Artikkelen er frå 2016, og innhaldet kan vere utdatert.

Hvordan sikrer vi at rekordlange broer over norske fjorder tåler ekstreme vindstyrker? Det var temaet da Etienne Cheynet avla sin doktorgrad på Universitetet i Stavanger rett før jul.

Cheynet er 27 år gammel og kommer fra Frankrike, og han er den andre kandidaten med tilknytning til Ferjefri E39-prosjektet som har disputert. Hans avhandling har tittelen «Vind-induserte svingninger av en hengebro: en studie i full skala».

Kryssing av brede og dype fjorder med broer som skal tåle ekstrem vindstyrke og kraftige vindkast, er en utfordring når målet om en utbedret og ferjefri E39 skal realiseres. Doktoranden har undersøkt gyldigheten av den gjeldende teorien for brosvingninger forårsaket av urolig vind (turbulens). Han har også studert metoder for identifikasjon av dynamiske broegenskaper, basert på omfattende vind- og vibrasjonsmålinger på Lysefjordbrua.

Mer informasjon om Cheynets avhandling finner du på nettsiden til Universitetet i Stavanger.

Prosjektleder Fjordkryssingsprosjektet, Mathias Egelenad Eidem, Statens vegvesen og kandidat Etienne Cheynet
Mathias Egeland Eidem, leder av Fjordkryssingsprosjektet, sammen med kandidat Etienne Cheynet som disputerte ved Universitetet i Stavanger 16. desember 2016. Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke: Agder, Vestland, Møre og Romsdal, Rogaland, Trøndelag