Kommuner med sykkelbyavtale
Sykkelbyavtaler er en viktig del av det nasjonale arbeidet for økt sykling.
Dette er avtaler der kommuner har inngått et trepartssamarbeid med fylkeskommunen og Statens vegvesen om i en definert periode å satse ekstra på tilrettelegging for økt sykkeltrafikk. Det varierer fra kontrakt til kontrakt hva som skal gjøres. Men for å få en sykkelbyavtale må man ha en vedtatt plan for et hovedsykkelvegnett for sykkel.
Her er en oversikt over kommuner som har sykkelbyavtale eller sykkelbygdavtale, gjeldende avtaleperiode i parentes:
Agder
- Mandal (2021–2024)
- Farsund (2021–2024)
- Arendal (2021–2024)
- Grimstad (2021–2024)
Telemark
- Midt-Telemark (2020-2025). Før 2020: Bø kommune var sykkelbygd (2015–2020)
Vestfold
- Sandefjord (2016–2025)
- Tønsberg (2016–2025)
- Horten (2016–2025)
- Larvik (2017-2025)
Buskerud
- Modum, sykkelbygd (2018-2022)
- Fredrikstad (2014–2017)
- Hønefoss (2016–2020)
- Røyken, sykkelbygd (2016 - 2020)
Akershus
- Asker (2014–2017)
- Strømmen/Lillestrøm (2014–2017)
- Jessheim (2014–2017)
- Oppegård/Kolbotn (2014–2017)
Østfold
- Sarpsborg (2014–2017)
- Moss/Rygge (2015-2018)
- Askim (2016-2017)
Innlandet
- Kongsvinger (2022-2025)
- Hamar (2022-2025)
- Ringsaker (2022-2025)
- Elverum (2022-2025)
- Gjøvik (2022-2025)
- Lillehammer (2022-2025)
Rogaland
- Haugesund med fastlands-Karmøy (2018-2021)
- Eigersund (2018–2021)
Vestland
- Bergen (2018–2021)
- Stord (2017-2020)
- Fjell (2018-2021)
- Førde (2018–2021)
- Florø (2019–2022)
Møre og Romsdal
- Kristiansund (2013–2017)
- Molde (2014–2017)
- Ålesund (2014–2017)
Trøndelag
- Overhalla (2016-2020)
- Levanger (2016-2018)
- Verdal (2016-2018)
- Trondheim (2014–2017)
- Steinkjer (2014–2017)
- Stjørdal (2014–2017)
Nordland
- Mosjøen (2016-2019)
Finnmark
-
Alta (2016-2019)