—
Det bygges stadig flere lange hengebruer, derfor er det viktig med ny kunnskap om hvordan bruene reagerer på sterk vind og turbulens. Aksel Fenerci har konsentrert seg om Hardangerbrua i sitt prosjekt.
—
Bartosz Siedziako har ved hjelp av undersøkelser i vindtunnel gjennomført målinger for å kartlegge hvor mye vi vet om vind-induserte krefter på ulike typer brudekker. Hensikten er å forhindre at bruene beveger seg for mye.
—
34 forskere i Ferjefri E39-prosjektet var samlet i Trondheim denne uken for å «pitche» sine prosjekter til topplederne i Statens vegvesen, NTNU, Chalmers og Universitetet i Stavanger.
—
Et nytt forskningssenter for flytende rørbruer er under etablering i Sør-Korea. Kjernekompetanse om hvordan rørbruer kan bygges og driftes vil være til stor nytte for Ferjefri E39-prosjektet
—
I Nasjonal transportplan 2018–2029 legges det opp til en rekke prosjekter for en bedre og ferjefri E39. Statens vegvesen arbeider nå med konkretisering av prosjektene og strategiene for neste transportplanperiode.
—
Vegvesenet bygger nye veger for om lag 135 milliarder kroner fram til 2023. 50 store vegprosjekter vil være under arbeid på riksvegene, og 30 åpner i perioden, framgår det av Vegvesenets handlingsprogram for 2018–2023.