Nasjonal transportplan 2014-2023
Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen overleverte planforslaget til Nasjonal transportplan til Samferdselsdepartementet 29. februar 2012.
Dette var det faglige grunnlaget for stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan. Regjeringen la fram stortingsmeldingen 12. april 2013 (Regjeringen), som ble behandlet i Stortinget 18. juni 2013. Meldingen gjaldt fra 1. januar 2014 til 31. desember 2017.
Til grunn for planforslaget lå det et større utredningsarbeid som ble gjennomført av etatene og eksterne konsulenter. Rammen for arbeidet ble gitt i retningslinjer gitt av Samferdselsdepartementet (PDF). For å svare ut oppdragene ble det gjennomført et utredningsarbeid i to trinn: en utredningsfase og en planfase.
I den første fasen av utredningsarbeidet ble det gjennomført en rekke utredninger for å svare ut oppdraget gitt av Samferdselsdepartementet. Oppdragene ble beskrevet i mandater (PDF) som ble gitt til prosjektgrupper med deltakere fra relevante etater og aktører som KS og Miljødirektoratet. Anbefalingene fra utredningsgruppene ble tatt videre i en hovedrapport fra utredningsarbeidet. Det ble også gjennomført sektorvise utredninger, en større utredning om høyhastighetsbaner, og to utredninger om nordområdene.
I den andre fasen ble det utarbeidet et planforslag som grunnlag til Samferdselsdepartementets arbeid med stortingsmeldingen.
Planforslag
Sektorvise utredninger
Tverretatlige utredninger
Som en del av grunnlaget for utredningsfasen ble det utarbeidet en rekke hoved- og delnotater, i tillegg til eksterne rapporter.
Stamnettutredning Statens vegvesen
- Rute 1 - E6 Riksgrensen/Svinesund - Oslo med tilknytninger.pdf
- Rute 2a - E18 Riksgrensen/Ørje - Oslo.pdf
- Rute 2b - E16 Riksgrensen/Riksåsen - Hønefoss og RV 35 Hønefoss - Hokksund med tilknytninger.pdf
- Rute 3 - E18/E39 Oslo - Kristiansand - Stavanger med tilknytninger.pdf
- Rute 4a - E39 Stavanger - Bergen - Ålesund med tilknytninger.pdf
- Rute 4b - E39 Ålesund - Trondheim.pdf
- Rute 4c - Rv 9 Kristiansand - Haukeligrend og Rv 13/Rv 55 Jøsendal - Voss - Hella - Sogndal.pdf
- Rute 5a - E134 Drammen – Haugesund lufthavn med tilknytninger.pdf
- Rute 5b - Rv 7 Hønefoss - Bu og Rv 52 Gol - Borlaug.pdf
- Rute 5c - E16 Sandvika - Bergen med tilknytning.pdf
- Rute 6a - E6 Oslo – Trondheim med tilknytninger.pdf
- Rute 6b - Rv 3 Kolomoen - Ulsberg med tilknytning.pdf
- Rute 6c - Rv 15 Otta - Måløy.pdf
- Rute 6d - E136 Dombås – Ålesund med tilknytning.pdf
- Rute 7 - E6 Trondheim - Fauske med tilknytninger.pdf
- Rute 8a - E6 Fauske - Nordkjosbotn med tilknytninger.pdf
- Rute 8b - E6 Nordkjosbotn - Kirkenes med tilknytninger.pdf
- Stamnettutredning Statens vegvesen - Hvordan henger rutene sammen.pdf
Utredninger Avinor, kystverket og jernbane
Byområdene
Transportanalyser
Regional utvikling
Miljø og klima
Perspektivanalyse
Knutepunkter
Revisjon av målstruktur
Kapasitetsutfordringer i Osloregionen
Universell utforming
Tverretatlig strategi for forskning og utvikling
Ny infrastruktur i nord
Grunnlagsmateriale
- Utvikling av jernbanen i Oslo-navet.pdf
- Null drepte og null hardt skadde - Fra visjon mot virkelighet.pdf
- Nasjonal sykkelstrategi – Sats på sykkel.pdf
- Behov for økte midler til kollektivtransport i de ny største byområdene? TØI-rapport 1169/2011.pdf
- Kollektivtransport i fylkeskommunal regi. TØI-rapport 1197/2012.pdf
- Kartlegging av kostnader knyttet til forfall på fylkesveg.pdf
- Kartlegging av kostnader knyttet til forfall på riksveg.pdf
- Kvalitetssikring av anslag for drift og vedlikehold av riksveger. DNV-rapport.pdf
- Godstransport i korridorer. TØI-rapport 1195/2012.pdf