Artikkelen er fra 2013, og innholdet kan være utdatert.

En ferjefri forbindelse mellom Molde og Ålesund kan bidra til å utligne de store forskjellene mellom de to byene og øke den årlige verdiskapingen med å 800 millioner kroner. Det viser BI-rapporten «Ferjefri E39 - Næringsliv og verdiskaping» av Torger Reve og Marius Nordkvelde.

Torsdag 7. mars overleverte Torger Reve og Marius Nordkvelde rapporten «Ferjefri E39: Næringsliv og verdiskaping» til Vegvesenets prosjektgruppe Ferjefri E39. Innholdet bør interessere både Romsdalinger og Sunnmøringer samtidig som det er en stor tankevekker for de som skal verdsette ikke bare Ferjefri E39, men større samferdselsprosjekter generelt.Rapporten belyser nemlig næringslivseffekter av investeringer i infrastruktur som ellers ikke blir tatt med i regnestykket.

Du finner hele rapporten fra Torger Reve og Marius Nordkvelde her.

I caset har Reve og Nordkvelde blant annet sett på nåverdien av en ferjefri forbindelse mellom Molde og Åleseund (Møreaksen) målt i en periode over 40 år og med ulike nivåer på diskonteringsrenten (fremtidig verdi målt i dagens penger.)

- Vi ser at nåverdien av Møreakseni kan være mellom 7 og 17 milliarder alt ettersom hvor konservativ man er med diskonteringsrenten, forteller Reve.

Caset handler om Molde og Ålesund, men metodikken er ifølge Reve overførbart til alle delprosjektene i Ferjefri E39.

- Vi har ikke gjort beregninger her, men vi vet at effekten blir størst der næringslivet er størst som i Kristiansand, Stavanger og Bergen, sier Reve.

Utligner forskjeller
Rapporten dokumenter store forskjeller på verdiskaping, utdanningsvalg og hvilke næringer som dominerer i de to byene.  Blant annet har Ålesund 160 000 kroner høyere verdiskaping per ansatt enn Molde. En ferjefri forbindelse vil bidra til å utligne disse forskjellene og skape en større vekst i regionen(e) enn de ellers ville hatt. Reve og Nordkvelde har verdsatt de positive gevinstene for næringslivet til 768 millioner kroner i året. Dette kommer utenom gevinster på kortere leveringstid på varer, kortere reisetid for jobbreiser o.l. som er med i tradisjonelle beregninger av verdien av investeringer i infrastruktur.

- Når det gjelder utdanning ser vi at effekten av et likere utdanningsnivå i Møre og Romsdal vil gi en årlig verdiskaping på 61 millioner.

Mernytte
BI-rapporten er et av flere bidrag til delprosjekt «Samfunn» i utredningsprosjektet Ferjefri E39. Formålet er å belyse effekter av store infrastrukturinvesteringer som i dag blir holdt utenfor regnestykket fordi det er så vanskelig å tallfeste.. Uttrykk som mernytte og “wider impacts” brukes i ulike sammenhenger (må ikke forveksles med ringvirkninger). Her snakker man om effekter et infrastrukturtiltak har som ikke direkte kan knyttes til selve investeringen. Kortere reisetid ja - men hva medfører det? En forutsigbar, pålitelig og sikker vegforbindelse, ikke tidsavhengighet som følge av ferje og ferjekø som begrenser brukernes valgfrihet - hva betyr det? En fast, forutsigbar og sikker forbindelse over en fjord som gjør to eller flere større bo- og arbeidsmarked om til ett stort, vil man gjerne anta har svært store gunstige effekter. Dette kan være for næringslivets muligheter til å skaffe seg kompetent arbeidskraft og for nyetableringer, eller for kommuner til å gjøre seg vesentlig mer attraktiv som bosted.

Overrekkelse av BI-rapport Ferjefri E39
Torsdag 7. mars overrakte Torger Reve rapporten "Ferjefri E39: Næringsliv og verdiskaping" til Statens vegvesens utredningsprosjekt Ferjefri E39 ( Foto: Martin Uteng
Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestland, Møre og Romsdal, Rogaland, Trøndelag