Artikkelen er frå 2018, og innhaldet kan vere utdatert.

Stipendiat Finn-Idar Grøtta Giske har forsket på hvordan vi kan sikre at vi bygger flytebruer og andre marine konstruksjoner som tåler å bli utsatt for vær og vind.

– I forskningsarbeidet mitt har jeg sett på hvilke maksimale laster man kan forvente seg i løpet av levetiden til konstruksjonen, og jeg har sett på hvordan konstruksjonen reagerer ved ulike typer laster, forklarer Giske. Laster kan være vind, bølger og havstrømninger.

– Avhandlingen min handler om utvikling av effektive og nøyaktige metoder for å beregne langtids ekstremrespons for marine konstruksjoner utsatt for miljølaster. Metoden jeg har utviklet kan anvendes på flytebruer, men også andre typer marine konstruksjoner, og vil være et nyttig og viktig bidrag for pålitelig design av marine konstruksjoner i Ferjefri E39-prosjektet, utdyper han.

Giske forklarer at han har jobbet teoretisk med utvikling av beregningsmetoder. Tanken er at man, basert på lokasjonsspesifikke miljødata og en strukturmodell, effektivt skal kunne beregne langtids ekstremrespons. Typisk ønsker man å finne respons med 100 års returperiode, det vil si en respons som i gjennomsnitt vil gjentas hvert hundrede år.

Giske har oppnådd sin doktorgrad ved Marinteknisk institutt på NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet) med avhandlingen «Long-Term Extreme Response Analysis of Marine Structures Using Inverse Reliability Methods». Arbeidet har blitt finansiert gjennom Multiconsults forskningsprosjekt «Kjedet flytebru» med støtte fra Forskningsrådet.

Oversikt over Giskes forskningsarbeid på Researchgate. 

 

Finn-Idar Grøtta Giske har oppnådd doktorgraden sin ved Marinteknisk institutt på NTNU. Foto: Privat
Aktuelt for fylke: Agder, Vestland, Møre og Romsdal, Rogaland, Trøndelag