Sykkelprosjekter
Statens vegvesen, Ruter og Bymiljøetaten i Oslo kommune har sammen gjennomført flere pilotprosjekter som har hatt som mål å bidra til økt sykkelandel.
Prosjektene har blant annet undersøkt hva som kan bidra til bedre sykkelopplevelse, fremkommelighet og trafikksikkerhet. Her er noen av prosjektene.
- Sykkelføre
- Syklistinsentiver
- Sykkelmelding
1. Sykkelføre
Bakgrunnen for prosjektet Sykkelføre var å se på tiltak som kunne øke sykkelandelen i vinterhalvåret. Det ble formet en hypotese om at status på brøyting av sykkelvei i sanntid var nyttig for syklister og ville få flere til å sykle. Brøytebilene var allerede utstyrt med sensorer. Prosjektet ble gjennomført i 2018-2019 og Statens vegvesen var hovedansvarlig.
Mål
- Få flere til å sykle en større del av året.
- Få sykkel til å være det foretrukne fremkomstmiddelet igjennom hele året.
- Skape en følelse av trygghet.
Valgte løsninger og tiltak
- Det ble gjennomført intervjuer med ca. 30 syklister som sykler til og fra jobb hele året eller deler av året.
- Innhentet innsikt fra Bærum som allerede hadde pilotert et liknende konsept.
Nøkkelfunn og resultat
- Hypotesen om at «Informasjon om brøytestatus er relevant for syklister» ble avkreftet etter intervjuer.
- Syklister som slutter å sykle på høsten slutter før det begynner å snø, de har andre hindringer.
- Syklister forventer at sykkelveiene er brøytet og de har god erfaring med at veien er brøytet. De har ikke behov eller ønske om å sjekke status før de sykler.
- Innsikten pekte på at trygghet, vedlikehold av vei og etablering av sykkelsti var viktigere for høy sykkelandel.
- Dette er et godt eksempel på «fail fast» metode der hypotesen ble testet og avkreftet tidlig. Ettersom det ikke var interesse og behov hos syklister til å bruke en slik løsningen ble ideen lagt bort. Innsikten fra syklistene resulterte i opprettelsen av prosjektene «Sykkelmelding» og «Blindsone».
Les mer om brukerinnsikten fra prosjektet (finnes også under "Last ned" nederst på siden).
2. Syklistinsentiver
Prosjektet var tilknyttet ITS-programmet hos Statens vegvesen, og ble gjennomført i samarbeid med Bymiljøetaten i Oslo og Ruter i 2018. Hensikten var å pilotere insentiv for økt sykling i Oslo.
Mål
Få flere til å sykle i Oslo ved hjelp av nye insentiver. Insentivene skal påvirke adferd slik at sykling blir mer attraktivt.
Valgte løsninger og tiltak
- Innsikt og erfaringer ble innhentet fra samarbeidspartnerne Statens Vegvesen, Ruter og Bymiljøetaten, samt TØI og Syklistenes landsforbund
- Utarbeidet oversikt over sykkelreisen med smertepunkter før, under og etter turen.
- Utarbeidet en liste med ideer/konsepter
Her er noen av ideene som ble utforsket:
- Prøv en el-sykkel
- Sykkeldelingstjenester
- Poeng for sykling
- Positiv sykkelbomring hvor man får poeng/bonus for å sykle (motsatt bomring)
- Gamification
- Inspirerende sykkelkart/app
- Kollektivbillett som motiverer til sykling noen dager (ref. månedskort)
- Tjenester som forenklet vedlikehold av sykkel
- Varsling om veistandard
- Smartere og tryggere sykkelparkering
- Kampanjer/bygge sykkelkultur
Noen av ideene ble utforsket i mer detalj, men man valgte å ikke gå videre og pilotere noen av dem. Det skyldes at ideene som hadde størst gevinstpotensiale ikke var gjennomførbare på daværende tidspunkt, eller at lignende prosjekter allerede var i gang.
Les mer om sykkelreisen (smertepunkter før, under og etter reisen), løsningskonsepter og ideer fra prosjektet (finnes også under "Last ned" nederst på siden).
3. Sykkelmelding
Statens vegvesen og Bymiljøetaten i Oslo kommune har samarbeidet om pilotprosjektet Sykkelmelding.
Her har vi testet en løsning som kan gi oss bedre informasjon om feil og mangler på sykkelveiene. Med gode data kan vi iverksette nødvendige tiltak der behovet er størst.
I Nasjonal transportplan, som gjelder i perioden 2018-2029, er målet at 20 prosent av alle reiser i storbyene skal foregå med sykkel innen 2023. Oslo har en egen målsetning om at 25 prosent av alle reiser skal være med sykkel i 2025.
For å nå disse målene må folk flest oppleve sykkel som et enkelt og trygt alternativ til annen transport.
Pilotprosjektet Sykkelmelding hadde følgende effektmål:
- Bidra til bedre planlegging og drift av sykkelveier
- Bidra til bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet
- Bidra til bedre sykkelopplevelse og økt sykkelandel
Har testet løsning for å melde inn feil og mangler
At vi som eier sykkelveiene har god oversikt over tilstanden på veinettet er en viktig forutsetning for at kvaliteten på sykkelveiene skal bli så god som mulig.
Sammen med syklister i Oslo testet vi derfor i 2019 en løsning for å melde fra om feil, for eksempel hull i veien, fra sykkelsetet. Løsningen består av en blåtannknapp som monteres på sykkelstyret, og som «snakker» med en app på mobilen.
Slik fungerte løsningen
Hver gang det dukket opp en utfordring eller farlig situasjon på veien, trykket syklisten på knappen. Da ble GPS-koordinater og tidspunkt registrert i appen via blåtann.
Etter endt sykkeltur kunne syklisten åpne appen for å se egne registreringer. Syklisten kunne også fylle inn mer informasjon om hver registrering, og selv definere hva som er viktig å melde inn og ikke.
Informasjonen som syklistene ga i appen var nøkkelen for at vi som drifter sykkelveiene skulle få en god forståelse av situasjonen, og sette i verk tiltak.
Appløsningen mottok informasjonen i sanntid, som gjorde det enkelt å få overblikk over situasjonen på vegnettet. Ved å bruke kartløsning og «heatmap» kunne vi som mottar informasjonen se hvor det hadde vært mange registreringer, som kan indikere problemområder.
Fakta om testen
- 8 syklister med ulik sykkelbruk deltok.
- Testperioden varte i to måneder, fra oktober til desember 2019
- Over 400 knappetrykk ble registrert.
- Prosjektteamet hadde kontinuerlig tilgang til registreringer for å analysere data fortløpende.
- I løpet av testperioden intervjuet vi syklistene flere ganger, for å få godt innblikk i brukeropplevelsen og bedre forståelse av utfordringene de meldte inn.
- Appen er utviklet av utviklingsteamet i Bymiljøetaten, og baserer seg på Bymelding. Gjennom hele testperioden ble det utviklet flere funksjoner på bakgrunn av tilbakemeldinger fra syklister og fagmiljøer hos samarbeidspartene.
Hovedfunn fra testperioden
Syklistene som har vært med i testperioden mener dette er en god løsning, men at den trenger videreutvikling for å benyttes i større skala. For eksempel opplevde noen brukere at knappen registrerte flere trykk om gangen, unøyaktig posisjonsangivelse og bruk av stammespråk i appen. Den praktiske biten, som å huske å skru på bluetooth før turen, og huske hvorfor man har trykket på knappen et bestemt sted i etterkant, ble også trukket fram som utfordringer.
Det er tydelig at syklister har ulike behov, og det kan være utfordrende å utvikle en løsning som tilfredsstille alle.
For etatene som eier og drifter vegnettet er innholdet like viktig som riktig posisjonering av registreringer.
Som antatt er det tre typer av innmeldinger som går igjen:
- Strakstiltak (hull i veien)
- Langsiktig tiltak, f.eks. ugunstig plassering av sykkelfelt, uoversiktlige kryss og rundkjøringer (infrastrukturløsninger)
- Farlige situasjoner (konflikt med bilister)
Les mer om resultater og funn fra testperioden i evalueringsrapporten
Læringsmål
Pilotprosjektet har hatt sju ulike læringsmål:
I løpet av pilotprosjektperioden har vi tilegnet oss erfaring innenfor de fleste læringsmålene. Du kan lese mer om de ulike læringsmålene og resultater i evalueringsrapporten.
Det er tydelig at man dekker et behov dersom man lanserer en fullskala Sykkelmelding. Det forutsettes naturligvis at man finner gode løsninger på de største utfordringene som brukerne meldte i piloten. Det vil også kreve investeringer i baksystemer, økt fokus på å svare på brukerhenvendelser og utbedring av innmeldte saker. Det vil også kreve økte driftskostnader på IT-siden for å vedlikeholde løsningen. Det må derfor gjøres en kost-/nyttevurdering for om man ønsker å gå videre med prosjektet.
Pilotprosjektet ble avsluttet våren 2020.