Her finner du gode eksempler på knutepunkt.
Knutepunkt og miljøgate Innhavet, E6
Miljøgate Innhavet langs E6 i Nordland, med tilhørende knutepunkt, er totalt sett et flott, sammenhengende anlegg med godt overordnet visuelt inntrykk som bidrar til at det blir mer attraktivt å gå og sykle.
Bakgrunn for opprustningen var å gi et estetisk løft, gi sikrere forhold for gående og syklende med fortau og oversiktlige krysningspunkt over E6, og rundkjøring som fartsreduserende tiltak.
Bilde 1 av 9:
Leskuret er lett å se, romslig, og oppfyller krav til universell utforming. Holdeplassene mangler holdeplassnavn og ruteinformasjon. Taktile ledelinjer burde vært lagt i tråd med anbefalte løsninger. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 2 av 9:
Gode sittemuligheter og inn- og utsyn i leskuret. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 3 av 9:
Varierte muligheter for hvile, og tydelige kontraster. Det mangler imidlertid sikre og tilgjengelige gangforbindelser til plattformen. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 4 av 9:
Opparbeidet plass i forbindelse med knutepunktet. Denne er også mulig å komme til via grusveg med gode stigningsforhold. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 5 av 9:
Gjennomgående materialbruk og gjenkjennbare elementer, på et oversiktlig lite sted, gjør det enkelt å orientere seg og å finne viktige målepunkter på stedet. Det er gode stigningsforhold, brede fortau og tydelige møbleringssoner. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 6 av 9:
Miljøgata er svært godt opprustet med tanke på lesbarhet. Rød granitt mot sort asfalt er brukt gjennomgående i hele prosjektet. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 7 av 9:
Arealene er strammet opp, med gode kontraster mellom gangareal og veg/fortauskant. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 8 av 9:
Det er valgt å legge varselsindikatorheller foran gangfelt i lys betong. Dette gir disse tydelig visuell kontrast til øvrige gangarealer. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 9 av 9:
Naturlige ledende elementer er strategisk lagt for å sikre veifinning og orientering. Her vist ved overgang mellom asfalt og stein, samt gjerde. Gangfeltene er synlige og sikre. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Kollektivknutepunkt Skjelsvik, Porsgrunn
Nytt knutepunkt på Skjelsvik ble bygget fordi det var et behov for et nytt ekspressbusstopp nær E18 i Porsgrunn kommune, som man ønsket samlokalisert med de lokale bussene i Grenland.
Kollektivknutepunktet i Skjelsvik ble åpnet i 2009. Målsettingen for prosjektet var å få til et effektivt kollektivknutepunkt for lokalbussene i Grenland og ekspressbussene langs E18. Det var viktig at knutepunktet ble tilgjengelig for alle brukergrupper, og at anlegget fikk en estetisk god og enkel funksjonell utforming.
Bilde 1 av 5:
Oversiktsbilde over knutepunktet. (Foto: Gro Landsverk Grave) Foto: Gro Landsverk Grave
Bilde 2 av 5:
Stort lehus med benker. Kunstige ledelinjer leder reisende til de ulike påstigningspunktene. (Foto: Gro Landsverk Grave) Foto: Gro Landsverk Grave
Bilde 3 av 5:
Tydelig merking av holdeplassnummer. Overgangen mellom ulike typer transportformer er ivaretatt parkeringsmuligheter for både buss og sykkel på knutepunktet. Det er korte avstander uten hindringer fra både sykkelparkering og bilparkering. (Foto: Gro Landsverk Grave) Foto: Gro Landsverk Grave
Bilde 4 av 5:
Kontraster i materialene skiller gangareal og kjøreareal. (Foto: Gro Landsverk Grave) Foto: Gro Landsverk Grave
Bilde 5 av 5:
Gode muligheter for sykkelparkeringer, både med og uten tak. Gode kontraster på materialene. Varselsindikatorer burde vært lagt i hele gangfeltets bredde. (Foto: Gro Landsverk Grave) Foto: Gro Landsverk Grave
Prinsenkrysset superbussholdeplass, Trondheim
Som en del av Miljøpakken bygger Statens vegvesen ut den første superbussholdeplassen. I august 2013 åpnet første del av krysset for kollektivtrafikk.
Krysset er et av de viktigste knutepunktene i Trondheim og hensikten med utbyggingen var å skape bedre flyt i busstrafikken.
Bilde 1 av 7:
God sikt i krysset er bra for både orientering og trafikksikkerhet. (Foto: Fredrik Nårstad Jensen)
Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 2 av 7:
Ulikt materialvalg gir taktil informasjon som letter orienteringen. Materialene kunne hatt større visuell kontrast for å være lettere å oppfatte for flere. (Foto: Fredrik Nårstad Jensen) Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 3 av 7:
Lang perrong med langsgående taktile indikatorheller. Dette er ikke anbefalt på ordinære bussholdeplasser, men valgt fordi dette er en superbussholdeplass. (Foto: Fredrik Nårstad Jensen) Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 4 av 7:
God benkeplass med armlene. Lyset kommer dempet gjennom taket og skaper en behagelig belysning inne i leskuret. (Foto: Fredrik Nårstad Jensen) Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 5 av 7:
Holdeplassen er utformet så bussen kan kjøres helt inn til perrongen. Høy plattform og buss med lavgulv gir enkel på- og avstigning. (Foto: Fredrik Nårstad Jensen) Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 6 av 7:
Tydelig skille mellom ferdselssonen, møbleringssonen og leskuret. Det er også belysning fra taket i inngangene gjennom bakveggen. (Foto: Fredrik Nårstad Jensen) Foto: Fredrik Nårstad Jensen
Bilde 7 av 7:
Stor skjerm med sanntidsinformasjon. Reisende kommer helt inntil rutetabellen. (Foto: Fredrik Nårstad Jensen) Foto: Fredrik Nårstad Jensen