Sykkelbyavtaler er en viktig del av det nasjonale arbeidet for økt sykling.

Dette er avtaler der kommuner har inngått et trepartssamarbeid med fylkeskommunen og Statens vegvesen om i en definert periode å satse ekstra på tilrettelegging for økt sykkeltrafikk. Det varierer fra kontrakt til kontrakt hva som skal gjøres. Men for å få en sykkelbyavtale må man ha en vedtatt plan for et hovedsykkelvegnett for sykkel.

Her er en oversikt over kommuner som har sykkelbyavtale eller sykkelbygdavtale, gjeldende avtaleperiode i parentes:

Agder

  • Mandal (2021–2024)
  • Farsund (2021–2024)
  • Arendal (2021–2024)
  • Grimstad (2021–2024)

Telemark

  • Midt-Telemark (2020-2025). Før 2020: Bø kommune var sykkelbygd (2015–2020)

Vestfold

  • Sandefjord (2016–2025)
  • Tønsberg (2016–2025)
  • Horten (2016–2025)
  • Larvik (2017-2025)

Buskerud

  • Modum, sykkelbygd (2018-2022)
  • Fredrikstad (2014–2017)
  • Hønefoss (2016–2020)
  • Røyken, sykkelbygd (2016 - 2020)

Akershus

  • Asker (2014–2017)
  • Strømmen/Lillestrøm (2014–2017)
  • Jessheim (2014–2017)
  • Oppegård/Kolbotn (2014–2017)

Østfold

  • Sarpsborg (2014–2017)
  • Moss/Rygge (2015-2018)
  • Askim (2016-2017)

Innlandet

  • Kongsvinger (2022-2025)
  • Hamar (2022-2025)
  • Ringsaker (2022-2025)
  • Elverum (2022-2025)
  • Gjøvik (2022-2025) 
  • Lillehammer (2022-2025)

Rogaland

  • Haugesund med fastlands-Karmøy (2018-2021)
  • Eigersund (2018–2021)

Vestland

  • Bergen (2018–2021)
  • Stord (2017-2020)
  • Fjell (2018-2021)
  • Førde (2018–2021)
  • Florø (2019–2022)

Møre og Romsdal

  • Kristiansund (2013–2017)
  • Molde (2014–2017)
  • Ålesund (2014–2017)

Trøndelag

  • Overhalla (2016-2020)
  • Levanger (2016-2018)
  • Verdal  (2016-2018)
  • Trondheim (2014–2017)
  • Steinkjer (2014–2017)
  • Stjørdal (2014–2017)

Nordland

  • Mosjøen (2016-2019)

Finnmark

  • Alta (2016-2019)