Vakre vegers pris
’Vegdirektørens pris for vakre veger’ er en hederspris for veganlegg med gode estetiske kvaliteter tilpasset omgivelse.
Her ser du en oversikt over anlegg som har mottatt prisen:
2018: E6 Frya–Sjoa i Gudbrandsdalen, Hovedgata og Holgata i Tvedestrand, Holmestrand stasjon
E6 Frya-Sjoa i Gudbrandsdalen
I Gudbrandsdalen er den 33 km lange parsellen av E6 lagt i en ny vegtrase utenom bygdesentre og tettsteder.Det er lagt stor vekt på en godt tilpasset
veglinje gjennom det rike dallandskapet. Vegen er bygget som en tofelts veg med midtdeler, en trafikksikker løsning som gir en tverrprofil som lar seg fleksibelt legge inn i et krevende dallandskap. Linjevalget framstår som et helstøpt forbilde for den krevende oppgaven det er å bygge et stort veganlegg i en visuelt
eksponert dalside.
Hovedgata og Holgata i Tvedestrand
Tvedestrand kommune har gjennomført en gaterehabilitering, som kan stå som et forbilde for tilsvarende arbeider i alle byer med tradisjonelle gater med steindekker.
Hedrende omtale til Holmestrand stasjon
Holmestrand stasjon er bygget som en fjellhall helt inn mot bykjernen. Dette har vist seg som et svært vellykket byutviklingsgrep, der jernbanestasjonen danner et nytt omdreiningspunkt i Holmestrand og gir grunnlag for en positiv sentrumsutvikling, uttaler juryen.
2016: Fylkesveg 98 Ifjordfjellet, riksveg 3 Østerdalen, Carl Berners plass i Oslo
Juryen finner Ifjordfjellvegen som et fremragende eksempel på hvordan driftshensyn kan omsettes i en nennsomt lagt ny veglinje der overordnede hensyn til vinterdrift kombineres med en følsomhet for landskapets storlinjete bevegelser. Vegens linjeføring gir et godt avstemt møte mellom vegtekniske krav og det åpne landskapet. Veganlegget gir en tilleggsdimensjon til den storslagne kjøreopplevelsen med frie og lange utsyn når det er finvær.
Riksveg 3 Østerdalen
Juryen finner det systematiske arbeidet med trafikantens opplevelse som et utradisjonelt, driftsbasert trafikksikkerhetsprogram som særlig interessant og med stor overføringsverdi. Det er særlig fortjenestefullt at arbeidet har vært fulgt av systematisk evaluering. Denne viser at tiltakene har gitt nedgang i ulykkestallene og oppfattes entydig positivt av trafikantene.
Carl Berners plass i Oslo
Juryen finner ombyggingen av Carl Berners plass som et forbildeprosjekt for en bevisst, ambisiøs byromutforming tilpasset en ny tid med skjerpede krav til bymiljø og trafikkløsninger. Det er gledelig at ambisjonene for kvalitet videreføres i drift og vedlikehold i regi av Oslo kommune.
2014: Kongevegen, Skjarvelandet fv. 889 Havøysundvegen, Driftskontrakt Vestfold øst
Kongevegen
Juryen mener det systematiske arbeidet med restaurering av Kongevegen er et forbilledlig eksempel på samarbeid mellom flere forvaltningsorganer for å kombinere kulturminnebevaring med tilrettelegging for friluftsliv og næringsutvikling.
Skjarvelandet fv. 889 Havøysundvegen
Juryen mener rassikringsanlegget på Havøysundvegen er et forbilledlig eksempel på hvordan en omsorgsfull og kreativ landskapsbehandling kan møte utfordringer til helårsdrift på veger med ekstreme klimautfordringer.
Driftskontrakt Vestfold øst
Juryen mener utviklingen av driftskontrakten for Vestfold øst er et fremragende eksempel på hvordan samspillet mellom vegholder og driftsoperatør kan utvikles til stadig bedre resultater over tid.
2012: Borgestadalléen i Skien, Bybanen i Bergen, Lofotens fastlandsforbindelse
Borgestadalléen i Skien
Den kontinuerlige skjøtselen av Borgestadalleen gjennom 90 år gjør at den nå framstår som både et verdifullt kulturminne og et monumentalt landskapselement heter det i juryens vurdering.
Bybanen i Bergen
For første gang på flere tiår har en by her til lands fått et nytt skinnegående kollektivtransportsystem som er bygget opp helt fra grunnen av. Bybanen er det største enkeltprosjektet i Bergensprogrammet; et spleiselag mellom stat, fylke, kommune og trafikanter i Bergen (bompenger).
Lofotens fastlandsforbindelse
Målsettingen om å skape en ”lavmælt veg i et storslått landskap” har vært vellykket. De overordnede linjeføringene og metodikken knyttet til terrengbehandling og naturlige revegetering bør sette standard for framtidig håndtering av vegbygging i naturlandskap, heter det er i juryens vurdering av E10 Lofotens fastlandsforbindelse fase II.
2008: Vollen, Risøy bru, Nasjonale turistveger
Slemmestadveien, Vollen
- Fra å være et lite tettsted tungt belastet av gjennomgangstrafikk, har man med faglig forankring, estetisk sans og respekt for omgivelsene og stedets historie klart å gjenskape et idyllisk strandsted ved Oslofjorden, heter det i juryens vurdering av rv. 165 Slemmestadveien i Asker.
Risøy bru, Haugesund
- Rehabiliteringen av rv. 47 Risøy bru i Haugesund sikrer dette monumentet for framtida – et byggverk som er ingeniørkunst av ypperste klasse og et identitetsskapende element for byen, mener juryen i sin begrunnelse.
Nasjonale turistveger
Nasjonale turistveger byr på arkitektur som vekker nasjonal og internasjonal oppmerksomhet. Juryen er av den oppfatning at prosjektet er banebrytende.
2006: Bulandet - Værlandet
Fv. 365 Bulandet - Værlandet, Askvoll, Sogn og Fjordane
2004: Vegpakke Drammen
Nedre Strandgate, Strandveien, Elveparken og Bragernestunnelen, Buskerud
2002: Miljøgate i Drøbak
Torget og bygatene i Drøbak
1999: Lysefjordbrua
Riksveg 13 Lysefjordbrua, Rogaland
1997: Mannheller fergekai og fv. 382 Hafrsfjord
Delt pris mellom riksveg 5 Mannheller fergekai i Sogn og Fjordane og gang- og sykkelvei langs fylkesvei 382 ved Hafrsfjord i Rogaland
1995: Årnes i Åfjord
Årnes i Åfjord kommune, Sør-Trøndelag
1994: Skarnsundbrua
Rv. 735 Skarnsundbrua mellom Inderøy og Mosvik, Nord-Trøndelag
1993: Vetrelidsalmenningen i Bergen
Vetrelidsalmenningen i Bergen, Hordaland
1992: E39 Instefjord–Oppedal
E39 Instefjord–Oppedal, Sogn og Fjordane
1991: Miljøgate Liknes sentrum
Miljøprioritert gjennomkjøring i Liknes sentrum, Vest-Agder
1990: Fotgjengerunderganger Stavanger
To fotgjengerunderganger i Stavanger sentrum (under E18), Rogaland
1989: Rundkjøring Sandefjord
Rundkjøringen Landstads Plass i Sandefjord, Vestfold
1988: Parsell Strynefjellsvegen
Riksveg 15: Parsellen Langevatn–Breidablikk av Strynefjellsvegen, Oppland