KlimaGrunn - Klimagassreduksjon i grunnarbeider
Innovasjonspartnerskapet KlimaGrunn bestod av Statens vegvesen, Bane NOR, Statsbygg, Multiconsult, Cautus Geo, Heidelberg Materials (Norcem) og Argeo.
Prosjektet varte fra 2020 til 2023 og jobbet med å utvikle ny teknologi for å redusere klimagassutslippene fra grunnforsterkning i områder med kvikkleire.
-
Bilde 1 av 19: Fra siste feltundersøkelse våren 2023: Prosjektlederne Eivind S. Juvik, Statens vegvesen og Tonje Eide Helle, Multiconsult sammen med representanter fra oppdragsgiversiden: Anders Fylling, Statsbygg, Brede Nermoen, Bane NOR og Hanne Hermanrud, leder for styringsgruppen til KlimaGrunn, Statens vegvesen. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) -
Bilde 2 av 19: På befaring i leira på anleggsområdet til det nye Vikingtidsmuseet på Bygdøy. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) -
Bilde 3 av 19: Våren 2023 utfører KlimaGrunn de siste feltundersøkelsene på anlegget til Vikingtidsmuseet. (Foto: Eivind S. Juvik/Statens vegvesen) -
Bilde 4 av 19: Våren 2023 utfører prosjektet siste feltforsøk. Her installeres casing for geofysiske målinger på anleggsområdet til det nye Vikingtidsmuseet på Bygdøy. (Foto: Eivind S. Juvik/Statens vegvesen) -
Bilde 5 av 19: Bildet viser måleinstrumentene vi har installert for å måle styrken i pelene vi har satt ned i det siste feltforsøket på Vikingtidsmuseet på Bygdøy. (Foto: Eivind S. Juvik/Statens vegvesen) -
Bilde 6 av 19: Bildet viser installasjon av temperatursensorer i kalksementpelene. (Foto: Eivind S. Juvik/Statens vegvesen) -
Bilde 7 av 19: Våren 2022 utførte KlimaGrunn feltforsøk for å få viktig kunnskap om oppnådd styrke i bindemiddelstabiliserte peler. Tonje Eide Helle (Multiconsult), Thorbjørn Rekdal (Argeo), Eivind S. Juvik (Statens vegvesen) og Atle Gerhardsen (Cautus Geo) ute i felt på prosjektet E18 Vestkorridoren. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) -
Bilde 8 av 19: Bildet viser installasjon av casing for geofysiske målinger, her fra feltforsøk 2 i mars 2022. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) -
Bilde 9 av 19: Nøysommelig arbeid for å installere temperaturmålingssensorer, her på feltforsøk våren 2022. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) -
Bilde 10 av 19: Bildet viser en kalksementrigg som brukes ved grunnstabilisering i områder med kvikkleire i grunnen. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) Foto: Linda Grønstad -
Bilde 11 av 19: Bildet viser installasjon av casing for geofysiske målinger. (Foto: Multiconsult) Foto: Tonje Eide Helle, Multiconsult -
Bilde 12 av 19: Leireprøven som er hentet opp ved hjelp av boreriggen er halvt kvikkleire, halvt bindemiddelstabilisert leire. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) -
Bilde 13 av 19: Argeo gjør seismiske undersøkelser på kalksementpeler på E18 Vestkorridoren. (Foto: Andreas Eide, Argeo) -
Bilde 14 av 19: Ved hjelp av borhullstomografi måles den seismiske hastigheten i kalksementpelene. Det brukes til å si noe om utvikling av styrke og stivhet i pelene. (Foto: Andreas Eide, Argeo) -
Bilde 15 av 19: Cautus Geo og Argeo skal benytte sensorteknologi og seismikk for å overvåke herdeprosessen i pelene i felt, og måle parametere som kan korreleres til oppnådd styrke og stivhet. (Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen) Foto: Linda Grønstad -
Bilde 16 av 19: Eivind Schnell Juvik, Statens vegvesen, prosjektleder for KlimaGrunn og Tonje Eide Helle, Multiconsult (prosjektleder for leverandørene) med en fersk prøve tatt opp like etter installasjon av pel fra feltforsøk på E18 Vestkorridoren. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 17 av 19: Bildet viser en peleprøve som stampes i laboratoriet hos Multiconsult. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 18 av 19: Marianne Dahl (Statens vegvesen) og Simon O'Rawe (Multiconsult) gjennomfører tester på laboratoriet hos Multiconsult. KlimaGrunn har utviklet nytt utstyr og ny laboratorieprosedyre for å teste hvilken styrke som oppnås i bindemiddelstabilisert leire/silt. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 19 av 19: Ferdig herdet prøve av bindemiddelstabilisert kvikkleire fra laboratoriet hos Multiconsult. Foto: Linda Grønstad
Bakgrunnen for KlimaGrunn var et mål om å redusere de store klimagassutslippene som er knyttet til grunnstabilisering i bygge- og anleggsbransjen. Utslippene kommer først og fremst fra produksjonen av bindemidler, som for eksempel kalk og sement, som blandes inn i jorda. Ved å utvikle ny måleteknologi som gir bedre kontroll på styrkeutviklingen til den stabiliserte jorda, kan vi redusere bruken av bindemiddel betraktelig.
KlimaGrunn har utviklet en ny arbeidsmetodikk som omfatter hele løpet fra grunnundersøkelser og laboratorieforsøk, via beregninger og prosjektering til instrumentering og kontroll av peler i felt. Prosjektet har utviklet ny måleteknologi som setter oss i stand til å måle styrkeutviklingen i den stabiliserte jorda fra innblandingen gjøres på dag 0, til så langt fram i tid man ønsker. Hensikten er å la pelene herde over lengre tid og dermed tillate seg at å bruke mindre bindemiddel, som igjen reduserer klimagassutslippene.
Den 5. juni 2023 holdt KlimaGrunn et sluttseminar for bransjen i Oslo. Der ble resultatene fra arbeidet presentert, og deltakerne var med på en diskusjon om veien videre for å redusere klimagassutslipp fra grunnforsterkning.
I løpet av 2024 tas arbeidsmetodikken i bruk i Statens vegvesens prosjekt E6 Megården-Sommerset i Nordland, og Bane NORs prosjekt Sandbukta-Moss-Såstad i Østfold. Videre jobber Statens vegvesen med å innarbeide resultatene fra KlimaGrunn i veilederen Håndbok V221 Grunnforsterkning, fyllinger og skråninger.
Vitenskapelige artikler for videre fordypning: