Artikkelen er fra 2012, og innholdet kan være utdatert.

Samfunnsvirkninger er en sentral del av utredningsarbeidet knyttet til Ferjefri E39. Den store faglige utfordringen knytter seg til hvilke effekter, på kort og lang sikt, en ferjefri E39 vil ha på nasjonal, regional og lokal utvikling.

Det er viktig at vi skaffer oss kunnskap om effekter på verdiskaping, næringslivsstruktur, arbeidsmarked og bosettingsmønster, men også på forhold som forutsigbarhet, lokale og regionale strukturendringer og den trygghet som faste forbindelser kan gi.

Med dagens metoder blir beslutningsgrunnlaget for store vegprosjekter ufullstendig, og det er vanskelig å fastsette den langsiktige samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Bedre metoder for verdsetting av mernytte vil bidra til å redusere gapet mellom politiske ønsker om økt satsing på samferdsel og den tilsynelatende svake samfunnsøkonomiske lønnsomheten ved høyt prioriterte samferdselsprosjekter.

Statens vegvesen har derfor satt i gang et knippe utredninger for å skape et bedre kunnskapsgrunnlag om hvilken mernytte en ferjefri E39 kan ha.

  • SNF og Norges Handelshøgskole er i gang med et prosjekt som ser på bo- og arbeidsmarkedsvirkninger og verdiskaping av en ferjefri E39 gjennom Møre og Romsdal. Hovedfokus på å beregne arbeidsmarkedsgevinster. Arbeidet ledes av professor Victor Normann.
  • Handelshøgskolen BI med professor Torger Reve i spissen studerer hvordan næringsklynger og arbeidsmarkeder vil endre seg ved ny infrastruktur. Prosjektet bruker næringslivs- og kompetansedata på både bedrifts- og kommunenivå. Forskerne skisserer et metodisk opplegg som først testes på et pilotområde, men tar sikte på å utvide studien til å omfatte hele E39-strekningen mellom Kristiansand og Trondheim. Resultatene skal være klar våren 2013.
  • Vista Analyse utfører et prosjekt hvor de ser på sammenhengen mellom reisekostnader og produktivitet. De skal vurdere effekten av reduserte reisekostnader, og prøve å gi anslag på sammenhengen mellom endrede reisekostnader og virkninger på produktivitet.  Det skal gjøres anslag og eksempler på strekningene Stavanger-Bergen og Møreaksen med Hafast/Fefast.
  • COWI gjennomfører et prosjekt som tar utgangspunkt i at samferdselsinvesteringer kan gi kortere reisetider, som igjen bidrar til større og mer integrerte markedsregioner. Dette kan i sin tur gi produktivitetsgevinster. Slike gevinster er ikke godt nok dekket gjennom tradisjonelle nyttekostnadsanalyser for samferdselsinvesteringer.
Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestland, Møre og Romsdal, Rogaland, Trøndelag