Forskning på veitrafikkstøy
Statens vegvesen har samarbeid om forskning på støy både nasjonalt og internasjonalt.
Veitrafikkstøy og sosial bærekraft
By- og regionsforskningsinstituttet NIBR ved OsloMet har på oppdrag fra Statens vegvesen utarbeidet en rapport om hvordan veitrafikkstøy påvirker mennesker som bor i byområder, og hvordan denne påvirkningen slår skjevt ut i befolkningen. Rapporten er publisert som en StoryMap med interaktive kart.
Her kan du se sammenhengen mellom trafikkstøy, boligtyper og befolkningens utdanning, inntekt og formue i landets fire største byområder, Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, samt Fredrikstad og Sarpsborg.
Hensikten er å bedre kunnskapsgrunnlaget til landets veieiere og planmyndigheter i arbeidet med å redusere ulempene fra veitrafikkstøy. Det gir et bedre grunnlag for videre forskning på området, bedre planlegging i by og til syvende og sist en bedre folkehelse.
Forskning på støy og dyreliv
Statens vegvesen har inngått et forskningssamarbeid med NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi) og NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) om forskning på hvordan støy påvirker ville dyr.
Støy i verneområder
Målet med dette prosjektet var å evaluere omfanget av støyforurensning i verneområder. Hovedfunn viser i hvilken grad norske verneområder er påvirket av nærliggende veier, inkludert hovedveier og store bysentra. Rapporten viser også den kumulative effekten av støy fra flere kilder: veier, jernbaner og flyplasser på verneområder. Rapporten er utarbeidet av NMBU og publisert som StoryMap.
Veitrafikkstøy og effekter på dyreliv
NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi) har gjennomført en kunnskapssammenstilling på oppdrag for Statens vegvesen, der de har sett på effektene av veitrafikkstøy for et utvalg artsgrupper.
NMBU har tatt i bruk tilgjengelig vitenskapelig litteratur som omhandler effekter av trafikkstøy på dyrelivet og presenterer dette som en StoryMap.
Beregning av veitrafikkstøy
Et samarbeid med NTNU har resultert i en parametrisk studie av antall lydbaner mellom en punktkilde nær bakken og mottakere på ulike realistiske avstander og høyder fra kilden. Last ned rapporten her:
Forskningssamarbeid med CEDR
Statens vegvesen har også et forskningssamarbeid med CEDR. Se PEB: Research Programme 2018 Noise and nuisance (cedr.eu)
Målet med dette forskningsprogrammet er å identifisere, vurdere og få en større forståelse av eksisterende og nyere metoder for å redusere støyeksponering og støybelastning for folk som bor nær nasjonale veier. Forskningsprogrammet har undersøkt følgende tre deltemaer:
- Quieter Tyres, Tyre labelling System and Pavements
- Optimization and Securing the Performance of Noise Barriers
- Psyco-Acoustics: Improved Understanding of People’ s Subjective Reaction to Road Noise
Mer informasjon om CEDR finner du under internasjonal FoU.