Artikkelen er frå 2016, og innhaldet kan vere utdatert.

1. juni 2016 disputerte Heidi Christiansen for PhD-graden ved Universitetet i Stavanger med avhandlingen «Aerodynamics of bridge stay cables – Wind tunnel studies».

På nettsiden til Universitetet i Stavanger skriver de at forsker Heidi Christiansen i sitt doktorgradsarbeid har vist at kabelvibrasjoner kan oppstå i tørt vær og ved relativt høye vindhastigheter på grunn av vekslende strømningsregimer rundt kabelen.

Vindtunnelforsøk viste også at selv små avvik fra den sirkulære formen på det beskyttende plastrøret rundt kabelstålet, kan ha stor og potensielt avgjørende betydning for igangsetting av svingninger. Dette var tilfellet både når det beskyttende røret hadde en forholdsvis glatt overflate, som på eldre broer, eller når det var modifisert med en spiral, som på nyere broer.

Økonomisk støtte fra Statens vegvesen

Doktorgradsarbeidet er gjennomført i samarbeid med Ferjefri E39-prosjektet, og Statens vegvesen har derfor bidratt med midler til deler av arbeidet. Prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham var også til stede under disputasen og kunne etterpå gratulere en fornøyd kandidat.

Ca. 50 doktorgrader eller post doc-prosjekt er tilknyttet prosjektet Ferjefri E39. Heidi Christiansen er den første som har forsvart sin avhandling.

Disputas Heidi Christiansen - Ferjefri E39
Heidi Christiansen (f.v.) har disputert for PhD-graden ved Universitetet i Stavanger. Her sammen med prosjektleder for Ferjefri E39, Kjersti Kvalheim Dunham. Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke: Agder, Vestland, Møre og Romsdal, Rogaland, Trøndelag