Statens vegvesen skal legge til rette for framtidens transportsystem og satser på smart mobilitet for å bidra til det grønne skiftet.

Transportsektoren preges stadig sterkere av digitalisering, elektrifisering og automatisering. Utviklingen åpner helt nye muligheter for treffsikker regulering, gevinster innen trafikksikkerhet og nye virkemidler for å redusere klima- og miljøbelastningene.

Det er en sterk utvikling i smarte og innovative tiltak i norske byer. Det jobbes med både fysiske tiltak, teknologitiltak, samt samarbeids- og organisatoriske tiltak. Det pågår mye innovasjon og utprøving hos både statlige aktører, fylkeskommuner, kommuner, kollektivselskaper og private mobilitetsaktører.

Delemobilitet

Delemobilitet som bildeling, bysykler, el. sparkesykler kan være del av løsningen for å redusere klimagassutslippene. Nå er Statens vegvesen med i et prosjekt i Nord-Europa, Shared Digital Mobility Hubs (ShareDiMobiHub), som er delfinansiert av Interreg Nordsjøregionen. 

Vi er med i dette Interregprosjektet for å få innblikk i løsninger som er etablert i andre Europeiske land. Dette vil hjelpe oss å etablere delemobilitetspunkter i Norge, og utvikle knutepunkter slik at vi ivaretar at personbiltrafikken ikke øker.

Elsparkesykler og mikromobilitet

Elektrisk sparkesykkel er en  form for mikromobilitet som kan gi økt frihet og tidsbesparelser i hverdagen. Bruker du elsparkesykkel, må du kjenne til og overholde mange regler.

Metodeverktøy for evaluering av bærekraft

I 2020 startet vi arbeidet med å se på hva som fantes av metode for vurdering av bærekraft på tvers av sosiale, økonomiske og økologiske forhold når det kom til mindre mobilitetsprosjekter. Dette resulterte i et forprosjekt om metodeutvikling, som konkluderte med et behov for videre utvikling.