Artikkelen er frå 2015, og innhaldet kan vere utdatert.

Reduserte godstransportkostnader langs ferjefri E39 gir betydelige positive netto ringvirkningseffekter. Disse ringvirkningene kommer hele landet til gode.

Det viser en ny rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) som ser på de totale samfunnsøkonomiske virkningene av full ferjeavløsning langs E39.

På oppdrag fra vårt forskningsprosjekt Ferjefri E39 – Samfunn, har TØI gjennom ny metodikk og nye innfallsvinkler sett på de totale makroøkonomiske effektene av ny ferjefri E39.

TØI har utviklet og anvendt en Spatial Computable General Equilibrium (SCGE)-modell for å beregne direkte- og indirekte nyttevirkninger av prosjektet. Dette er første gang denne metodikken anvendes på større norske infrastrukturprosjekter.

Resultatene tyder på at det er betydelige netto ringvirkningseffekter knyttet til reduserte godstransportkostnader og at disse ringvirkningseffektene kommer hele landet til gode. Videre viser resultatene at relativt høye bompenger demper de næringsøkonomiske ringvirkningene av ny ferjefri E39.

TØI finner derimot ingen produktivitetsgevinster knyttet til økt arbeidspendling utover de nytte-effektene som beregnes i de tradisjonelle nytte-kostnadsmetodene. Analysene indikerer at tiltaket i stor grad vil påvirke de lange regionale transportene, og i mindre grad de korte arbeidspendlingsturene.

Aktuelt for fylke: Agder, Vestland, Møre og Romsdal, Rogaland, Trøndelag