Transportmiddel
Andelen reiser til fots eller på sykkel faller kraftig for reiser over 3 km, mens andelen kollektivreiser er størst for lengre reiser over 20 km.
Generelt om bruk av transportmiddel
Last ned
- Andelen reiser til fots eller på sykkel faller kraftig for reiser over 3 km. Transportmiddelbruk på ulike reiselengder. Prosent. (2013/14).xlsx
- Reiselengden økt mest for kollektive transportmidler siden 1992. Gjennomsnittlig reiselengde for reiser med ulike transportmidler. Km. (1992-2013/14).xlsx
- Tidsbruk har økt mest for reiser til fots og med kollektive transportmidler siden 1992. Gjennomsnittlig reisetid for reiser med ulike transportmidler. Min.1992-2013/14.xlsx
- En gjennomsnittlig reise til fots er på drøyt 2 km, og som bilfører 16 km. Gjennomsnittlig reiselengde pr. reise og pr. person, etter transportmiddel. Km. (2013/14).xlsx
- I gjennomsnitt varer en kollektivreise i 47 minutter. Gjennomsnittlig reisetid pr. reise og pr. person, etter transportmiddel. Min. (2013/14).xlsx
Daglige reiser
Last ned
- Andelen bilførerreiser økt, mens andelen som bilpassasjer har gått ned siden 1992. Daglige reiser etter transportmiddel. Prosent. (1992-2013/14).xlsx
- Nesten 2 av drøyt 3 daglige reiser skjer med bil. Motoriserte reiser har økt siden 1992. Antall daglige reiser pr. person med ulike transportmidler. (1992-2013/14).xlsx
- Trondheim og Stavanger har høyest andel bussreisende. Daglige kollektivreiser etter hovedtransportmiddel og bosted. Prosent (2013/14).xlsx
- Bilførerandelen er høyest blant menn, mens kvinner bruker mer kollektivtransport. Daglige reiser etter transportmiddel og kjønn. Prosent. (2013/14).xlsx
- Bilførerandelene er høyest i aldergruppene 35-44 år og 45-54 år. Daglige reiser etter transportmiddel og aldersgruppe. Prosent. (2013/14).xlsx
- Enslige har høyere andel reiser til fots, mens barnefamilier bruker oftere bil. Daglige reiser etter transportmiddel og familietype. Prosent. (2013/14).xlsx
- Bilbruken øker med yrkesaktiviteten. Daglige reiser etter transportmiddel og yrkesaktivitet. Prosent. (2013/14).xlsx
- De med lavest inntekt går og bruker kollektivtransport oftere. Daglige reiser etter transportmiddel og husholdningsinntekt (brutto). Prosent. (2013/14).xlsx
- Høyest andel reiser med kollektivtransport og til fots i Oslo. Daglige reiser etter transportmiddel og bosted. Prosent. (2013/14.xlsx
- Andel reiser til fots og på sykkel har økt mest i Oslo siden 1992. Daglige reiser til fots eller på sykkel etter bosted. Prosent. (2001-2013/14).xlsx
- Flere biler i husholdningen øker bilbruken. Daglige reiser etter transportmiddel og antall biler i husholdningen. Prosent. (2013/14).xlsx
- At man alltid har tilgang til bil øker bilbruken kraftig. Daglige reiser etter transportmiddel og tilgang til bil. Prosent. (2013/14).xlsx
Lange reiser
Last ned
- Andelen lange reiser med fly har økt, mens andelen bilreiser har falt siden 1998. Lange reiser etter transportmiddel. Prosent. (1998-2013/14).xlsx
- Små forskjeller mellom menn og kvinner i transportmiddelbruken på lange reiser. Lange reiser etter transportmiddel og kjønn. Prosent. (2013/14).xlsx
- Bilbruken på lange reiser øker med alder. Lange reiser etter transportmiddel og aldersgruppe. Prosent. (2013/14).xlsx
- Flybruken på lange reiser øker med yrkesaktivitet. Lange reiser etter transportmiddel og yrkesaktivitet. Prosent. (2013/14).xlsx
- Flybruken på lange reiser er høyest i Stavanger og Bergen. Lange reiser etter transportmiddel og bosted. Prosent. (2013/14).xlsx
- Bilbruken på lange reiser øker med antall biler i husholdningen. Lange reiser etter transportmiddel og antall biler i husholdningen. Prosent. (2013/14).xlsx
- Bilbruken på lange reiser øker med tilgangen til bil. Lange reiser etter transportmiddel og tilgang til bil. Prosent. (2013/14).xlsx
- Fly dominerer på lange reiser over 300 km., og lite endring siden 1998. Lange reiser etter transportmiddel og reiselengde. Prosent. (1998-2013/14).xlsx