Her finner du gode eksempler på løsninger på holdeplasser for buss, både enkeltprosjekter og eksempler på strekningsvise oppgraderinger.
Oppgraderte holdeplasser og gangfelt, Arendal
Dette eksempelet viser en strekningsvis oppgradering av bussholdeplasser og gangfelt langs fylkesveg 410 i Arendal. Utbedringen er gjennomført med lik standard for utforming over hele strekningen.
Bilde 1 av 7:
Trafikksikkerhetstiltak som gir god naturlig ledelinje, ved Saltrød senter. Foto: Astri Taklo
Bilde 2 av 7:
Holdeplass, Alvika. Leskur med utsyn og sykkelparkering. Taktile indikatorer i bestandig materiale. Disse burde vært lagt helt inn til leskuret for å sikre at stoppunktet blir oppdaget av blinde og svaksynte. Foto: Elisabeth Skuggevik
Bilde 3 av 7:
Holdeplass, primært brukt til avstigning og derfor uten leskur, Alvika. Gode naturlige ledende elementer frem til påstigning som er markert med taktil indikator. Foto: Elisabeth Skuggevik
Bilde 4 av 7:
Oppmerksomhetsindikatorer fra fasade til varselindikatorer ved gangfelt, Alvika. Lys grå granitt gir god taktil og visuell kontrast mot nylagt asfalt. Foto: Astri Taklo
Bilde 5 av 7:
Gjennomgående trafikkøy gir god fremkommelighet og gir enkel drift, ved Saltrød senter. Gode kanter hjelper blinde og svaksynte å ta ut retning over gangfeltet. Foto: Elisabeth Skuggevik
Bilde 6 av 7:
Holdeplass ved Saltrød senter. Leskur med utsyn og sykkelparkering. Taktil ledelinje i bestandig materiale, men denne burde vært lagt helt inn til leskuret for å sikre at den blir oppdaget av blinde- og svaksynte. Foto: Astri Taklo
Bilde 7 av 7:
Oppgradert gangfelt, Mørfjær øst. Varselsindikatorer foran gangfelt i god visuell og taktil kontrast. Gjennomgående trafikkøy gir god fremkommelighet og gir enkel drift. Foto: Astri Taklo
Knutepunkt og miljøgate Innhavet, E6
Miljøgate Innhavet langs E6 i Nordland, med tilhørende knutepunkt, er totalt sett et flott, sammenhengende anlegg med godt overordnet visuelt inntrykk som bidrar til at det blir mer attraktivt å gå og sykle.
Bakgrunn for opprustningen var å gi et estetisk løft, gi sikrere forhold for gående og syklende med fortau og oversiktlige krysningspunkt over E6, og rundkjøring som fartsreduserende tiltak.
Bilde 1 av 9:
Leskuret er lett å se, romslig, og oppfyller krav til universell utforming. Holdeplassene mangler holdeplassnavn og ruteinformasjon. Taktile ledelinjer burde vært lagt i tråd med anbefalte løsninger. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 2 av 9:
Gode sittemuligheter og inn- og utsyn i leskuret. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 3 av 9:
Varierte muligheter for hvile, og tydelige kontraster. Det mangler imidlertid sikre og tilgjengelige gangforbindelser til plattformen. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 4 av 9:
Opparbeidet plass i forbindelse med knutepunktet. Denne er også mulig å komme til via grusveg med gode stigningsforhold. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 5 av 9:
Gjennomgående materialbruk og gjenkjennbare elementer, på et oversiktlig lite sted, gjør det enkelt å orientere seg og å finne viktige målepunkter på stedet. Det er gode stigningsforhold, brede fortau og tydelige møbleringssoner. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 6 av 9:
Miljøgata er svært godt opprustet med tanke på lesbarhet. Rød granitt mot sort asfalt er brukt gjennomgående i hele prosjektet. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 7 av 9:
Arealene er strammet opp, med gode kontraster mellom gangareal og veg/fortauskant. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 8 av 9:
Det er valgt å legge varselsindikatorheller foran gangfelt i lys betong. Dette gir disse tydelig visuell kontrast til øvrige gangarealer. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 9 av 9:
Naturlige ledende elementer er strategisk lagt for å sikre veifinning og orientering. Her vist ved overgang mellom asfalt og stein, samt gjerde. Gangfeltene er synlige og sikre. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bussholdeplasser Kvivsvegen, E39
Høsten 2012 åpnet E39 Kvivsvegen gjennom Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Vegen gav fergefri forbindelse mellom Lote i Sogn og Fjordane og Festøya i Møre og Romsdal. Prosjektet består av flere tunneler og veg i dagen, hvor det er bygget bussholdeplasser med universell utforming.
Bilde 1 av 5:
Leskuret passer fint inn i omgivelsene.
Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 2 av 5:
Trinnfri adkomst og gode visuelle og taktile kontraster. Benk med armlene. Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 3 av 5:
Det er lett å få øye på bussen før den kommer til holdeplassen. Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 4 av 5:
Leskuret er enkelt med benk og ledelinje ut til bussdøren. Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 5 av 5:
Det er bygget parkeringsplass i kort gangavstand fra holdeplassen, med gode stigningsforhold og belysning. Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Holdeplass og gangfelt Leirmoen Skien, rv. 36
Anlegget ved Leiremoen (riksveg 36) som er oppgradert består av to holdeplasser og ett gangfelt, og er en del av Metronettet i Grenland. Anlegget er oppgradert for å øke tilgjengeligheten til bussholdeplassene, å bedre trafikksikkerheten i krysningspunktet og å gjøre dette tilgjengelig for alle.
Bilde 1 av 11:
Detaljbilde av materialvalg på holdeplass. God visuell kontrast, bestandige materialer. Foto: Ida Harildstad
Bilde 2 av 11:
Holdeplass med leskur. Leskuret har utsyn og benk med armlene, samt avvikende belegg. Foto: Ida Harildstad
Bilde 3 av 11:
Detaljbilde av dekkekvalitet på holdeplass, som er svært god. Veggene i leskuret er av glass, som gir godt utsyn. Glassflatene har kontrastmarkering. Foto: Elisabeth Skuggevik
Bilde 4 av 11:
Veggene i leskuret er av glass, som gir godt utsyn. Glassflatene har kontrastmarkering. Det er fint at søppelkassa er plassert utenfor leskuret, den kunne gjerne vært snudd og plassert enda nærmere gangarealet. Foto: Ida Harildstad
Bilde 5 av 11:
Holdeplass uten leskur. Det er lagt mørke grå betongheller for å markere holdeplassen. God taktil og visuell kontrast. Foto: Foto: Ida Harildstad
Bilde 6 av 11:
Detaljbilde av dekkekvalitet og materialvalg på holdeplass. Foto: Ida Harildstad
Bilde 7 av 11:
Gangfelt med godt materialvalg som gir visuell og taktil kontrast. At lyse grå betongheller er lagt over hele gangfeltets bredde og trukket helt over gang- og sykkelvegen gjør at alle trafikantgrupper tidlig blir oppmerksom på at det skjer noe. Det er valgt bestandige materialer. (Foto: Ida Harildstad) Foto: Ida Harildstad
Bilde 8 av 11:
Detaljbilde av dekkekvalitet for å markere gangfelt. Taktile indikatorer i støpejern mot lyse grå betongheller er bestandig og gir god kontrast. Foto: Ida Harildstad
Bilde 9 av 11:
Detaljbilde av dekkekvalitet for å markere gangfelt. Foto: Ida Harildstad
Bilde 10 av 11:
Detaljbilde av dekkekvalitet for å markere gangfelt. Foto: Ida Harildstad
Bilde 11 av 11:
Intensivbelysning ved gangfelt, øker både trafikksikkerheten og bidrar til økt trygghet. (Foto: Ida Harildstad) Foto: Ida Harildstad
Gang- og sykkelveg Mosseveien, E18
Hensikten med å etablere ny gang- og sykkelveg langs E18 fra Fiskvollbukta til Ulvøybrua har vært å sikre ferdsel for gående og syklende langs Mosseveien. Anlegget er blitt attraktivt og tilgjengelig for gående og syklende, og er en viktig strekning både for lokal gang- og sykkeltrafikk og for pendlere på sykkel inn til Oslo.
Bilde 1 av 5:
Sykkelvegen er godt skiltet langs Mosseveien. Foto: Ida Harildstad
Bilde 2 av 5:
God separering øker sikkerheten langs en høyt trafikkert veg. Det er jevnt dekke og god bredde på gang- og sykkelvegen. Rekkverket bidrar også som et ledende element. Foto: Heidi Hammarstedt
Bilde 3 av 5:
Sykkelvegen er godt skiltet langs Mosseveien. Foto: Ida Harildstad
Bilde 4 av 5:
Bussholdeplass med kantsteinsstopp. Lehus med benk og ruteinformasjon. Oppmerksomhetsindikator er trukket til siden for å møte stoppunktet for bussen. Foto: Heidi Hammarstedt
Bilde 5 av 5:
Flere holdeplasser er etablert med profilkantstein. Dette bidrar til at det blir enklere for bussen å komme helt inntil holdeplassen. Foto: Heidi Hammarstedt
Trollåsen Akershus, fv. 152
På Mastemyr i Akershus er fylkesveg 152 ombygget til å bli et attraktivt anlegg for gående, syklister og kollektivreisende. Strekningen forbinder nærliggende boligområder med Kolbotn sentrum, og er også en viktig del av pendlerruta for syklister mellom Kolbotnområdet og Oslo sentrum.
Bilde 1 av 8:
Sykkelveg med fortau. Separat løsning bidrar til bedre fremkommelighet for gående og syklende. Separerte løsninger gir økt trygghet for flere grupper gående og syklende. Foto: Ida Harildstad
Bilde 2 av 8:
Tydelig definerte gangsoner, adskilt fra sykkelvegen med avisende kantstein. Rekkverk bidrar til enklere visuell veifinning. Foto: Ida Harildstad
Bilde 3 av 8:
Det er valgt gjennomgående gode materialer i hele anlegget. Foto: Ida Harildstad
Bilde 4 av 8:
Adkomst til holdeplassen er ivaretatt med gode stigningsforhold. Overgang mellom adkomst og sykkelveg er varslet for syklistene i form av «rumlestriper». De gående varsles ikke om krysningspunktet, dette kunne vært løst bedre. Foto: Ida Harildstad
Bilde 5 av 8:
Anleggene for gående og syklende er lagt fint i terrenget, og det er fin beplantning på stedet. Foto: Ida Harildstad
Bilde 6 av 8:
Kryssing i to plan med undergang, som føyer seg fint inn i omgivelsene. Løsningene for gående og syklende er til dels brattere enn gitte krav. Foto: Ida Harildstad
Bilde 7 av 8:
Kort undergang med belysning. Foto: Ida Harildstad
Bilde 8 av 8:
Detaljbilde fra holdeplass. Bestandige materialer fint utført. Trinnfri adkomst til leskuret. Foto: Heidi Hammarstedt
Prinsenkrysset superbussholdeplass, Trondheim
Som en del av Miljøpakken bygger Statens vegvesen ut den første superbussholdeplassen. I august 2013 åpnet første del av krysset for kollektivtrafikk. Krysset er et av de viktigste knutepunktene i Trondheim og hensikten med utbyggingen var å skape bedre flyt i busstrafikken.
Bilde 1 av 7:
God sikt i krysset er bra for både orientering og trafikksikkerhet. Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 2 av 7:
Ulikt materialvalg gir taktil informasjon som letter orienteringen. Materialene kunne hatt større visuell kontrast for å være lettere å oppfatte for flere. Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 3 av 7:
Lang perrong med langsgående taktile indikatorheller. Dette er ikke anbefalt på ordinære bussholdeplasser, men valgt fordi dette er en superbussholdeplass. Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 4 av 7:
God benkeplass med armlene. Lyset kommer dempet gjennom taket og skaper en behagelig belysning inne i leskuret. Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 5 av 7:
Holdeplassen er utformet så bussen kan kjøres helt inn til perrongen. Høy plattform og buss med lavgulv gir enkel på- og avstigning. Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 6 av 7:
Tydelig skille mellom ferdselssonen, møbleringssonen og leskuret. Det er også belysning fra taket i inngangene gjennom bakveggen. Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 7 av 7:
Stor skjerm med sanntidsinformasjon. Reisende kommer helt inntil rutetabellen. Foto: Fredrik Nårstad Jensen