Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

– Jeg ser frem til å ta fatt på den spennende utfordringen med å sikre miljøeffektive løsninger på E39, sier Tom E. Nørbech, som skal lede delprosjektet bærekraftig infrastruktur.

Nørbech jobber ved Transportavdelingen i Statens vegvesen, og har erfaring med klima- og energispørsmål i Vegvesenet, Transnova og Enova . I Vegvesenet har han jobbet spesielt med prosjektet ElinGO (Elektrisk Infrastruktur for Godstransport) som ser på mulighetene for å bruke elektrisk veiinfrastruktur til å lade kjøretøy mens de er i fart.

Elektrifisering av tungtransport er i gang

– Innen 2050 skal Norge oppnå så godt som null utslipp fra transport, derfor må vi finne alternativer til bensin og diesel, sier Nørbech. Vi jobber med å finne alternativer hvor kjøretøyene får elektrisitet mens de kjører. Han forklarer at kjøretøy kan få elektrisitet fra kjøreledning, som trikk og bane, fra skinne i veibanen eller lades trådløst underveis.

– Utbedret og ferjefri E39 har som mål å halvere reisetiden mellom Kristiansand og Trondheim, det vil være en stor fordel om man ikke trenger å stoppe for å lade underveis, forklarer han.

Trailere i langtransport krever store og tunge batterier. Det er nok mer klimavennlig og miljøeffektivt å sørge for at kjøretøyene får energi mens de kjører. Nørbech sier at det også er aktuelt å vurdere om personbiler skal få energi på samme måte.

– Selv om personbiler kan kjøre langt på batteri, er det ikke optimal bruk av ressurser å utstyre alle biler med batterikapasitet for de få lange kjøreturene når man til daglig kun kjører noen få mil, poengterer han.

Ser store muligheter

Over 50 forskere jobber med å finne løsninger til hvordan utbedret og ferjefri E39 skal bidra til at E39 blir en bærekraftig og fremtidsrettet transportåre.

– Det at vi jobber med å skape bærekraftig infrastruktur på E39 gir oss en unik mulighet til å skape fremtidsrettede løsninger som kan gå foran som eksempel for andre land. Jeg er opptatt av å dele forskningsresultater og kompetanse for å oppnå de nasjonale klimamålene, understreker han.

– Her har vi en unik mulighet til å være i front, og jeg gleder meg til å se ELinGO-prosjektet og utbedret og ferjefri E39 i sammenheng, avslutter Nørbech.

Her finner du mer informasjon om delprosjektet bærekraftig infrastruktur.

 

 

Tom E. Nørbech
Tom E. Nørbech gleder seg til å jobbe med å finne klimavennlige løsninger for utbedret og ferjefri E39. Foto: Knut Opeide
Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestland, Møre og Romsdal, Rogaland, Trøndelag