Ny kunnskap om hvordan vind påvirker lange bruer

— Det bygges stadig flere lange hengebruer, derfor er det viktig med ny kunnskap om hvordan bruene reagerer på sterk vind og turbulens. Aksel Fenerci har konsentrert seg om Hardangerbrua i sitt prosjekt.

Leter etter trygge brutraseer

— Med en presisjon på 10 centimeter manøvrerer båten Larissa seg langs bratte fjellskråninger i Sulafjorden.

Har forsket på hvordan brudekker reagerer på vind

— Bartosz Siedziako har ved hjelp av undersøkelser i vindtunnel gjennomført målinger for å kartlegge hvor mye vi vet om vind-induserte krefter på ulike typer brudekker. Hensikten er å forhindre at bruene beveger seg for mye.

Anvendbart på hele infrastrukturen vår

— 34 forskere i Ferjefri E39-prosjektet var samlet i Trondheim denne uken for å «pitche» sine prosjekter til topplederne i Statens vegvesen, NTNU, Chalmers og Universitetet i Stavanger.

Vi henter kunnskapen hjem

— Et nytt forskningssenter for flytende rørbruer er under etablering i Sør-Korea. Kjernekompetanse om hvordan rørbruer kan bygges og driftes vil være til stor nytte for Ferjefri E39-prosjektet

Nasjonal transportplan og Ferjefri E39

— I Nasjonal transportplan 2018–2029 legges det opp til en rekke prosjekter for en bedre og ferjefri E39. Statens vegvesen arbeider nå med konkretisering av prosjektene og strategiene for neste transportplanperiode.

Statens vegvesen bygger 50 store riksvegprosjekter

— Vegvesenet bygger nye veger for om lag 135 milliarder kroner fram til 2023. 50 store vegprosjekter vil være under arbeid på riksvegene, og 30 åpner i perioden, framgår det av Vegvesenets handlingsprogram for 2018–2023.

Hordfast - ofte stilte spørsmål

— Gjennom debattinnlegg i media verserer det ein del påstandar om Hordfast. Her får du svar på nokon av dei.