Grønn ferjedrift
Statens vegvesen tilrettelegger for innovasjon og bruk av ny teknologi. Målet er å gjøre ferjedriften enda mer miljøvennlig.
Vi startet i 2014 med verdens første elektriske ferjen MF Ampere på sambandet Lavik-Oppedal. Siden har det kommet mange flere elektriske ferjer.
Noen samband er så lange og krevende at det ikke er mulig å benytte elferjer. Derfor utlyste vi i 2017 en utviklingskontrakt på en hydrogenelektrisk ferje som skulle trafikkere sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik. Ikke fordi sambandet er for langt eller krevende til å betjenes av elferje men fordi vi trengte å utvikle teknologi og markedet.
I 2021 utlyste vi den hittil største hydrogenkontrakten på sambandet Bodø-Værøy-Røst-Moskenes. Der skal det bygges to nye ferjer som hovedsakelig skal driftes med hydrogen som drivstoff.
Statens vegvesen er ansvarlig for til sammen 16 ferjesamband som knytter riksvegnettet sammen og disse betjenes av til sammen 46 ferjer.
- Pr 2024 er 61 prosent av ferjene grønne (27 elektriske, 1 hydrogenelektrisk).
- Det er 28 prosent (13 ferjer) som driftes med flytende naturgass (LNG) som er mer miljøvennlig enn ordinær marine gassolje (MGO), men som vi ikke lenger klassifiserer som grønt drivstoff.
- De resterende 11 prosent driftes fortsatt med MGO, men er planlagt å fases ut i forbindelse med nye anbudsutlysninger.