Her finner du gode eksempler bruer der løsninger for gående og syklende er ivaretatt.
Hardangerbrua, rv. 13
Hardangerbrua er en tofelts hengebru med gang- og sykkelveg. Brua ligger i Hardanger på rv. 13 og er den lengste hengebrua i Norge med en lengde på 1380 meter. I tilknytning til brua ligger en 2675 meter med tunnel, 800 meter ny veg i dagen og 900 meter gang og sykkelveg.
Bilde 1 av 9:
Anlegg for gående og syklende følger terrenget. Stigningsforhold er kompensert med hvilemuligheter. Her med utsiktspunkt og benk. Foto: Ingrid Øvsteng
Bilde 2 av 9:
Anlegg for gående og syklende kommer ut på brua vie agne tunneler. Lyse vegger gir god kontrast. Foto: Ingrid Øvsteng
Bilde 3 av 9:
Utsikt fra brua – en attraksjon i seg selv. Foto: Ingrid Øvsteng
Bilde 4 av 9:
Brutårna har en høyde på 200 meter over fjorden. Seilingshøyden er 55 meter. Foto: Ingrid Øvsteng
Bilde 5 av 9:
Fast, jevnt og sklisikkert underlag bidrar til god fremkommelighet og tilgjengelighet for alle. Foto: Ingrid Øvsteng
Bilde 6 av 9:
Gang- og sykkelveg er ført over brua og koblet til eksisterende anlegg på begge sider. Foto: Ingrid Øvsteng
Bilde 7 av 9:
God kvalitet i anlegget. Dekke på gangstier på rasteplassen i tydelig kontrast mot omkringliggende arealer bidrar til enkel veifinning. Foto: Ingrid Øvsteng
Bilde 8 av 9:
Hardangerbrua fremstår som en attraksjon i seg selv. Her sett fra utsiktsplass langs gang- og sykkelvegen. Foto: Ingrid Øvsteng
Bilde 9 av 9:
Nødtelefon er tydelig markert med farge og skilt. Trinnfri adkomst. Foto: Ingrid Øvsteng
Øvre Sund bru Drammen, fv. 283
Øvre Sund bru (fylkesveg 283) ble åpnet høsten 2011, som siste del av sentrumsringen i Drammen. Sentrumsringen er en hovedtrafikkåre gjennom byen. I tillegg til fire kjørefelt for biler, er brua bygget med separat gang- og sykkelveg. På tross av en ÅDT på ca 20000 biler er både fremkommelighet, tilgjengelighet og attraktivitet for gående og syklende godt ivaretatt i prosjektet.
Bilde 1 av 13:
Gang- og sykkeltrasé under brua. Her er det god plass for gående og syklende. Veggen utgjør et naturlig ledende element, og det er åpent, belyst og oppleves trygt å ferdes her. Foto: Ida Harildstad
Bilde 2 av 13:
Oversiktsbilde av Øvre Sund bru. Foto: Kjell Wold
Bilde 3 av 13:
Fra gang- og sykkelvegen over brua. God utsikt over Drammenselva. Rekkverk. Foto: Ida Harildstad
Bilde 4 av 13:
Separat gang- og sykkelløsning på brua, med støyskjerming mot bilveien. Denne skal utbedres til sykkelveg med fortau med ikke-avvisende kantstein. Foto: Ida Harildstad
Bilde 5 av 13:
Supplerende rampe er bygget pga. bratt stigning på ordinær gang- og sykkelveg. Rampen har rekkverk, varmekabler og er godt belyst. Foto: Ida Harildstad
Bilde 6 av 13:
Bevisst valg av materialer markerer tydelig gangsone. Kunstige ledelinjer er sammenhengende i anlegget, men kunne vært erstattet av de naturlige ledende elementene som finnes. Foto: Ida Harildstad
Bilde 7 av 13:
Flott trapp med rekkverk, supplert med trinnfri adkomst via parkområdet. Trappen mangler taktile varselsindikatorer øverst og oppmerksomhetsfelt nederst. Den kunstige ledelinjen burde truffet rekkverket. Det kunne med fordel vært tydeligere kontrastmarkering på trappetrinn og mellom trapp og vegg. Foto: Ida Harildstad
Bilde 8 av 13:
Opphøyet rabatt er valgt for å redusere potensielle konflikter mellom gående og syklende ved å bidra til større svingradie og lavere fart på syklister som kommer ned fra sykkelveien over brua. Naturlige ledende elementer i arkitekturen. Foto: Ida Harildstad
Bilde 9 av 13:
Det er etablert gode ferdselssoner i underganger. Fast dekke på gangarealene, smågatestein rammer inn gangsonene visuelt og taktilt. Undergangen er belyst. Foto: Ida Harildstad
Bilde 10 av 13:
Pullerter i undergang hindrer biler å kjøre i gang- og sykkelvegen. Sammen med god soneinndeling gir dette tydelige og trygge gangsoner. Foto: Ida Harildstad
Bilde 11 av 13:
Gangsonene i undergangene er åpne og lyse med fin utsikt. Foto: Ida Harildstad
Bilde 12 av 13:
Detalj fra de taktile indikatorene som er lagt ned i anlegget. Mørk grå diabas og rød granitt er bestandig. Kontrasten kunne vært noe høyere. Foto: Ida Harildstad
Bilde 13 av 13:
Detalj fra overgangen mellom anlegget og naboareal. Det er bygget bevisste og gode overganger mellom de ulike anleggene. De taktile indikatorene kunne vært forenklet eller utelatt til fordel for enda mer bevisst utforming av de naturlige ledende elementene som også er bygget inn i anlegget gjennom variert materialbruk. Foto: Ida Harildstad