Det er om lag 130 ferjesamband i Norge. Statens vegvesen har direkte ansvar for 16 av sambandene, og fylkeskommunene og kommunene har ansvar for de øvrige.

Statens vegvesen har ansvar for drift av ferjene på riksveinettet, og kjøper ferjetjenester av de selskapene som eier og drifter ferjene. Gjennom krav i det offentlige kjøpet av ferjetjenester skal vi bidra til et transportsystem som er sikkert, fremmer verdiskaping og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet.

Oversikt over alle ferjesamband

Driften av ferjesambandene er i stor grad konkurranseutsatt. Private ferjeselskaper drifter sambandene på kontrakt for offentlige oppdragsgivere, enten Statens vegvesen eller fylkeskommunene. Enkelte samband blir driftet av det offentlige selv, eller i privat regi.

Markedsoversikten gir en oversikt over hvem som drifter ferjesambandene i Norge, og kontraktsperioder. Den er utarbeidet av Statens vegvesen med kildeopplysninger fra oppdragsgivere.

Riksveiferjesamband

  • Rv. 19 Horten–Moss
  • Rv. 13 Hjelmeland–Nesvik–Skipavik
  • E39 Arsvågen–Mortavika
  • E39 Halhjem–Sandvikvåg
  • E39 Lavik–Oppedal
  • Rv. 13 Vangsnes– Hella–Dragsvik
  • Rv. 5 Mannheller–Fodnes
  • E39 Lote–Anda
  • Rv. 651 Volda–Folkestad
  • E39 Solavågen–Festøya
  • E39 Molde–Vestnes
  • E39 Halsa–Kanestraum
  • Rv. 80 Bodø–Værøy–Røst–Moskenes
  • Rv. 85 Bognes–Lødingen
  • E6 Bognes–Skarberget
  • Rv. 827 Drag–Kjøpsvik

De øvrige ferjesambandene i Norge er fylkesveisamband eller kommunale samband.

Ferjetakst

Det er to ferjetakstregulativ; det opprinnelige Riksregulativ for ferjetakster, og AutoPASS-regulativ for ferjetakster som ble etablert i 2018.

Hovedforskjellen er at AutoPASS-regulativet ikke inneholder betaling per person og at prisnivået for kjøretøy er justert for å kompensere for bortfall av personbetaling. Takstgruppeintervallene i AutoPASS-regulativ for ferjetakster er også justert for utviklingen i lengder i dagens kjøretøypark.

  • Riksvegferjesambandene: Statens vegvesen forvalter ferjetakstregulativene på vegne av Samferdselsdepartementet, som er takstmyndighet for riksvegferjesambandene.
  • Fylkesferjesambandene: Fylkeskommunene er takstmyndighet for fylkesferjesambandene. De fleste fylkesferjesamband har valgt å benytte ferjetakstregulativene.

Riksregulativ for ferjetakster utfases 1. januar 2025

Innføringen av AutoPASS-regulativet, som tillater betaling med AutoPASS-brikker, har gitt en betydelig nedgang i bruken av Riksregulativet for ferjetakster. Dette har ført til at Samferdselsdepartementet har besluttet å utfase riksregulativet fra og med 1. januar 2025.

Årlig gjennomgang

Takstnivå og takstregler blir normalt justert ved nyttår. Endringene bygger på det som står om ferje i Stortingets vedtatte statsbudsjett og Samferdselsdepartementets egne vurderinger som takstmyndighet.

Som forvalter av ferjetakstregulativene foretar Statens vegvesen en gjennomgang med tanke på forbedringer og justeringer om høsten. I tillegg til evt. eksterne innspill, danner dette grunnlag for endringsforslag som behandles i Samferdselsdepartementet. Forslaget sendes normalt på høring før oversendelse til Samferdselsdepartementet.

Ved spesielle behov kan ferjetakstregulativene også justeres utenom årsskiftet.

Ferjedatabanken

Ferjedatabanken er tilgjengelig for alle som har interesse for ferjestatistikk. Nye statistikkdata blir fylt på i ferjedatabanken.no den 15. i etterfølgende måned.

Statens vegvesen er eier av Ferjedatabanken og Skyttel AS står for drift og utvikling.

I tillegg til ferjestatistikk innholder Ferjedatabanken en enkel oversikt over løpende og historiske driftskontrakter for ferjesamband.

Statistikkdata hentes fra ferjesamband som inngår i det nasjonale ferjebilletteringssamarbeidet AutoPASS for ferje og for riksveiferjesambandet Moss–Horten. Samlet gjelder dette de fleste riks- og fylkesferjesamband i Norge, men vi vil jobbe for å få enda flere ferjesamband med i statistikken.

Illustrasjonsfoto av MF Tomrefjord med fjell i bakgrunn.
MF Tomrefjord på riksvegferjesambandet Molde- Vestnes. Foto: Tor Myklebust