Artikkelen er fra 2012, og innholdet kan være utdatert.

- Selve oppdraget vi har fått med å utrede ferjefri E39 innebærer ønske om høyere satsing på infrastruktur. Størrelsen og kompleksiteten på prosjektet krever mye av både innovasjon og vi må utvikle ny kunnskap og teknologi sammen med entreprenør- og rådgivningsbransje og andre tekniske aktører både i Norge og utlandet.

Dette var noe av vegdirektør Terje Moe Gustavsens budskap på bransjemøtet om ferjefri E39 i Bergen fredag. I salen satt 130 deltakere, derav rundt 50 utenlandske representanter fra entreprenører, rådgivere, konsulenter, finansinstitusjoner. Hensikten med møtet var å gi viktige potensielle samarbeidsparter innføring i utredningsprosjektet for tidlig å få i gang diskusjonen om hvordan bransjen kan delta i prosessen og prosjektet kan organiseres og gjennomføres.
Et ferjefritt E39 mellom Kristiansand og Trondheim innebærer store utviklingsmuligheter ved at det gi kraftig reduksjon i reisetid og knytter sammen tre av de største byene i Norge. Det innebærer også store tekniske utfordringer med kryssing av 8 gjenstående fjordstrekninger. Totalprosjektet har en svært foreløpig og usikker prislapp på rundt 100 mrd. kroner. For å gjennomføre et prosjekt av et så stort omfang er det avgjørende at det finnes tilgjengelig kompetanse og kapasitet innen bygg- og maritime fag i tillegg til at vi finner gode gjennomførings- og finansieringsmodeller. Vegdirektøren var derfor svært fornøyd med salen var fullstappet av interesserte bransjeaktører.   

Tro og teknologi
Prosjektleder Olav Ellevset loset bransjedeltakerne gjennom fjord etter fjord i utredningsprosjektet, som i alt strekker seg 1100 km. Som et apropos viste han til Stortingsmelding nr. 21 (1994-95) der man anså ferjefri kryssing av Bjørnefjorden eller Boknafjorden var urealistisk i overskuelig framtid. Samme dokument slo fast at kryssing av Sognefjorden uten ferje var urealistisk.
Ellevset la ikke skjul på at det er mange skjær i sjøen som skal rundes før realisering. Han trakk fram spørsmål knyttet til patentrettigheter, teknologiutvikling, miljø- og landskapsinteresser, bruk av infrastrukturinstallasjoner til utvinning av energi som noen av spørsmålene som må løses. 
– Men det ER mulig. Vi må ha sterk tro, men vi må også ha teknologien på plass, og det trenger vi hjelp av dere til, understreket han til de frammøtte.  

Økt satsing på infrastruktur
I spørsmålsrunden etter orienteringen gav flere av deltakerne uttrykk for at de satte pris på å bli involvert tidlig. Spørsmålene fra salen var blant annet knyttet til hva ser Vegvesenet for seg som mulig gjennomføringsmodell og hvilke incitamenter som kan gis. Jan Eirik Henning som leder delprosjektet “Gjennomføringsmodeller og kontraktsformer” la fram konkurransepreget dialog som aktuell gjennomføringsmodell og pekte på at det her er mulig å honorere deltagelse i dialogfase for å sikre best mulig resultat. 
Bruk av OPS, politisk vilje til gjennomføring og planleggingstid var andre spørsmål som ble stilt fra fra salen. Vegdirektøren viste til at siste punktet vil være et viktig punkt i NTP-forslaget som legges fram 29. februar.
- Det er Samferdselsdepartementet som har bestilt utredningen om ferjefri E39. Selve oppdraget innebærer ønske om høyere satsing på intfrastruktur her i landet. Inntil videre så arbeider vi ut fra antagelse om enda høyere satsing på dette området, sa han.

Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestland, Møre og Romsdal, Rogaland, Trøndelag