Artikkelen er frå 2017, og innhaldet kan vere utdatert.

Forskere tilknyttet utbedret og ferjefri E39 publiserer sine resultater i anerkjente tidsskrifter, og nå har en av artiklene vunnet den gjeve prisen «årets vitenskapelige artikkel» i tidsskriftet Journal of Structural Engineering.

Internasjonal anerkjennelse

– Journal of Structural Engineering er et meget anerkjent tidsskrift så dette er vi veldig stolte av. Dette er den tredje prisen vi får innenfor dette fagområdet på kort tid så det er mye som tyder på at vi er på rett vei, sier Ole Øiseth, førsteamanuensis ved Institutt for konstruksjonsteknikk ved NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). Han har skrevet artikkelen sammen med sammen med Phd-kandidat Aksel Fenerci. 

– Dette er gode nyheter for oss, tilføyer Kjersti K. Dunham, prosjektleder for ferjefri E39. Det er flott å se at forskerne får anerkjennelse også internasjonalt, men viktigst av alt, vi tilegner oss kunnskap som er av kritisk betydning når vi skal planlegge ulike løsninger for fjordkrysninger, understreker hun.

Beregning av vindlast

Artikkelen handler om hvordan vind påvirker brukonstruksjoner og skaper vibrasjoner.

 Tittel: “Measured buffeting response of a long-span suspension bridge compared with numerical predictions based on design wind spectra”,

Referanse:

2017 Best Journal Paper in Analysis & Computation:

Aksel Fenerci and Ole Øiseth, Measured buffeting response of a long-span suspension bridge compared with numerical predictions based on design wind spectra, J. Struct. Eng., 2017, 143(9): 04017131, DOI: 10.1061/(ASCE)ST.1943-541X.0001873.

 Her finner du hele artikkelen 

 

 

Aksel Fenerci er hovedforfatter av artikkelen som har vunnet førsteprisen for beste vitenskapelige artikkel. Foto: NTNU