Nasjonalt løyve for varebil
Virksomheter som driver godstransport mot vederlag med varebil innenfor Norge får krav om løyve fra 1. januar 2026. Du kan ikke søke om løyve enda.
Varebiler som transporterer gods mot vederlag innenfor Norge og har tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn skal ha nasjonalt varebilløyve fra 1. januar 2026. Det vil være krav om ett løyve per kjøretøy.
Andre typer virksomheter får ikke krav til nasjonalt løyve. For eksempel vil håndverkere fortsatt kunne benytte varebiler til og fra oppdrag uten løyve.
Fellesskapsløyve for godstransport over 3,5 t og fellesskapsløyve for varebil kan også benyttes til nasjonal godstransport med varebil. Vi minner om at hvert kjøretøy må medbringe et gyldig løyvedokument under transport.
Du kan ikke søke om løyve eller ta eksamen enda
Innholdet i eksamen for nasjonalt løyve for varebiler er ikke utarbeidet enda. Informasjon om å søke nasjonalt løyve for varebiler oppdateres på denne siden.
En ansvarlig transportleder i virksomheten må bestå løyveeksamen innenfor emnene:
- yrkestransport- og veitrafikkregelverket
- arbeidsmiljølovgivningen
- kjøreatferd og trafikksikkerhet
- HMS
- regler for etablering av foretak og ulike organisasjonsformer
- økonomisk styring av et foretak
- økonomiforvaltning og regnskapstjenester
- skatter og avgifter.
For andre løyvekrav som økonomi, vandel og etablering, er det bestemt at reglene i yrkestransportforskriften skal gjelde fullt ut. Du kan lese mer om krav til økonomi, vandel og etablering på denne siden.
Reglene om nasjonalt varebilløyve kommer som en endring i yrkestransportforskriften.
Priser for eksamen og løyve er ikke bestemt
Prisen for å ta eksamen og få utstedt nasjonalt varebilløyve er enda ikke bestemt. Statens vegvesen planlegger å sende forslag til gebyrsatser på høring i løpet av 1. kvartal 2025.
Hvorfor skal varebiler ha nasjonalt løyve?
Kravet om løyve har som mål om å gi like konkurransevilkår i transportbransjen og er et tiltak mot arbeidskriminalitet. Et nasjonalt løyve er ikke bundet til EØS-retten sine regler, som vil si at man kan ha nasjonale krav til fagkompetanse for løyvehaver. På den måten kan kravene bli tilpasset varebilbransjen.