Artikkelen er fra 2012, og innholdet kan være utdatert.

I forrige uke ble kontrakter for to mulighetsstudier for kryssing av Sognefjorden signert. I løpet av høsten skal konsulenter videreutvikle konseptene for henholdsvis rørbro og flytebro på strekningen Lavik-Oppedal.

Studiene inngår i delprosjekt «fjordkryssing» i Ferjefri E39, og skal dokumentere om det er teknisk mulig å bygge henholdsvis flyte- eller rørbro over Sognefjorden og samtidig ivareta sikkerhetskrav. På den aktuelle strekningen er fjorden 3,7 kilometer bred og 1300 meter dyp.

Mulighetsstudien for rørbro skal utføres av Reinertsen/Olav Olsen- konsortiet, som også har Snøhetta, Rambøll, Faltinsen, Johansson, Arup og Berger ABAM med seg på laget. Flytebrostudien skal utføres av Dr. ing. A. Aas Jakobsen AS i samarbeid med Johs. Holt AS, COWI, NGI og Skanska.

I tillegg er Rambøll i gang med å gjøre risikovurderinger og beregninger av hendelsesfrekvenser for skipskollisjoner. 

Begge de to mulighetsstudiene skal gjennomføres i løpet av høsten og etter planen være klare i slutten av november.

Flytebro og rørbro

Flytebroen som er skissert er en flytende hengebro med sideforankringer bestående av skråkabler til bunnen og til land, og med tre spenn over fjorden. 

Rørbroen er skissert med to parallelle betongrør, endeforankring og pontonger (flytelegemer på overflaten som gir oppdrift til betongrørene).

Konkurransepreget dialog

I fjor høst ble seks konsulentfirma invitert med til å utvikle og dimensjonere konsept for rørbro, flytebro og evt. en kombinasjon av disse, over Sognefjorden. Samtlige firma leverte skisser og har i vinter vært deltakere i en konkurransepreget dialog med Statens vegvesen, hvor konseptene har blitt drøftet og videreutviklet. Konkurransepreget dialog går ut på at oppdragsgiver i en eller flere runder fører en dialog med leverandører om alternative løsninger - før de kommer med konkurrerende tilbud.

I mai ble de seks invitert til å levere tilbud på mer utfyllende studier av sine konsepter, og det er i denne konkurransen Reinertsen/Olav Olsen og A. Aas Jakobsen nå har gått til topps.

De andre som har deltatt i dialogfasen i vinter har vært Sweco Norge AS, Norconsult AS, Multiconsult AS og LMG Marin AS.

- Vi er godt fornøyde med den interessen som konsulentmiljøene har vist for utvikling av henholdsvis rørbro og flytebro, sier Lidvard Skorpa, leder for delprosjektet om fjordkryssing i Statens vegvesen.

Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestland, Møre og Romsdal, Rogaland, Trøndelag