Vakre vegers pris
’Vegdirektørens pris for vakre veger’ er en hederspris for veganlegg med gode estetiske kvaliteter tilpasset omgivelse.
Her ser du en oversikt over anlegg som har mottatt prisen:
E6 Frya-Sjoa i Gudbrandsdalen
I Gudbrandsdalen er den 33 km lange parsellen av E6 lagt i en ny vegtrase utenom bygdesentre og tettsteder.Det er lagt stor vekt på en godt tilpasset
veglinje gjennom det rike dallandskapet. Vegen er bygget som en tofelts veg med midtdeler, en trafikksikker løsning som gir en tverrprofil som lar seg fleksibelt legge inn i et krevende dallandskap. Linjevalget framstår som et helstøpt forbilde for den krevende oppgaven det er å bygge et stort veganlegg i en visuelt
eksponert dalside.
Vakre vegers pris 2018 E6 Frya–Sjoa (PDF)
Hovedgata og Holgata i Tvedestrand
Tvedestrand kommune har gjennomført en gaterehabilitering, som kan stå som et forbilde for tilsvarende arbeider i alle byer med tradisjonelle gater med steindekker.
Vakre vegers pris 2018 Tvedestrand (PDF)
Hedrende omtale til Holmestrand stasjon
Holmestrand stasjon er bygget som en fjellhall helt inn mot bykjernen. Dette har vist seg som et svært vellykket byutviklingsgrep, der jernbanestasjonen danner et nytt omdreiningspunkt i Holmestrand og gir grunnlag for en positiv sentrumsutvikling, uttaler juryen.
Juryen finner Ifjordfjellvegen som et fremragende eksempel på hvordan driftshensyn kan omsettes i en nennsomt lagt ny veglinje der overordnede hensyn til vinterdrift kombineres med en følsomhet for landskapets storlinjete bevegelser. Vegens linjeføring gir et godt avstemt møte mellom vegtekniske krav og det åpne landskapet. Veganlegget gir en tilleggsdimensjon til den storslagne kjøreopplevelsen med frie og lange utsyn når det er finvær.
Vakre vegers pris 2016 Ifjordfjellet (PDF)
Riksveg 3 Østerdalen
Juryen finner det systematiske arbeidet med trafikantens opplevelse som et utradisjonelt, driftsbasert trafikksikkerhetsprogram som særlig interessant og med stor overføringsverdi. Det er særlig fortjenestefullt at arbeidet har vært fulgt av systematisk evaluering. Denne viser at tiltakene har gitt nedgang i ulykkestallene og oppfattes entydig positivt av trafikantene.
Vakre vegers pris 2016 Riksveg 3 Østerdalen (PDF)
Carl Berners plass i Oslo
Juryen finner ombyggingen av Carl Berners plass som et forbildeprosjekt for en bevisst, ambisiøs byromutforming tilpasset en ny tid med skjerpede krav til bymiljø og trafikkløsninger. Det er gledelig at ambisjonene for kvalitet videreføres i drift og vedlikehold i regi av Oslo kommune.
Kongevegen
Juryen mener det systematiske arbeidet med restaurering av Kongevegen er et forbilledlig eksempel på samarbeid mellom flere forvaltningsorganer for å kombinere kulturminnebevaring med tilrettelegging for friluftsliv og næringsutvikling.
Vakre vegers pris 2014 Kongevegen (PDF)
Skjarvelandet fv. 889 Havøysundvegen
Juryen mener rassikringsanlegget på Havøysundvegen er et forbilledlig eksempel på hvordan en omsorgsfull og kreativ landskapsbehandling kan møte utfordringer til helårsdrift på veger med ekstreme klimautfordringer.
Vakre vegers pris 2014 Skjarvelandet (PDF)
Driftskontrakt Vestfold øst
Juryen mener utviklingen av driftskontrakten for Vestfold øst er et fremragende eksempel på hvordan samspillet mellom vegholder og driftsoperatør kan utvikles til stadig bedre resultater over tid.
Borgestadalléen i Skien
Den kontinuerlige skjøtselen av Borgestadalleen gjennom 90 år gjør at den nå framstår som både et verdifullt kulturminne og et monumentalt landskapselement heter det i juryens vurdering.
Hedrende omtale 2014 Driftskontakt Vestfold øst (PDF)
Bybanen i Bergen
For første gang på flere tiår har en by her til lands fått et nytt skinnegående kollektivtransportsystem som er bygget opp helt fra grunnen av. Bybanen er det største enkeltprosjektet i Bergensprogrammet; et spleiselag mellom stat, fylke, kommune og trafikanter i Bergen (bompenger).
Vakre vegers pris 2012 Bybanen i Bergen (PDF)
Lofotens fastlandsforbindelse
Målsettingen om å skape en ”lavmælt veg i et storslått landskap” har vært vellykket. De overordnede linjeføringene og metodikken knyttet til terrengbehandling og naturlige revegetering bør sette standard for framtidig håndtering av vegbygging i naturlandskap, heter det er i juryens vurdering av E10 Lofotens fastlandsforbindelse fase II.
Hedrende omtale 2012 Lofotens fastlandsforbindelse fase II (PDF)
Slemmestadveien, Vollen
- Fra å være et lite tettsted tungt belastet av gjennomgangstrafikk, har man med faglig forankring, estetisk sans og respekt for omgivelsene og stedets historie klart å gjenskape et idyllisk strandsted ved Oslofjorden, heter det i juryens vurdering av rv. 165 Slemmestadveien i Asker.
Vakre vegers pris 2008 Vollen (PDF)
Risøy bru, Haugesund
- Rehabiliteringen av rv. 47 Risøy bru i Haugesund sikrer dette monumentet for framtida – et byggverk som er ingeniørkunst av ypperste klasse og et identitetsskapende element for byen, mener juryen i sin begrunnelse.
Vakre vegers pris 2008 Risøy bru (PDF)
Nasjonale turistveger
Nasjonale turistveger byr på arkitektur som vekker nasjonal og internasjonal oppmerksomhet. Juryen er av den oppfatning at prosjektet er banebrytende.
Fv. 365 Bulandet - Værlandet, Askvoll, Sogn og Fjordane
Nedre Strandgate, Strandveien, Elveparken og Bragernestunnelen, Buskerud
Torget og bygatene i Drøbak
Riksveg 13 Lysefjordbrua, Rogaland
Delt pris mellom riksveg 5 Mannheller fergekai i Sogn og Fjordane og gang- og sykkelvei langs fylkesvei 382 ved Hafrsfjord i Rogaland
Vakre vegers pris 1997 Mannheller fergekai og fv. 382 langs Hafrsfjord (PDF)
Årnes i Åfjord kommune, Sør-Trøndelag
Rv. 735 Skarnsundbrua mellom Inderøy og Mosvik, Nord-Trøndelag
Vetrelidsalmenningen i Bergen, Hordaland
E39 Instefjord–Oppedal, Sogn og Fjordane
Miljøprioritert gjennomkjøring i Liknes sentrum, Vest-Agder
To fotgjengerunderganger i Stavanger sentrum (under E18), Rogaland
Vakre vegers pris 1990 Fotgjengerunderganger Stavanger (PDF)
Rundkjøringen Landstads Plass i Sandefjord, Vestfold
Riksveg 15: Parsellen Langevatn–Breidablikk av Strynefjellsvegen, Oppland