Her finner du informasjon om tilleggsgodkjenningen, og hvordan du i en periode kan søke dispensasjon fra det ordinære godkjenningsforløpet.

Kravene reguleres av forskrift om utforming av løyvepliktig motorvogn (Lovdata).

Per i dag får du bestilt denne kontrolltimen til enkeltkjøretøy, men det jobbes med å kunne tilby denne godkjenningen for kjøretøyflåter innen 1. mai 2025. Frem til da må du for kjøretøyflåter søke dispensasjon fra ordinært godkjenningsforløp.

Kjøretøy som omfattes av kravene

Kjøretøyene som omfattes er beskrevet i forskriften § 1 (Lovdata). I korte trekk er det disse kjøretøyene som omfattes:

  • Biler som brukes til løyvepliktig persontransport i rute
  • Biler som brukes i løyvepliktig transport av personer med nedsatt funksjonsevne

Krav til frontbeskyttelse

Buss klasse I omfattes ikke av kravene i forskrift om utforming av løyvepliktig motorvogn (Lovdata), med unntak av kravet til frontbeskyttelse. 

Busser av klasse I, II og III som førstegangsregistreres i Norge fra og med 1. oktober 2023 har krav til frontbeskyttelse. Kravet til frontbeskyttelse gjelder all løyvepliktig persontransport, både i og utenfor rute.

Ansvar for at godkjenningen er i orden

Det er eier av kjøretøyet, eller de som har fullmakt fra eieren, som kan søke om tilleggsgodkjenningen.

Samtidig er kravene knyttet til selve bruken av kjøretøyet. Det betyr at det er løyvehaveren, eieren og/eller den som bruker kjøretøyet som er ansvarlig for at godkjenningsplikten er oppfylt.

Ordinært godkjenningsforløp med fremstilling av kjøretøy

For å oppnå denne godkjenningen, er det en forutsetning at kjøretøyet fra før av er godkjent etter bilforskriften (Lovdata).

Når du bestiller time til kjøretøykontroll, velger du «Løyvepliktig persontransport - tilleggsgodkjenning». Det er mulig å bestille tilleggsgodkjenningen til et kjøretøy som er allerede registrert, eller du kan bestille tilleggsgodkjenningen samtidig som du bestiller en ordinær førstegangsgodkjenning.

Ta med dokumentasjon til kontrolltimen

Du må ta med all nødvendig dokumentasjon til kontrolltimen.

Kravet til dokumentasjon er nærmere beskrevet i forskriftens § 3 (Lovdata). Dokumentasjonen skal være utstedt av fabrikanten av karosseriet, understellet, sikkerhetsutstyret eller den komplette motorvogna, eventuelt av et kompetent uavhengig laboratorium.

Du kan gjerne bruke sjekklisten i dette vedlegget (PDF) som et utgangspunkt til å strukturere dokumentasjonen.

Se mer informasjon om:

Vi godtar en erklæring som henviser til relevante testrapporter og eventuelle typegodkjenninger. Det skal være tydelig hvilke krav som er oppfylt for det respektive kjøretøyet.

Særlige forhold ved kravet til frontalbeskyttelse

For kravet om frontbeskyttelse i buss er det mulig å gjennomføre virtuell testing som et alternativ til destruktiv prøving. Les mer om dette i høringsnotatet av 3. mai (PDF, regjeringen.no)

Dispensasjon fra ordinært godkjenningsforløp

Frem til 30. april 2025 kan Statens vegvesen etter søknad gi dispensasjon fra det ordinære godkjenningsforløpet. Den midlertidige dispensasjonen fraviker ikke fra kravet om at kjøretøyet skal tilfredsstille samtlige av forskriftens krav, men gjør det mulig å dispensere fra det ordinære fremstillingskravet, frem til og med 30. april 2025.

Du kan søke om dispensasjon for kjøretøy som er:

  • registrert og tatt i bruk fra 1. oktober 2023
  • ikke registrert, men som vil bli førstegangsgodkjent i Norge innen 30. april 2025

Søk om dispensasjon

Du må legge ved all dokumentasjon for kjøretøyet i din søknad. Søknaden og dokumentasjonen må være riktig og strukturert, ellers vil søknaden ikke bli behandlet.

Du sender søknaden og dokumentasjonen på e-post til:

Søknaden merkes med «Søknad om dispensasjon fra ordinært godkjenningsforløp»

Saksbehandlingstid og svar på søknad

Vi vil behandle søknader fortløpende, men gjør oppmerksom på et forbehold om at kapasitet og systemtekniske forhold kan påvirke behandlingstiden. Du kan påvirke din saksbehandlingstid ved å sørge for at all nødvendig dokumentasjon er lagt ved søknaden, og at søknaden er strukturert. 

Vi anbefaler at du vurderer det ordinære godkjenningsforløpet om du trenger godkjenningen for kun ett kjøretøy.

Blir søknaden om dispensasjon innvilget, blir opplysninger om kjøretøyet oppdatert i Kjøretøyregisteret.

Du får beskjed om søknaden ikke blir innvilget.

Det er mulig å klage på svaret du fikk på søknaden.