Fartsskriver
Alle busser og lastebiler som brukes til kjøre- og hviletidsregulert transport i Norge skal ha en digital fartsskriver.
Dersom en analog fartsskriver bryter sammen, må den skiftes ut med en digital fartsskriver. Digitale fartsskrivere vil erstatte analoge, etter hvert som bilparken skiftes ut.
Sjåfører med kjøretøy som har montert digital fartsskriver, bedrifter som har kjøretøy med digital fartsskriver, verksteder som arbeider med digitale fartsskrivere og kontrollører i Statens vegvesen og politiet må kjenne til digitale fartsskrivere.
Mange kjøretøy må bytte til SMART fartsskriver versjon 2 (G2V2) i løpet av 2024 og 2025. Det er ulike frister basert på hvilken fartsskriver du har, hvilken type transport du kjører og når kjøretøyet ble registrert.
For å betjene en digital fartsskriver må du ha et fartsskriverkort.
Det er fire typer fartsskriverkort
Den viktigste forskjellen for brukerne er at data om kjøre- og hviletid registreres i fartsskriveren og på fartsskriverkort (smartkort) i stedet for diagramskiver som brukes i analog fartsskriver. Fartsskriverkort utstedes til sjåfører, transportbedrifter, fartsskriververksteder og kontrollører.
Den digitale fartsskriveren er en liten datamaskin som installeres i kjøretøyet. Informasjon om kjøretøyets aktiviteter lagres fortløpende i fartsskriveren.
Sjåførkort
Skal du kjøre bil med digital fartsskriver, trenger du eget sjåførkort. Det settes inn i fartsskriverens skriverenhet før kjøringen påbegynnes. Sjåførkortet lagrer informasjon om kjøringen din, og er derfor personlig.
Bedriftskort
Transportbedrifter må ha bedriftskort som brukes for å låse data fra fartsskriverens kjøretøyenhet. Dette må gjøres minst hver måned.
Verkstedkort
Mekanikere som arbeider på et godkjent verksted for digitale fartsskrivere, må ha verkstedkort for å kunne utføre arbeid på fartsskriveren.
Kontrollkort
Kontrollører må ha eget kontrollkort for å gjennomføre kontroll av kjøre- og hviletiden som er registrert i fartsskriverens kjøretøyenhet.
Krav om fartsskriver i varebiler fra 1. juli 2026
Kjøretøy med eller uten tilhenger med tillatt totalvekt over 2 500 kg som transporterer gods internasjonalt får krav om fartsskriver fra 1. juli 2026. Det er under utredning om kravet også skal gjelde for nasjonal transport innad i Norge. For mer informasjon, les kapittel 3 i Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i veitransportnæringen (PDF).
Det vil si at du som kjører varebil må ha fartsskriver montert hvis:
- Den tillatte totalvekten av varebilen med eller uten tilhenger overstiger 2 500 kg
- Du kjører løyvepliktig internasjonal transport
Som sjåfør må du da forholde deg til kjøre- og hviletid og ha sjåførkort.
Du trenger ikke fartsskriver hvis du kjører varebil med gods som virksomheten eier. For eksempel vil håndverkere som kjører til og fra oppdrag ikke ha krav om fartsskriver. Det vil heller ikke være krav til fartsskriver for privatpersoner som kjører eget gods.