Artikkelen er frå 2017, og innhaldet kan vere utdatert.

Tre PhD-kandidater presenterte sine foreløpige resultater på et seminar i Vegdirektoratet denne måneden.

Vinterdrift av veger innebærer store kostnader, og har dessuten alvorlige konsekvenser for miljøet. Årlig blir det brukt 600 000 tonn salt på veger i Norden. Saltet havner ute i naturen langs veiene og representerer en stor utfordring for miljøet. Målet er å finne metoder som kan redusere bruken av både salt og sand.

PhD-kandidatene Josef Johnsson og Raheb Mirzanamadi fra Chalmers tekniske högskola i Sverige forsker på alternative løsninger der hensikten er å oppnå isfrie veger ved bruk av fornybar energi. De har utviklet et konsept der solvarmen fra sommermånedene lagres i en terminal og utnyttes for å tine isen på kritiske vegstrekninger vinterstid – nesten som varmekabler.

Babak Ebrahimi vil informerte om miljømessige vurderinger og beregning av vegdekkets levetid for norske veger. Han presenterte foreløpige resultater fra en undersøkelse der han oppsummerer tidligere forskning og evaluerer ulike LCA-verktøy (Life Cycle Analysis) som benyttes i Norge.

Prosjektene er tilknyttet og delvis finansiert gjennom Statens vegvesens prosjekt «Ferjefri E39» og delprosjekt «Bærekraftig infrastruktur.»

 

PhD-studentene fra Chalmers, Raheb Mirzanamadi, Babak Ebrahimi og Josef Johnsson sammen med prosjektleder Kjersti K. Dunham (midten) og delprosjektleder for Bærekraftig infrastruktur, Mohammed Hoseini (til høyre) fra Statens vegvesen Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke: Agder, Vestland, Møre og Romsdal, Rogaland, Trøndelag