Artikkelen er frå 2018, og innhaldet kan vere utdatert.

Et nytt forskningssenter for flytende rørbruer er under etablering i Sør-Korea. Kjernekompetanse om hvordan rørbruer kan bygges og driftes vil være til stor nytte for Ferjefri E39-prosjektet

– Her vil vi kunne lære masse av hverandre, sier Mathias Egeland Eidem.

Eidem som leder delprosjektet fordkrysninger forteller at koreanerne var svært interesserte i Ferjefri E39-prosjektet. Han har nylig presentert prosjektet på en internasjonal workshop arrangert i Busan av Korea Advanced Institute og Science and Technology (KAIST).

 – Jeg opplevde deltakerne som veldig entusiastiske, de var interesserte i å høre om resultatene vi har kommet frem til så langt, og stilte mange spørsmål. De viste stor interesse for blant annet beregningsverktøyene vi benyttet i våre studier av rørbru og var i tillegg svært interessert i hvilken instrumentering vi ønsket å ha på en mulig rørbru. Norge er jo kjent for å være i front når det gjelder utvikling av offshore-teknologi, og utvikling av betong for bruk offshore. I tillegg var de svært interesserte i å høre om hvilke utfordringer vi har med klimalaster på konstruksjoner i Norge, utdyper han.

Stort forskningssenter med flott testanlegg

KAIST har nylig etablert et eget forskningsprogram: «Smart Submerged Floating Tunnel Systems Research Center». Per i dag finnes ingen konkrete planer for å bygge en rørbru i Sør-Korea. Senteret har knyttet til seg cirka 60 forskere.

– Det er interessant for oss å kunne dra nytte av forskningen som foregår ved senteret. Det er et stor forskningsprogram som startes opp, og vil gå over syv år. De vil kunne gjennomføre bassengtester i et helt nytt bølgebasseng som er under bygging i Busan, og som blir verdens nest største når det er ferdig. Det blir 100 meter langt, 50 meter bredt og 15 meter dypt. I tillegg har det en «pit» hvor dybden går ned til 50 meter. Til sammenligning er det største anlegget vi har i Norge bare 10 meter dypt. Det at de legger ned så store ressurser i å forske på rørbruteknologi og andre flytende konstruksjoner er veldig verdifullt for oss!

– Det er interessant for oss å kunne utveksle erfaringer med dem, og knytte til oss forskere som kan hjelpe oss med konkrete problemstillinger i Ferjefri E39-prosjektet, avslutter Eidem.

 

Mathias Eidem sammen med Tina Vejrum, Cowi, og Ass.Prof. HeonYong Kang.
Det store bølgebassenget er under utbygging. Mathias Eidem besøkte anlegget sammen med Tina Vejrum (COWI), og Assisterende professor HeonYong Kang (Texas A&M University) Foto: Chan Min Park
Aktuelt for fylke: Agder, Vestland, Møre og Romsdal, Rogaland, Trøndelag