Gjenbruksprosjektet 2002–2005
Hensikten med Gjenbruksprosjektet har vært å legge til rette for økt gjenbruk i Statens vegvesen.
Statens vegvesen ønsket å ta i bruk gode og miljømessig trygge avfallsbaserte produkter i vegbygging. I tillegg var det et mål å få til håndtering av eget avfall på en forskriftsmessig og mer økonomisk måte.
Materialene i fokus under prosjektet var resirkulert tilslag av betong og tegl (gjenbruksbetong), gjenbruksasfalt, og lette fyllmasser - oppkuttede bildekk og skumglass.
Gjenbruksbetong (resirkulert tilslag) er et granulært materiale som produseres ved knusing og sortering av rivemasser av betong, tegl, stein og innslag av andre materialer. En viktig forutsetning for gjenbruk er at massene ikke inneholder miljøfarlige stoffer. Dette sikres ved miljøsanering. Kvaliteten av materiale øker videre med en høyere grad av sortering, begrenset andel urenheter, slik som trevirke, lette masser, metall eller stoffrester, og med god dokumentasjon av egenskaper. Gjenbruksbetong kan erstatte steinmaterialer i f.eks. forsterkningslag, bærelag i g/s-veger, grøfter. Tekniske krav er gitt i håndbok N200 Vegbygging.
Oppgravd eller oppfrest asfalt (returasfalt) er ressurs som kan brukes på eksisterende veger og ved etablering av ny infrastruktur. Asfalt kan gjenvinnes 100 % og bruk av returasfalt sparer ikke-fornybare ressurser, energi og gir lavere utslipp av klimagasser. Tekniske krav til anvendelse av gjenbruksasfalt er gitt i N200 Vegbygging. Gjenbruksprosjektet fikk mye ut av samarbeidet med Kontrollordning for asfaltgjenvinning (KFA), som var under sterk utvikling under prosjektperioden. De er mye informasjon på www.asfaltgjenvinning.no
Lette fyllmasser er materialer med lav dimensjonerende densitet som brukes alle steder der det er nødvendig å begrense belastning pga dårlig bæreevne eller lav stabilitet. Gjenbruksprosjektet har sett spesielt på oppkuttede bildekk og skumglass
Oppkuttede bildekk er har vært et spennende materiale å undersøke, bl.a. fordi det i utgangspunktet er et stort avfallsproblem. Prosjektet har sett på både miljø- og tekniske egenskaper til oppkuttede bildekk og dokumentert resultater fra laboratorie- og feltprøving.
Skumglass er et granulært materiale basert på returglass av flasker, vinduer, bilglass, lysstoffrør m.v. Materialet er skummet i en prosess hvor metaller og andre mulige forurensinger er fjernet i produksjonsprosessen. Produktet har egenskaper som lav egenvekt, god isolasjonsevne, høy styrke og høy friksjonsvinkel. Gjenbruksprosjektet har undersøkt både miljø- og tekniske egenskaper av skumglass. I demonstrasjonsprosjektene ble produktet Hasopor brukt, da Hasopor AS i Meråker var eneste leverandør.
Prosjektrapporter og fagartikler og mye annen dokumentasjon fra Gjenbruksprosjektet er lagret på en DVD fra prosjektet, som er tilgjengelig fra Statens vegvesen.
Publikasjoner
Gjenbruksmaterialer i vegbygging: eksempelsamling 2574 (Brage)
Avfallshåndtering
God avfallshåndtering er en betingelse for gjenbruk. Stikkord: avfallsreduksjon, miljøsanering, avfallshåndtering, gjenbruk av egne rivemasser. Deltakelse i Nettverk for nasjonal handlingsplan for BA-avfall (se www.byggemiljo.no) og den nasjonale dugnaden mot forsøpling Hold Norge Rent.
Arbeidet var grunnlag for videreutvikling av håndbok om avfallshåndtering R765 (Brage)
Miljøpåvirkning
Selv de minst krevende anvendelser av gjenbruksmaterialer, når det gjelder tekniske egenskaper, kan stoppe på grunn av vår manglende kontroll over miljøpåvirkning. Hensikten for arbeidet på dette temaet har vært å utvikle en enkel modell for vurdering av miljøpåvirkning fra gjenbruksmaterialer under forhold som er typiske for vegbygging.
Rapport | Forfatter | Rapport |
Miljøpåvirkning fra gjenbruksmaterialer i vegbygging (Brage) | Gordana Petkovic | 2432 |
Miljøpåvirkning fra gjenbruksmaterialer i vegbygging – sementbaserte materialer (Brage) | Christian J. Engelsen | 2433 |
Miljøpåvirkning fra gjenbruksmaterialer i vegbygging – gjenbruksasfalt (Brage) | Torbjbørn Jørgensen | 2434 |
Miljøpåvirkning fra gjenbruksmaterialer i vegbygging – oppkuttede bildekk (Brage) | Arnt-Olav Håøya | 2435 |
Miljøpåvirkning fra gjenbruksmaterialer i vegbygging – Skumglass (Brage) | Arnt-Olav Håøya | 2436 |
Gjenbruk av betong
Målsetning var utvikling av retningslinjer for bruk av resirkulert betong og tegl, både anvendelsesformål og tilhørende tekniske krav. Stikkord: Uttesting av deklarasjonsordningen (aktivt tilbud fra Kontrollrådet 2003–2006), mekaniske egenskaper, bestandighet mot strømmende vann og frost, finstoffets betydning. I tillegg ble det gjort lab- og feltforsøk med gjenbruksbetong brukt som tilslag i ny betong.
Rapport | Forfatter | Rapport |
Gjenbruk av knust betong og tegl i vegbygging. Testing av mekaniske egenskaper – Erfaringsinnsamling (Brage) | Joralf Aurstad | 2309 |
Frostbestandighet av resirkulert tilslag (Brage) | Synnøve A. Myren og Jacob Mehus | 2411 |
Gjenbruk av knust betong i vegbygging. Mekaniske egenskaper og testmetoder for resirkulert tilslag (Brage) | Joralf Aurstad | 2422 |
Materialdeklarasjon av resirkulert tilslag. Uttesting av deklarasjonsordning (Brage) | Synnøve A. Myren og Jacob Mehus | 2431 |
Finstoffinnhold i gjenbruksbetong (Brage) | Joralf Aurstad | 2437 |
Kjemisk nedbrytning av resirkulert tilslag. Forsøk med akselerert vanngjennomstrømning (Brage) | Christian J. Engelsen | 2438 |
Konstruksjonsbetong med resirkulert tilslag (Brage) | Synnøve A. Myren og Jacob Mehus | 2439 |
Støttemur ved E6 Taraldrud. Anleggstekniske erfaringer med bruk av knust betong i ny betong (Brage) | Dag Atle Tangen | 2440 |
Gjenbruk av asfalt
Hensikten var å fremme bedre utnyttelse av gjenbruksasfalt, bedre masseflyt fra avfallsfasen til nytt bruksområde, samt varm gjenvinning. Aktivt samarbeid med Kontrollordning for asfaltgjenvinning (KFA), som ble startet i 2001.
Rapport | Forfatter | Rapport |
Varm asfaltgjenvinning i verk (Brage) | Olav Ruud | 2350 |
Kontroll og dokumentasjon av returasfalt (Brage) | Olav Ruud | 2351 |
Erfaringer fra feltstrekninger med kaldblandet gjenbruksasfalt - Vurdering av tilstandsutvikling og dekkelevetid (Brage) | Joralf Aurstad | 2408 |
Materialegenskaper for kaldblandet gjenbruksasfalt - vannfølsomhet og styrkeparametere (Brage) | Johnny Stenshagen og Øivind Moen | 2420 |
Feltforsøk med ubundet asfaltgranulat - Avsluttende undersøkelser på forsøksstrekningene på Fornebu (Brage) | Ragnar Bragstad | 2421 |
Materialstrøm for gjenvunnet asfalt (Brage) | Ragnar Evensen | 2410 |
Lette fyllmasser og isolasjonsmaterialer
Lette fyllmasser er interessant for vegbygging på dårlig grunn. Det er også alltid behov for gode isolasjonsmaterialer. Gjenbruksprosjektet prioriterte aktiviteter som bidro til materialenes produktspesifisering og miljøgodkjenning.
Rapport | Forfatter | Rapport |
Bruk av bildekk i støyvoller – Livsløpsvurdering (Brage) | Karin Synnøve Østby | 2310 |
Gjenbruk av bildekk i vegbygging – Tekniske og miljøtekniske vurderinger (Brage) | Arnt-Olav Håøya og Roald Aabøe | 2357 |
Miljøovervåkning av 3 pilotprosjekter med oppkuttede bildekk 2001-2003 (Brage) | Olav Håøya og Guro Thue Unsgård | 2375 |
Gjenbruk av bildekk i geokonstruksjoner. Miljøovervåkning 2001-2007 (Brage) | Arnt-Olav Håøya | 2527 |
Gjenbruk av avfallsglass som granulert skumglass i vegkonstruksjoner (Brage) | Roald Aabøe | 2445 |
Flyveaske fra papirproduksjon brukt i kalksementpeler (Brage) | Guro Brendbekken | 2447 |
Gjenbruksvegen
To vegprosjekter ble utpekt som ”gjenbruksveger”: E-6 Melhus i Sør-Trøndelag og E6 Assurtjern – Klemetsrud i Akershus. Målet med «gjenbruksveger» var å demonstrere kjente løsninger og teste ut nye bruksområder hvor det manglet kunnskap og erfaring. Fullskalaprøving gir verdifull informasjon om materialenes oppførsel under trafikk- og klimapåkjenning. I tillegg gir det også mulighet til å analysere problemer knyttet til økonomi, logistikk og miljøregnskap.
Rapport | Forfatter | Rapport |
Gjenbruksvegen E6 Melhus (Brage) | Jostein Aksnes og Dag Atle Tangen | 2423 |
Gjenbruksvegen E6 Klemetsrud – Assurtjern (Brage) | Dag Atle Tangen | 2441 |
Rammeverk for gjenbruk
Her inngår problemstillinger som ikke gjelder tekniske egenskaper av gjenbruksmaterialer, men som likevel spiller en viktig for økt bruk av resirkulerte materialer i Statens vegvesen. I diskusjonsmøter med gjenbruksbransjen ble rammevilkår for bruk av avfallsbaserte materialer diskutert. Stikkord: administrative forhold, regelverk, logistikk, økonomi, juridiske forhold m.m.
Rapport | Forfatter | Rapport |
Reelle muligheter for gjenbruk – status ved avslutning av Gjenbruksprosjektet (Brage) | Gordana Petkovic | 2442 |
Nye materiale, ideer og tiltak
Arbeidet omfattet nye avfallsbaserte materialer og tiltak som løser avfallsproblemer, fører til bedre forvaltning av naturressurser og er samtidig økonomisk lønnsomt. Stikkord: støyskjermer av gjenbruksplast, landbrukskompost av avløpsslam, oppretting av rekkverk ute i felt, gjenbruk av brøytestikker, betongrekkverk trafikkskilt og ombruk av bygg og bygningsdeler.
Rapport | Forfatter | Rapport |
Utradisjonelle gjenbrukstiltak – Eksempelsamling (Brage) | Dag Atle Tangen | 2377 |