Bestill kjøretøykontroll
Importerer du eller bygger om en bil, må den til kontroll. Bilen må også til kontroll hvis du har fått pålegg om det i en EU-kontroll.
Vil du endre eller avbestille kontrolltimen din?
Før du bestiller kontrolltime
Når du bestiller time til kjøretøykontroll regnes dette som en søknad om å få kjøretøyet ditt godkjent. Du er derfor ansvarlig for at du oppgir korrekt informasjon om deg selv og kjøretøyet ditt. Hvis du bestiller time på vegne av andre, må du ha dokumentasjon på at du kan søke om godkjenning av kjøretøyet på eiers vegne når du bestiller time.
Det skal ikke være noen aktive godkjenningssøknader til behandling for kjøretøyet du bestiller time til. Timer til førstegangsgodkjenning er kun for kjøretøy som ikke har blitt godkjent i Norge tidligere.
Skal du bestille time til et importert kjøretøy, må kjøretøyet være fortollet før du bestiller timen.
Bestille time til kjøretøykontroll
Når du logger inn, får du en oversikt over de ulike kontrollene du kan bestille, hvilke trafikkstasjoner som tilbyr kontrollene, og om de har ledig time.
Vi gjennomfører ikke EU-kontroll. Time til EU-kontroll bestiller du hos et godkjent verksted.
Endre eller avbestille time
Endre time
Du kan endre en time frem til kl. 14.00 på virkedagen før kontrolltimen. Dette er endringene som du kan gjøre:
- endre tidspunkt for timen opptil 3 ganger
- endre sted for timen (bytte trafikkstasjon) opptil 1 gang
- endre hvilket kjøretøy som skal til kontroll opptil 1 gang
Avbestilling og refusjon
Du kan også avbestille kontrolltimer. Har du allerede betalt for kjøretøykontrollen du ønsker å avbestille, kan du få beløpet tilbakebetalt. For å få tilbakebetalt beløpet må du avbestille senest en virkedag innen 24 timer før tidspunktet til kontrolltimen.
For å få beløpet tilbakebetalt må du sende oss en skriftlig henvendelse gjennom vårt kontaktskjema. I beskrivelsesfeltet skriver du at du ønsker kontrollgebyret tilbakebetalt, fødselsdato eller organisasjonsnummer (avhengig av om du betalte privat eller som bedrift), og bankkontonummer. Har du betalt på nett, må du legge ved en kopi av kvitteringen du fikk under «Dine meldinger» og oppgi referansenummeret. Har du betalt på en trafikkstasjon, må du legge ved en kopi av kvitteringen du fikk da du betalte.
Enkelte ganger blir kontrolltimene avlyst av oss på grunn av uforutsette hendelser ved trafikkstasjonen. Om dette skjer, får du en SMS som forklarer dette og sender deg videre til bestilling av ny time på nett. Har du allerede betalt for timen, trenger du ikke foreta deg noe. Betalingen gjelder også for den nye bestillingen.
Konsekvenser ved misbruk av timebestillingsløsningen
Misbruk av timebestillingsløsningen vil si at du bevisst bestiller en time hvor tidspunkt, sted eller kjøretøy ikke er reelt for søknaden om godkjenning av kjøretøyet.
For eksempel vil ikke en timebestilling regnes som reell hvis samtykke fra eieren av kjøretøyet ikke er skaffet før timebestilling. Et annet eksempel, er om du bestiller kontrolltimer ved en trafikkstasjon som du gjentatte ganger ikke møter opp ved.
Konsekvenser ved misbruk
Hvis du misbruker timebestillingsløsningen, kan dette bli konsekvensene:
- Begrensning i tilgang til å bestille nye kontrolltimer.
Det blir satt en grense på hvor mange kontrolltimer du trenger per uke, basert på et gjennomsnitt av antall timer som er benyttet per uke. - Utestengelse fra å bestille timer ved en bestemt trafikkstasjon.
Det legges inn en sperre som gjør at det ikke er mulig å bestille time ved en bestemt trafikkstasjon i en tidsbegrenset periode. - Utestengelse fra timebestillingsløsningen.
Hvis du gjentatte ganger misbruker timebestillingsløsningen, kan du bli utestengt fra å bestille kontrolltimer i en tidsbegrenset periode.