Instruks for bruk av kjøregård - Drammen
Instruksen er laget for å gjøre øving og opplæring i våre kjøregårder så sikker som mulig, og for å unngå at alvorlige ulykker skal skje.
Regler og retningslinjer
- I trafikkstasjonens åpningstid kan kjøregården benyttes av trafikkskoler til oppvarming for kandidater til førerprøve. Utenom åpningstiden er kjøregården åpen for trafikkskoler og privat øving.
- Alle kjøretøy som det ikke øves med eller er til førerprøve, skal parkeres på utsiden av kjøregården på oppmerket felt for motorsykler.
- Ved bruk av kjøregård skal det være to- veis kommunikasjon mellom elev og instruktør.
- Max 5 kandidater/elever kan være samtidig i kjøregården.
- Føreropplæring som gjennomføres i Statens vegvesen sine kjøregårder, skal skje med at trafikklærer sitter på motorsykkelen, inntil trinnvurdering trinn 2 er gjennomført og registrert.
- Trafikklærere som skal benytte kjøregården til opplæring, hvor trafikklæreren ikke er med på kjøretøyet, skal ha deltatt på vegvesenet sin gjennomgang av instruks for bruk av kjøregården.
- En trafikklærer kan ha med seg inntil 1 kandidat/elev samtidig på kjøregården.
- Privat øvingskjøring i Statens vegvesen sine kjøregårder, skal skje med at ledsager sitter på motorsykkelen.
- Max hastighet er 50 km/t, og kan brukes i forbindelse med ferdighetsoppgaven Effektiv brems og Unna styring.
- Det er ikke tillatt å benytte kjøregården til annet enn oppmerkede oppgaver, og alle skal følge samme kjøreretning som oppgavene gir.
- Uønsket hendelse meldes på e-post til
- Brannslukking- og førstehjelpsutstyr er tilgjengelig i trafikkstasjonens åpningstid.
- Vi ønsker at det skal være sikkert å bruke området, vi oppfordrer alle til å bruke riktig MC utstyr og motorsykkelen må være godkjent jf. Vegtrafikkloven §13.
- Ved ulykke ring 113. Ved personskade skal også politiet kontaktes på 112. La utstyret ligge på skadestedet.
Prioriteringsrekkefølge for bruk av kjøregården
- Førerprøver
- Trafikkskoler
- Private
Regler under førerprøven
- Ingen andre kan øve på området eller på annen måte forstyrre kandidat og sensor mens prøven pågår.