Vil bygge energivennlige veier
— Hvis det i fremtiden er slik at de fleste skal kjøre enten el-bil eller hybrid-bil, hvordan skal vi bygge veier på en slik måte at man kan kjøre lengst mulig før man trenger å lade?
Nyheter om FjordX og tidligere publiserte saker om Ferjefri E39.
— Hvis det i fremtiden er slik at de fleste skal kjøre enten el-bil eller hybrid-bil, hvordan skal vi bygge veier på en slik måte at man kan kjøre lengst mulig før man trenger å lade?
— Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt tiltrakk besøkende og forskere fra alle verdenshjørner til Trondheim på årets teknologidager.
— Forskere tilknyttet utbedret og ferjefri E39 publiserer sine resultater i anerkjente tidsskrifter, og nå har en av artiklene vunnet den gjeve prisen «årets vitenskapelige artikkel» i tidsskriftet Journal of Structural Engineering.
— – Forskning viser at konkurransepreget dialog i anskaffelsesprosesser kan bidra til bedre kvalitet og lavere pris på lengre sikt, sier Kjersti K. Dunham, prosjektleder for Ferjefri E39.
— Statens vegvesen har kombinert leiande nasjonal og internasjonal brukompetanse med norsk offshorekompetanse når verdas lengste flytebru skal planleggast.
— Verdens største tunnelkonferanse, World Tunnel Congress (WTC), har blitt gjennomført i Bergen denne uka.
— Tre PhD-kandidater presenterte sine foreløpige resultater på et seminar i Vegdirektoratet denne måneden.
— Offshore teknologi er benyttet når Statens vegvesen har arbeidet med planleggingen av en mulig flytebru over Bjørnafjorden.
— Regjeringen har som langsiktig mål å bygge ut E39 mellom Kristiansand og Trondheim til ferjefri standard.
— Dei neste tre åra skal Vegvesenet halde fram og hente inn viktige data om forholda i Bjørnafjorden. Formålet er å kunne bygge ei sikker bru med lang levetid.