Arbeidsreiser
Hele 20 prosent av arbeidsreisene starter kl 07.00.
Generelt om arbeidsreiser
Last ned
Reiselengde
Last ned
- Sju prosent av reisene er kortere enn én kilometer, mens 23 prosent er to mil og lengre. Arbeidsreisene etter lengde. Prosent. (2013/14).xlsx
- Arbeidsreisens lengde har økt både på hverdager og helgedager siden 2009. Arbeidsreiser; lengde alle dager, hverdager og helgedager. Prosent. (1992-2013/14).xlsx
- Menn har lengre arbeidsreiser enn kvinner, og menns reiser har økt med 5,4 km siden 1992. Arbeidsreisenes lengde etter kjønn. Km. (1992-2013/14).xlsx
- Par med barn har de lengste arbeidsreisene, og lengden har økt med 6,4 km siden 1992. Arbeidsreisens lengde etter familietype. Km. (1992-2013/14).xlsx
- Deltidsansatte har kortere arbeidsreise enn de som jobber heltid. Arbeidsreisens lengde etter yrkesaktivitet. Km. (1992-2013/14).xlsx
- Bosatte i omegnskommunene til Oslo har lengst arbeidsreiser, men økningen er størst for bosatte utenom de største byene. Arbeidsreisens lengde etter bosted. Km. (1992-2013/14).xlsx
Tidsbruk
Last ned
- Åtte prosent av reisene varer mindre enn fem minutter, sju prosent varer en time eller lengre. Arbeidsreisene etter reisetid. Prosent. (2013/14).xlsx
- Tidsbruk på arbeidsreiser har økt både på hverdager og helgedager siden 2009. Arbeidsreiser; tidsbruk alle dager, hverdager og helgedager. Prosent. (1992-2013/14).xlsx
- Tidsbruk på arbeidsreisen har økt med 5 min. for menn og med 7 min for kvinner siden 1992. Tidsbruk på arbeidsreisen etter kjønn. Min. (1992-2013/14).xlsx
- Tidsbruken på arbeidsreisene har jevnet seg ut for ulike familietyper siden 1992. Tidsbruk på arbeidsreisens etter familietype. Min. 1992-2013/14.xlsx
- Tidsbruken på arbeidsreiser har økt mest for deltidsarbeidende siden 1992. Tidsbruk på arbeidsreisen etter yrkesaktivitet. Min. (1992-2013/14).xlsx
- Bosatte i omegnskommunene til Oslo har den lengste reisetiden, med 30 minutter i gjennomsnitt. Tidsbruk på arbeidsreisen etter bosted. Min. (1992-2013/14).xlsx
Transportmiddelbruk
Last ned
- Den vanligste reisemåten til og fra arbeid er som bilfører, 62 prosent av alle arbeidsreiser. Transportmiddelbruk på arbeidsreisen. Prosent. (2013/14).xlsx
- Sammenlignet med 2009 har det vært en liten økning i gåing og sykling, men også i kollektivandelen. Transportmiddelbruk på arbeidsreisen. Prosent. (1992-2013/14).xlsx
- Av de som alltid har tilgang til bil, er det 76 prosent som kjører til jobben. Transportmiddelbruk på arbeidsreisen, etter tilgang til bil. Prosent. (2013/14).xlsx
- Ved svært godt kollektivtilbud er det 42 prosent bilførerandel, mens den er 72 prosent når tilbudet er dårlig. Transportmiddelbruk på arbeidsreisen, etter tilgang til kollektivtransport. Prosent. (2013/14).xlsx
- 70 prosent av de med parkering på jobben kjører bil, blant de uten er det 38 prosent kollektivreiser. Transportmiddelbruk på arbeidsreisen, etter tilgang til parkering ved arbeidsplassen. Prosent. (2013/14).xlsx
- Bilførerandelen til arbeid har gått opp for kvinner og ned for menn siden 1992, men med økning i kollektivt for begge kjønn. Transportmiddelbruk på arbeidsreisen etter kjønn. Prosent. (1992-2013/14).xlsx
- Bilførerandelen på arbeidsreiser har økt for enslige med barn siden 1992. Transportmiddelbruk på arbeidsreisen etter familietype. Prosent. (1992-2013/14).xlsx
- Bilførerandelen til arbeid har gått mest ned i Bergen, Trondheim og Stavanger siden 1992, mens kollektivandelen har økt. Transportmiddelbruk på arbeidsreisen etter bosted. Prosent. (1992-2013/14).xlsx