Førerstøttesystemer og automatisert transport krever at kjøretøy kan motta, forstå og agere etter informasjonen om og på veien.

Det betyr at:

  • kjøretøyet selv kan bremse ned og holde lav fart forbi skoler så trafikksikkerheten ivaretas
  • kjøretøy får riktig informasjon selv om vegoppmerking og skilter er dekket til med snø
  • Intelligent Speed Assistance (ISA), som kreves i typegodkjenningsdirektivet, ikke feiler på grunn av dårlig input fra kamera og kartinformasjon. Det fører til at bilførere skrur av systemet og man får ikke trafikksikkerhetsgevinsten fra ISA

Statens vegvesen har ansvaret for å tilrettelegge for et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem gjennom å tilrettelegge for tjenester med bruk av samhandlende, intelligente transporttjenester og automatisert kjøring.

METR prosjektet skal legge det nødvendige grunnlaget for generering, forvaltning og distribusjon av elektroniske trafikkreguleringer for automatiserte kjøretøy. Det kan også brukes i dagens trafikksituasjon med økende antall oppkoblede kjøretøy, med mer avanserte førerstøttesystemer (ADAS – Advanced Driver Assistance System).

METR skal få de generelle trafikkreglene og -reguleringer på et digitalt maskinlesbart format.

Prosjektet knytter sammen de forskjellige myndighetsnivåene involvert i regulering av vegtransporten.

Teknisk

METR omfatter for eksempel:

  • Skiltvedtak for permanente trafikkreguleringer (f.eks. permanente fartsgrenser, alle påbud og reguleringer som vi dag ser på skilt langs vegen).
    Disse må digitaliseres og lagres i et skiltvedtaksregister i Nasjonal vegdatabank (NVDB). I dag er ikke alle skiltvedtak lagret i NVDB og heller ikke tilgjengelig på maskinlesbart format.
  • Dynamiske trafikkreguleringer som sendes ut fra Vegtrafikksentralene (VTS) (f.eks. variable fartsgrenser, innsnevringer av kjørefelt, midlertidige stengninger og omkjøringer, kolonnekjøring).
    Disse må deles på et digitalt, maskinlesbart format. Dette gjøres allerede i dag via den internasjonale standarden DATEX II. Digital sikkerhet er en viktig del av informasjonen. DATEX II-standarden er i kontinuerlig utvikling for å ivareta behovene i framtida.
  • Trafikkreglene som er nedfelt i Vegtrafikkloven med tilhørende forskrifter må også gjøres tilgjengelig på et digitalt, maskinlesbart format.

Bildet under viser meldingsflyten fra et skiltvedtak/vegtrafikkmelding fram til kjøretøyet eller en annen enhet som for eksempel mobiltelefon.

En beskrivelse av steg i prosessen:
- Ansvarlig myndighet fatter vedtak 
- Vedtak omformes til digitalt format 
- Vedtak lagres i vedtaksregister og legges i NVDB 
- Nøyaktig stedfesting av skilt, pluss dynamisk trafikkregulering fra Vegtrafikksentralen mates inn til METR sentralsystemet, 
- Det sendes via distribusjonskanaler  
- Maskinlesbar regulering
METR-prosessen Illustrasjon: Statens vegvesen

Myndighet

Digitalisering av trafikkregler og trafikkreguleringer involverer store deler av Statens vegvesen og eksterne aktører.

Vegdirektoratet ved Myndighet og regelverk har etablert og har ansvar for prosjektet. De har et myndighetsansvar innenfor veglova, vegtrafikkloven, yrkestransportlova, ITS-loven og lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy med tilhørende regelverk.

Myndighet og regelverk har ansvaret for implementeringen av EU-regelverket som blir gjort gjeldende for Norge gjennom EØS-avtalen på vegtransportområdet. De har også ansvar for å bidra i relevant standardisering. Dette krever samhandling med Samferdselsdepartementet og deltagelse i internasjonalt arbeid. Myndighet og regelverk skal påvirke regelverksutviklingen og bistå departementet med kunnskap og dokumentasjon som skal sikre nasjonale særbehov i EU-regelverket. 

Mål

Toppmål

Et av Statens vegvesens toppmål, «Effektiv bruk av ny teknologi», har «Økt digitalisering» som styringsindikator. Dette gir retning og gjennomgående oppdrag for å bygge en effektiv organisasjon og digitale kundetjenester. I organisasjonens virksomhetsstrategi er det pekt ut tre områder som til sammen bygger det digitale transportsystemet. «Den digitale veien» og «Digitalisert verdikjede for vei» er nødvendig for å kunne utvikle «Digitale kundetjenester», som er nødvendig for å få et enda sikrere vegtransportsystem.

METR skal beskrive et konsept for å tilgjengeliggjøre elektroniske trafikkregler og trafikkreguleringer for det offentlige vegnettet i Norge. Dette må være harmonisert med EU og internasjonalt standardiseringsarbeid på området. Konseptet omfatter en sikker verdikjede fra autentiserte myndigheter til sluttbruker, samt implementering i tilpasset driftsorganisasjon.

Delmål 

  • Prosjektet har følgende delmål: 
  • Utvikle konseptet som inkluderer resultatet av kartlegging, utredninger, lovendringer, systemarkitektur og kravspesifikasjon for METR-systemet i Norge​. 
  • Etablere sikkerhetsarkitektur i tråd med harmonisert EU regelverk.​ 
  • Beskrive nødvendig aktørbilde, verdinettverk og driftsorganisasjon for ferdig system. 

Implementering og utrulling av METR-systemet i Norge skal være i henhold til ISO-standarder og harmonisert slik at man sikrer sømløse tjenester på tvers av landegrensene.

Hva er digitalisering av trafikkregler og -regulering?

Filmen forklarer mer om hva digitalisering av trafikkregler og -regulering er.

 

ITS i Statens vegvesen