Bedre sikkerhet i trafikken (BEST) 2013–2017
Målet med FoU-programmet har vært å frambringe kunnskap som vil ha betydning for prioritering av trafikksikkerhetstiltak.
Programmet skulle også gi verdifulle innspill til NTP 2018–2027 og bidra til at vi tar betydelige steg videre i arbeidet med reduksjon i antall drepte og hardt skadde i vegtrafikken, til tross for forventet trafikkøkning. Denne økningen vil være spesielt høy innenfor gruppene «kollektivreisende», «gående» og «syklende».
Programmet har prioritert ett overordnet innsatsområde:
- Hvor er potensialet størst for å redusere antall drepte og hardt skadde i vegtrafikken?
To temaområder ble valgt ut:
- Hvordan redusere omfanget av ulykker/skader som skyldes for høy fart?
- Hvordan møte trafikksikkerhetsutfordringen knyttet til flere gående/syklende/kollektivreisende i byer og tettsteder?
Eksterne konsulenter og forskningsmiljøer bidratt. Det er lagt vekt på prinsipper i Nasjonal Transportplan 2014–2024, som sier at:
- Antall drepte og hardt skadde ikke skal overstige 500 innen 2024
- Trafikkveksten i byene skal «tas» av gående, syklende og kollektivreisende
Prosjekter med rapporter
Her er en oversikt over gjennomførte prosjekter i BEST-programmet med linker til rapporter.
Bakgrunn | Rapportnavn | Leverandør | Kontaktperson |
Fart og risiko Reports - English summary |
TØI | Arild Ragnøy | |
Tåleevne og fart | Tåleevne og fart (Brage) | Sintef | Arild Ragnøy |
Potensiale for trafikksikkerhetstiltak
Reports - English summary |
Hvor mye kan antall drepte og hardt skadde i trafikken reduseres? (Brage) |
TØI | Arild Ragnøy |
Effekt av førerkortutviklingen blant ungdom | Slutt på lidenskapen? Endringer i førerkortandel og bilbruk blant ungdom (Brage) | TØI | Oskar Kleven |
Ungdommers opplæring, erfaringsoverføring og praksisbasert læring som del av trafikksikkerheten | Unge sjåførers læring - mini scenario i trafikksikkerhet (Brage) | IRIS | Marianne Rostoft |
Den fjerde faktor - Sosiale medier, ungdom og bilkjøring English summary can be found in the Norwegian report |
Den fjerde faktor - Sosiale medier, ungdom og trafikksikkerhet (Brage)
|
SINTEF | Rita Aarvold |
Big Data ulykkesmodeller English summary can be found in the Norwegian report |
Forebygging av trafikkulykker ved bruk av avansert dataanalyse (Brage) |
Bearing Point | Arild Ragnøy |
Risiko, ulykker og eksponering |
|||
Alternative forståelser av risiko og eksponering Reports - English summary |
TØI | Guro Berge | |
Risiko i vegtrafikken Reports - English summary |
TØI | Arild Ragnøy | |
Risiko og ulykker ved reisekjeder Reports - English summary |
Flere trafikkskader av nullvekstmålet? (Brage) Will the zero-growth objective lead to more traffic injuries? (Brage) |
TØI | Arild Ragnøy |
Eksponeringsdata sykkel og gange |
Sykkel i Oslo - eksponering, ulykker og risiko (Brage)
|
TØI | Arild Ragnøy |
Kartlegging av sykkelskader (OUS og STRADA) |
|
TØI | Marianne Rostoft |
Gående Oslo legevakt | Snøen som falt i fjor - Fotgjengerskader i Oslo 2016 (Brage) | Oslo skadelegevakt | Marianne Rostoft |
(Reanalyse fotgjengere) Detaljanalyse av fotgjengerulykker i Oslo 2016 Reports - English summary |
Fotgjengerskader i Oslo i 2016 (Brage)
|
TØI | Marianne Rostoft |
Analyse av sykkelulykker - registrert ved Oslo Skadelegevakt English summary can be found in the Norwegian report |
En reanalyse av skadde syklister i Oslo 2014 (Brage)
|
Cowi | Marianne Rostoft |
Sykkelulykker Oslo legevakt | Sykkelskader i Oslo 2014 (Brage) | Oslo Legevakt | Marianne Rostoft |
Policy om fart og kunnskap om fartsrelaterte ulykker |
|||
Fartsgrenser og ulykker i byer og tettsteder | Bruk av reduserte fartsgrenser i byer og tettsteder (Brage) | TØI | Guro Berge |
Fartsgrenser og ulykker i byer og tettsteder
|
Fart og alder Fartsutviklingen på veier med fartsgrense 80 km/t (Brage) Speed and age: Changes in speed level on Norwegian roads with 80 km/h limit (Brage) |
TØI | Arild Ragnøy |
Hva forklarer fartsutviklingen | Hva forklarer fartsutviklingen på det norske riksvegnettet? (Brage) | IRIS | Arild Ragnøy |
Dybdestudier av fartsrelaterte ulykker ved bruk av UAG-data Reports - English summary |
Dybdestudier av fartsrelaterte ulykker ved bruk av UAG-data (Brage) |
TØI | Arild Ragnøy |
Fartsgrensepolitikk
|
TØI | Arild Ragnøy | |
TS for gående og syklende |
|||
Kategorisering av gående og syklende |
Kategorisering av gående og syklende (Brage)
|
TØI | Guro Berge |
Safety in numbers |
Litteraturstudie "Safety in numbers" (Brage)
|
TØI | Bjørn Skoglund |
Safety in numbers | Safety In Numbers - Litteraturstudie (Brage) | Rambøll | Bjørn Skoglund |
Simuleringsverktøy for planlegging og utforming for gatekryss for gående og syklende
|
TØI | Guro Berge | |
Evaluering av Shared space-prosjekter i Norge
|
Evaluering av Shared Space områder i Norge (Brage)
|
TØI | Guro Berge/K. Forsnes |
Synlige syklister English summary can be found in the Norwegian report |
Synlige syklister - Bruk av sykkellys i Norge og effekt på ulykker (Brage)
|
TØI | Guro Berge/T. Bremset |
Økt omfang av el-sykler
|
TØI | Marianne Rostoft | |
Trafikksikkerhet for barn som sykler til skolen (Sikker sykling til/fra skole) | Mini scenario: Sikre skoleveger (Brage) | SINTEF | Marianne Rostoft |
PhD NTNU | NTNU | Guro Berge | |
PhD Kummernejes prosjekt | Risikopersepsjon og reiseatferd for gående og syklende (Brage) | NTNU | Guro Berge |
Tiltak gående og syklende - kartleggingsverktøy | Forslag til metodikk for å kartlegge forholdene for syklister og gående i et bysentrum (Brage) | Norconsult | Guro Berge |
Trafikksikre kommuner Metode for evaluering
|
Utvikling av mal for evaluering av Trafikksikker kommune (Brage) Development of an evaluation template for the reaccreditation of Traffic-Safe Municipalities (Brage) |
TØI | Marianne Rostoft |
Kjøretøy og teknologi |
|||
Førerstøttesystemer - Status og potensial for framtida Reports - English summary |
Førerstøttesystemer - Status og potensial for framtiden (Brage)
|
TØI | Torbjørn Tronsmoen |
Bilalder og risiko Reports - English summary |
TØI | Arild Ragnøy | |
Påbud om restriktive kjøretøytiltak Reports - English summary |
TØI | Arild Ragnøy | |
Elektronisk førerkort - engelsk artikkel
|
TØI | Torbjørn Tronsmoen | |
Elektronisk førerkort
|
Dødsulykker ved kjøring uten førerett (Brage) Road crashes among unlicensed drivers – preventable by new technology? (Brage) |
TØI | Torbjørn Tronsmoen |
TS i virksomheter |
|||
Trafikksikkerhet i NS-ISO 39001 | Trafikksikkerhetspotensialet i Norsk Standard NS-ISO 39001 (Brage) | IRIS | Arild Ragnøy |
Sikkerhetsstigen
|
TØI | Marianne Rostoft | |
Trafikksikkerhetsstyring i virksomheter som del av HMS-styringen, og scenario | Trafikksikkerhetsstyring i virksomheter som del av HMS-styringen (Brage) | IRIS | Marianne Rostoft |
Litteraturstudie: Sikkerhetsstyring
|
Increasing the implementation of traffic safety management systems by organisations (Brage) | TØI | Marianne Rostoft |
Avslutning |
|||
Er myndighetenes trafikksikkerhetsarbeid ekspertstyring og paternalisme?
|
På rett vei: Er myndighetenes trafikksikkerhetsarbeid ekspertstyring Heading in the right direction: Is public road safety work paternalism and expert rule? (Brage) |
TØI | Marianne Rostoft |
Potensiale for trafikksikkerhetstiltak
|
Potensialet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken fram til 2030 (Brage) |
TØI | Arild Ragnøy |
Barrierer mot implementering av tiltak
|
Hva fremmer og hindrer gjennomføring av effektive trafikksikkerhetstiltak? (Brage) Which factors promote or inhibit the use of effective road safety measures? (Brage) |
TØI | Arild Ragnøy |