Vi henter kunnskapen hjem
Et nytt forskningssenter for flytende rørbruer er under etablering i Sør-Korea. Kjernekompetanse om hvordan rørbruer kan bygges og driftes vil være til stor nytte for Ferjefri E39-prosjektet
– Her vil vi kunne lære masse av hverandre, sier Mathias Egeland Eidem.
Eidem som leder delprosjektet fordkrysninger forteller at koreanerne var svært interesserte i Ferjefri E39-prosjektet. Han har nylig presentert prosjektet på en internasjonal workshop arrangert i Busan av Korea Advanced Institute og Science and Technology (KAIST).
– Jeg opplevde deltakerne som veldig entusiastiske, de var interesserte i å høre om resultatene vi har kommet frem til så langt, og stilte mange spørsmål. De viste stor interesse for blant annet beregningsverktøyene vi benyttet i våre studier av rørbru og var i tillegg svært interessert i hvilken instrumentering vi ønsket å ha på en mulig rørbru. Norge er jo kjent for å være i front når det gjelder utvikling av offshore-teknologi, og utvikling av betong for bruk offshore. I tillegg var de svært interesserte i å høre om hvilke utfordringer vi har med klimalaster på konstruksjoner i Norge, utdyper han.
Stort forskningssenter med flott testanlegg
KAIST har nylig etablert et eget forskningsprogram: «Smart Submerged Floating Tunnel Systems Research Center». Per i dag finnes ingen konkrete planer for å bygge en rørbru i Sør-Korea. Senteret har knyttet til seg cirka 60 forskere.
– Det er interessant for oss å kunne dra nytte av forskningen som foregår ved senteret. Det er et stor forskningsprogram som startes opp, og vil gå over syv år. De vil kunne gjennomføre bassengtester i et helt nytt bølgebasseng som er under bygging i Busan, og som blir verdens nest største når det er ferdig. Det blir 100 meter langt, 50 meter bredt og 15 meter dypt. I tillegg har det en «pit» hvor dybden går ned til 50 meter. Til sammenligning er det største anlegget vi har i Norge bare 10 meter dypt. Det at de legger ned så store ressurser i å forske på rørbruteknologi og andre flytende konstruksjoner er veldig verdifullt for oss!
– Det er interessant for oss å kunne utveksle erfaringer med dem, og knytte til oss forskere som kan hjelpe oss med konkrete problemstillinger i Ferjefri E39-prosjektet, avslutter Eidem.