Statens vegvesen bygger 50 store riksvegprosjekter
Vegvesenet bygger nye veger for om lag 135 milliarder kroner fram til 2023. 50 store vegprosjekter vil være under arbeid på riksvegene, og 30 åpner i perioden, framgår det av Vegvesenets handlingsprogram for 2018–2023.
Bevilgningene til Nye Veier AS sine prosjekter er i tillegg 31 milliarder kroner pluss inntekter fra bompenger i perioden.
Vegvesenets handlingsprogram er den praktiske oppfølgingen av Nasjonal transportplan (NTP). NTP gjelder for 12 år, mens handlingsprogrammet har et perspektiv på 6 år.
– Investeringer, drift og vedlikehold gir høy aktivitet i Vegvesenet og hos entreprenørene. Sammen skaper vi et stadig bedre og mer trafikksikkert vegnett, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Investeringene i vegnettet vil gi resultater for trafikksikkerheten, fremholder vegdirektøren. I 2023 skal ha vi ha 25 færre drepte og hardt skadde som en følge av innsatsen. Kampanjer, kontroller og sikrere kjøretøy vil bidra til trekke tallene ytterligere nedover.
Vedlikeholdsetterslepet reduseres
Vedlikeholdsetterslepet på riksvegnettet er anslått til 33 milliarder kroner. Midlene til vedlikehold og fornying i kommende periode gir reduksjon i etterslepet.
Bevilgningene til vedlikehold av vegnettet øker med om lag 20 prosent. Fornying av riksvegtunneler tar en stor del av midlene. Av vedlikeholdsmidler går om lag 11,8 milliarder til tunneler og om lag 1,9 milliarder kroner til vegfundament, vegdekke, drenering, bruer, ferjekaier, vegutstyr og miljøtiltak.
Klimaendringene øker behovet for fornying av drenering, grøfter, kummer og rør. Styrket drift, vedlikehold og reduksjon av vedlikeholdsetterslep, er en sentral del av klimatilpasningsarbeidet.
Storsatsning i byene
Statens vegvesens handlingsprogram viser regjeringens store satsing på 28 milliarder kroner til miljøvennlig transport i de ni største byområdene.
– Dette stimulerer i betydelig grad byområdene til å gå i miljøvennlig retning, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Målet er nullvekst i personbiltrafikken i byene og få flere til å sykle, gå og bruke kollektivtrafikk. Staten bidrar med halvparten av kostnadene til store kollektivinvesteringer i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
Intelligent transport
Den teknologiske utviklingen går fort, og intelligente transportsystemer åpner for nye muligheter for at biler «snakker sammen» og mottar informasjon om vegforhold. De store mengdene trafikkdata Vegvesenet samlet inn kan utnyttes til et mer intelligent transportsystem.
Vegvesenet skal iverksette piloter som skal teste hvordan ny teknologi kan effektivisere transportsystemet. Som myndighet for veg og trafikk skal vi arbeide med lovverk, data, personvern og standardisering, påpeker vegdirektøren.
Nøkkeltall
- Den statlige rammen til vegformål i 2018-2023 er 241,9 mrd. 2017-kr. Det er om lag 18 prosent høyere enn nivået i 2017 (inklusive Nye Veier AS).
- Statens vegvesens ramme er på 199,4 milliarder kr. for seksårsperioden 2018-2023. I snitt er dette 10 prosent over bevilgningen i 2017. I tillegg innkreves anslagsvis 42 mrd. kr. i bompenger i perioden.
- I Nasjonal transportplan 2018-2029 prioriteres drift, vedlikehold og fornying av eksisterende infrastruktur slik at forfallet ikke øker og deler av etterslepet tas igjen.
- 23,3 mrd. kr. skal brukes til vedlikehold på vegene i perioden 2018-2023. I tillegg kommer en post på 10,2 mrd. kr. til fornying.
Fakta
Investeringsaktiviteten vil i handlingsprogramperioden gi:
- 105 km ny firefelts veg.
- 440 km ny veg åpner for trafikk.
- 280 km riksveg vil bli etablert forsterket midtoppmerket.
- 60 km to- og trefeltsveg skilles med midtrekkverk.
Vegvesenets store prosjekter som åpnes i perioden 2018-2023
Prosjekter > 500 mill. kr. | Fylke
|
Rv 110 Ørebekk - Simo | Østfold |
E16 Eggemoen - Jevnaker - Olum | Buskerud/Oppland |
E18 Bommestad - Sky | Vestfold |
E18 Varoddbrua | Vest-Agder |
E39 Eiganestunnelen | Rogaland |
Rv 23 Dagslett - Linnes | Buskerud |
Rv 282 Holmenbrua | Buskerud |
E39 Svegatjørn - Rådal | Hordaland |
E39 Bjørset - Skei | Sogn og Fjordane |
E39 Betna - Vinjeøra - Stormyra | Møre og Romsdal |
E39 Lønset – Hjelset | Møre og Romsdal |
E134 Damåsen - Saggrenda | Buskerud |
E134 Gvammen - Århus | Telemark |
Rv 13 Ryfast | Rogaland |
Rv 36 Skyggestein - Skjelbredstrand | Telemark |
E16 Sandvika - Wøyen | Akershus |
E16 Bjørum - Skaret | Akershus og Buskerud |
E16 Bagn - Bjørgo | Oppland |
E6 Vindåsliene - Korporalsbrua | Trøndelag |
E6 Jaktøya - Klett - Sentervegen | Trøndelag |
Rv 706 Nydalsbrua med tilknytninger | Trøndelag |
Rv 4 Roa - Gran grense, inkl Jaren – Amundrud - Lygnebakken | Oppland |
E136 Stuguflaten - Rødstøl, krabbefelt | Møre og Romsdal |
E6 Helgeland sør inkl. Kappskarmo - Brattåsen - Lien | Nordland |
E6 Helgeland nord | Nordland |
Rv 80 Hunstadmoen - Thallekrysset | Nordland |
E6 Hålogalandsbrua | Nordland |
E6 Sørkjosfjellet | Troms |
E6 Kvænangsfjellet | Troms |
E6 Tana bru | Finnmark |
Rv. 3/rv.25 Løten Elverum (OPS) | Hedmark |
Rv. 555 Sotra-sambandet (OPS) | Hordland |
Vegvesenets store prosjekter i perioden
E18 Retvet – Vinterbro
| Akershus |
Rv 23 Oslofjordforbindelsen, trinn 2
| Akershus og Buskerud |
E18 Lysaker - Strand – Ramstadsletta
| Akershus |
E18/E39 Gartnerløkka – Kolsdalen | Vest-Agder |
E39 Ålgård – Hove | Rogaland |
E39 Smiene - Harestad | Rogaland |
E39 Rogfast | Rogaland
|
E39 Myrmel - Lunde | Sogn og Fjordane |
E134 Røldal - Seljestad | Hordaland
|
E16 Skaret – Hønefoss | Buskerud
|
E16 Stanghelle - Arna | Hordaland
|
E6 Ringebu-Otta, strekningen Sjoa - Otta | Oppland |
E136 Flatmark – Monge – Marstein | Møre og Romsdal |
E136 Breivika – Lerstad | Møre og Romsdal |
E6 Megården – Mørsvikbotn | Nordland |
E8 Sørbotn – Laukslett | Troms |