transportetterspørsel og om kostnader og gevinster for samfunnet ved å gjennomføre dem.
Vi trenger mer kunnskap og bedre analysemetoder
Dagens metoder og verktøy for å analysere effekter av tiltak og virkemidler innen transport gir oss mange svar. I byområder er det imidlertid flere tema og problemstillinger vi mangler kunnskap om eller der vi ikke har godt nok datagrunnlag til å analysere. Dette var en av de viktige erfaringene fra arbeidet med Klimakur 2020.
Vi trenger mer kunnskapen om hvordan de ulike tiltakene og virkemidlene påvirker transport og reisevaner. Dette må til for at vi skal gi et godt grunnlag for å ta beslutninger som sikrer at vi når målet om endret transportmiddelfordeling i byområdene på en effektiv måte.
Vi trenger også mer kunnskap om de samfunnsøkonomiske virkningene av tiltakene, slik at vi kan prioritere best mulig mellom dem.
Organisering av FoU-programmet
For å få gode resultater, må vi samordne funn fra BEDRE BY med andre FoU-programmer, -prosjekter og -aktiviteter både i og utenfor etaten. For å sikre dette, er BEDRE BY bemannet blant annet fra fagmiljøet i Statens vegvesen som har ansvar for tverretatlig arbeid med transportmodeller, for utvikling og vedlikehold av transportmodellene vi har og for utviklingen og bruken av samfunnsøkonomiske analyser.
BEDRE BY har også en betydelig grenseflate mot programmet om utslipp fra kjøretøy i vegtrafikken (EMIROAD). Resultater fra EMIROAD og BEDRE BY skal sammen gi grunnlag for analysene av samlet utslipp fra kjøretøyparken med ulik kjøretøysammensetning og transportmiddelfordeling.
Arbeidet innen BEDRE BY vil koordineres og samordnes med revisjon av håndbok V712 Konsekvensanalyser (PDF) og håndbok V713 Trafikkberegninger (PDF), samt andre revisjoner av retningslinjer og håndbøker i etaten.
Publikasjoner
Tittel | Forfatter | Referanse |
STRATMOD - D1.1 Overordnet beskrivelse av modellen (Brage) | Bård Norheim, Mari Betanzo, Tormod Wergeland Haug | UA notat 97/2016 |
Mads Berg, Tormod Wergeland Haug | UA notat 95a/2016 |
|
Mari Betanzo, Tormod Wergeland Haug, Bård Norheim, Harald Høyem | UA notat 95b/2016 |
|
Mari Betanzo, Bård Norheim | UA notat 95c/2016 |
|
Mads Berg, Harald Høyem, Tormod Wergeland Haug | UA notat 96/2016 |
|
STRATMOD - D2.2 Dokumentasjon av STRATMOD-verktøyet i Cube (Brage) |
Mads Berg | UA notat 96a/2016 |
STRATMOD - D3.1 Beskrivelse av finansieringsmodellen (Brage) | Mari Betanzo, Kristine Wika Haraldsen | UA notat 97/2016 |
Tittel | Forfatter | Referanse |
Empirical speed models for cycling in the Oslo road network.pdf |
Stefan Flügel, Nina Hulleberg, Aslak Fyhri, Christian Weber, Gretar Ævarsson |
Institute of Transport Economics (TØI) |
Measuring the patronage impact of soft quality factors in urban public transport.pdf | Nils Fearnley, Jørgen Aarhaug, Stefan Flügel, Jonas Eliasson, Anne Madslien |
Institute of Transport Economics, Norway and Royal institute of Technology, Sweden |
Traffic assignment for strategic urban transport model systems.pdf | Gunnar Flötteröd, Stefan Flügel |
KTH Royal Institute of Technology, Institute of Transport Economics (TØI) |
Methods and models for analyzing the relationship between land-use and transport – A review.pdf | Bjørn Gjerde Johansen, Wiljar Hansen and Aud Tennøy |
Institute of Transport Economics (TØI)Center for Transport Studies in Sweden |
Presentasjoner
Her finner du presentasjoner fra forskjellige aktiviteter i forbindelse med FoU-programmet BEDRE BY.
Smakebiter fra Bedre by
Vegdirektoratet 24.november 2017
Presentasjoner | |
Program.pdf | |
Bystruktur, arbeidsplass- og boliglokalisering.pdf |
Frants Gundersen, TØI |
INMAP - En enkel LUTI-modell som kan kobles til RTM tilpasset byutredningene.pdf | Ole Johan Kittilsen, Rambøll |
Økt forklaringskraft av reisemiddelvalg.pdf | Gunnar Berglund, Asplan Viak |
(EL)-sykkel modeller.pdf | Stefan Flügel, TØI |
Risiko og valg av sykkel som transportmiddel.pdf | An-Magritt Kummeneje, NTNU |
Gåseminar 2017
Vegdirektoratet 22. september 2017
Presentasjoner | |
Program.pdf | |
Attraktive byer – og fornøyde fotgjengere.pdf |
Helge Hillnhütter, Analyse & strategi Multiconsult |
Yngve Frøyen, NTNU |
|
Olav Kåre Malmin, SINTEF |
|
Bilfritt byliv Oslo - erfaringer fra pilotområder sommeren 2017.pdf |
Hans Edvardsen, Oslo kommune |
Helge Hillnhütter, Analyse & strategi Multiconsult |
|
Ingunn Opheim Ellis, Urbanet Analyse |
|
Kåre Bye, Lyskonsult AS |
Sykkelseminar
Vegdirektoratet 17. februar 2017
Presentasjoner | |
Program.pdf | |
Dybdeanalyse av sykkeldata i RVU 2013/13.pdf | Ingunn Ellis, Urbanet Analyse |
Sykkelbruk og sykkeltiltak i Oslo.pdf | Einar Bowitz, Norconsult |
Sykkelulykker i Oslo.pdf | Hanne Beate Sundfør , TØI |
Sykling og gåing i midtbyen Trondheim.pdf | Marit Synnes Lindseth, Norconsult |
Evaluering av Shared Space.pdf | Torkel Bjørnskau, TØI |
Nina Hulleberg, TØI | |
Etterspørselsmodellering av sykkel i transportmodeller.pdf | Stefan Flügel, TØI |
KIT - Kvalitet I Transportmodeller
Fagverksted på KS Møtesenter i Oslo 9. november 2016
Presentasjoner | |
Program.pdf | |
Introduksjon til KIT.pdf | Rune Opheim, CIVITAS |
Kort innføring i Plan- og transportmodellen (PTM) - Hvordan gjør den resultatene fra RTM bedre.pdf | Andre Uteng og Ole Johan Kittilsen, RAMBØLL |
Uttesting og bruk av PTM kombinert med GIS-verktøy i Kommuneplanens arealdel.pdf | Rune Herdlevær og Svein Heggelund, Bergen kommune |
Parkering - virkemidler og effekter (KS-prosjekt).pdf | Petter Christiansen, TØI |
Parkeringsprosjekt (RTM) i Bedre By.pdf | Guro Berge, Vegdirektoratet |
Kollektivtransportkapasitet og fortettingspotensial i knutepunkter.pdf | Gunnar Berglund og Øyvind Dalen, Asplan Viak |
Rastermodellen for beregning av gangavstand. Innføring i metoden, utprøving i Bergen.pdf | Yngve Frøyen, NTNU og Olav Kåre Malmin, SINTEF |
Tilgjengelighet til holdeplass.pdf | Sahar Babri og Olav Kåre Malmin, SINTEF |
Kollektivlenker, frekvens, tidtabell.pdf | Christian Stensland, TØI |
Bedre by – Folk og biler i kø
Teknologidagene i Trondheim 2016
Presentasjoner | |
Om kø og livet i bilen.pdf | Guro Berge, Vegdirektoratet |
Fenomenet kø og forsinkelser.pdf | Dag Bertelsen SINTEF |
Mikrosimulering av trafikkavvikling i by.pdf | Børge Bang, Statens vegvesen Region midt |
Bedre nytte-kostnadsanalyser av tiltak som innebærer endret kø-situasjon på veg.pdf | Tom Normann Hamre, Numerika AS |
Muligheter for kobling av statiske og dynamiske modeller.pdf | Børge Bang, Statens vegvesen Region midt |
Hva gjør vi.pdf | Oskar Kleven, Vegdirektoratet |
KIT – Samarbeidsprosjekt med KMD og KS
Formidlingsseminar 5. april 2016
Presentasjoner | |
Prognoser for arealbruk på grunnkretsnivå.pdf | Andre Uteng og Ole Johan Kittilsen, Rambøll |
Utprøving og videreutvikling.pdf | Rune Herdlevær og Svein Heggelund, Bergen kommune |
Arealbruk i RTM.pdf | Øyvind Dalen og Gunnar Berglund, Asplan Viak |
Gåing og grunnkretsinterne reiser i RTM.pdf | Olav Kåre Malmin, Petter Arnesen og Yngve Frøyen, NTNU |
Sykkel i RTM.pdf | Hilde Solli, Urbanet Analyse |
Kollektivtrafikk og gåing til kollektivtrafikk.pdf | Olav Kåre Malmin, SINTEF og Bård Norheim, Urbanet Analyse |
Presentasjon av kunnskapsoversikter
Formidlingsseminar Vegdirektoratet 13. februar 2015