Statens vegvesen foreslår å øke tillatt totalvekt for utvalgte vogntog fra 50 til 54 eller 56 tonn på veger i Bk10/60, og å fjerne Bk10/42 og Bk10/56.

Forslaget gjelder 6- og 7-akslede vogntog bestående av lastebil med slepvogn. For slike vogntog med fossil drivlinje, foreslås tillatt totalvekt økt fra 50 til 54 tonn. Dersom bilen er en nullutslippsbil, får vogntoget i tillegg inntil 2 tonn tilleggsvekt for å kompensere for vekten av nullutslippsteknologien. Forslaget gjelder veger som er tillatt for 60 tonn tømmertransport. I tillegg foreslås det å gjøre det mulig å tillate 54/56 tonn for disse vogntogene på veger som i dag kun er tillatt for totalvekt 50 tonn. Dette vil i så fall kreve endring i veglistene.

To rapporter fra TØI (TØI 1950/2023 og TØI 2026/2024) viser at under gitte betingelser, gir betydelige samfunnsøkonomiske gevinster ved å tillate økte vekter for de utvalgte kjøretøyene, især dersom den økte vekten ikke forbeholdes nullutslippskjøretøy. Statens vegvesen valgt å forbeholde noe av vekten for nullutslippskjøretøy for at ikke disse skal miste den såkalte vektkompensasjonen for vekten av nullutslippsteknologien.

I tillegg foreslås bruksklassene Bk10/42 og Bk10/56 fjernet. Endringen forutsetter at vegeierne omklassifiserer sine veger som i dag står i disse bruksklassene. Det foreslås også midlertidige bestemmelser som vil gjelde for veger som ikke blir omklassifisert i veglistene.

Last ned høringsdokumentene

Send inn høringsinnspill

* Obligatoriske felter

Jeg svarer på vegne av en

Kontaktperson

Ikke skriv sensitive personopplysninger i skjemaet. Innholdet blir sendt ukryptert som e-post til Statens vegvesen.

 

Statens vegvesen behandler opplysningene i tråd med personvernerklæringen.

Vedlegg

Hvis du vil legge ved flere filer, må du holde inne Ctrl-tasten (på PC) eller Command-tasten (på Mac) når du markerer de filene du vil legge ved.
 
Husk at vedleggene må være under 10 MB.