Her finner du gode eksempler på krysningssteder.
Gangfelt Foto: Knut Opeide
Miljøgate Andenes, fv. 82
Miljøgata gjennom Andenes langs fylkesveg 82 i Nordland er oppgradert til å bli et flott og attraktivt anlegg for alle brukere.
Prosjektet har en høy miljøprofil og det er lagt til rette for en «opprydding» av de trafikale forhold langs hovedgateløpet i sentrumsområdet. Forholdene for gående og syklende er bedret i form av utvidelse og oppgradering av fortau og sikring av fotgjengeroverganger.
Bilde 1 av 15:
Miljøgata framstår tydelig og lesbar. God plass, gode kontraster mellom kjøreareal, gangareal og omkringliggende omgivelser gjør det lett å orientere seg og finne vegen. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 2 av 15:
Det er brukt gode materialer i hele anlegget, som gir tydelige kontraster. Mørk asfalt i gangareal mot lys kantstein/storgatestein som rammer dette inn gjør anlegget ryddig og forutsigbart for gående.
Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 3 av 15:
Det er satt opp noen benker i etterkant. Benker er svært viktig, og kunne med fordel vært inkludert i prosjektet på en mer helhetlig måte. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 4 av 15:
Det er etablert svært gode overganger mellom ulike deler av anlegget og tilgrensende anlegg. Det er etablert trær og gress, noe som myker opp og øker kvaliteten på gata. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 5 av 15:
Gangareal er fint avgrenset med ledende elementer langs husfasader og mot vegbane. Det er lagt smale striper av lys storgatestein på tvers av fortauene ved de fleste utkjøringer, noe som øker oppmerksomheten til både gående og bilister på potensielle konfliktpunkter. (Foto: Ida Stenbråten Harildstad) Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 6 av 15:
Gode bredder, tydelig soneinndeling og bestandige materialer bør gjøre anlegget lett å drifte. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 7 av 15:
Gangfeltene over fv. 82 er bygget enten med nedramping til gangfelt eller opphøyde som her. Tilstøtende refuger rammer inn gangfeltene, de er etablert med materialer i god visuell kontrast til resten av anlegget, noe som bidrar til god synlighet og attraktivitet. Foto: Erik Haagensen
Bilde 8 av 15:
Anlegget oppleves som trygt, behagelig og er absolutt dimensjonert på de gåendes premisser. (Foto: Erik Haagensen)
Foto: Erik Haagensen
Bilde 9 av 15:
Det er lagt ressurser i både bestandige materialer og sammenhengende, helhetlige løsninger, noe som bidrar til god brukskvalitet for brukerne av anlegget. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 10 av 15:
De opphøyde gangfelt er godt universelt utformet, her er det valgt en kombinasjon av slipt storgatestein inn mot fortauet og lys granitt over gangfeltet. Selve krysningen kunne med fordel vært oppmerket med sebrastriper, for å gi enda tydeligere signaler for grupper som blinde, svaksynte og barn. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 11 av 15:
Andenes er kjent for sitt røde fyrtårn, og dette er brukt flott og bevisst i prosjektet gjennom oppsetting av tre røde signaturmaster med effektbelysning. Foto: Elin Holte Utnes
Bilde 12 av 15:
Anlegget er godt belyst, noe som fremmer bruk også i mørket. Foto: Erik Haagensen
Bilde 13 av 15:
Oppgraderingen gjør det mer attraktivt å ferdes her, gjennom hele døgnet.
Foto: Erik Haagensen
Bilde 14 av 15:
Gjennomført god belysning, med særlig oppmerksomhet på gangfeltene. Foto: Erik Haagensen
Bilde 15 av 15:
Gode materialer med tydelige kontraster, som er godt belyst, legger til rette for bruk hele døgnet. Foto: Erik Haagensen
Oppgraderte holdeplasser og gangfelt, Arendal
Dette eksempelet viser en strekningsvis oppgradering av bussholdeplasser og gangfelt langs fylkesveg 410 i Arendal. Utbedringen er gjennomført med lik standard for utforming over hele strekningen.
Bilde 1 av 7:
Trafikksikkerhetstiltak som gir god naturlig ledelinje, ved Saltrød senter. Foto: Foto: Astri Taklo
Bilde 2 av 7:
Holdeplass, Alvika. Leskur med utsyn og sykkelparkering. Taktile indikatorer i bestandig materiale. Disse burde vært lagt helt inn til leskuret for å sikre at stoppunktet blir oppdaget av blinde og svaksynte. Foto: Elisabeth Skuggevik
Bilde 3 av 7:
Holdeplass, primært brukt til avstigning og derfor uten leskur, Alvika. Gode naturlige ledende elementer frem til påstigning som er markert med taktil indikator. Foto: Elisabeth Skuggevik
Bilde 4 av 7:
Oppmerksomhetsindikatorer fra fasade til varselindikatorer ved gangfelt, Alvika. Lys grå granitt gir god taktil og visuell kontrast mot nylagt asfalt. Foto: Astri Taklo
Bilde 5 av 7:
Gjennomgående trafikkøy gir god fremkommelighet og gir enkel drift, ved Saltrød senter. Gode kanter hjelper blinde og svaksynte å ta ut retning over gangfeltet. Foto: Elisabeth Skuggevik
Bilde 6 av 7:
Holdeplass ved Saltrød senter. Leskur med utsyn og sykkelparkering. Taktil ledelinje i bestandig materiale, men denne burde vært lagt helt inn til leskuret for å sikre at den blir oppdaget av blinde- og svaksynte. Foto: Astri Taklo
Bilde 7 av 7:
Oppgradert gangfelt, Mørfjær øst. Varselsindikatorer foran gangfelt i god visuell og taktil kontrast. Gjennomgående trafikkøy gir god fremkommelighet og gir enkel drift. Foto: Astri Taklo
Strandgata Hamar, Hedmark
Strandgata i Hamar ble opprustet og åpnet i 2013. Det er nå lyst og tiltalende med brede fortau, tydelig soneinndeling og tilgjengelige inngangsparti ved butikker og kafeer.
Grøntområdet mellom bilveg og jernbane er bevart med gangveger, steder å hvile, god belysning og beplantning.
Bilde 1 av 9:
Gode materialer og helhetlig gjennomføring i hele Strandgata. Foto: Randi Øverland
Bilde 2 av 9:
Alle gangfeltene er likt utformet langs hele gata. Det er lagt ned energivennlig varme i fortauene, som gjør at gangarealene er tilgjengelige hele året. Foto: Randi Øverland
Bilde 3 av 9:
Materialene tar utgangspunkt i Hamars tradisjoner. De er bestandige og har god kvalitet med naturstein og taktile indikatorer i støpejern som markerer gangfelt.
Foto: Ida Harildstad
Bilde 4 av 9:
Gata er godt belyst, med ekstra belysning ved gangfeltene. Foto: Ida Harildstad
Bilde 5 av 9:
Gjennomgående god materialbruk både langs fortau og i parkareal. Gangfeltene godt synlige med tydelig belysning og markering. Naturlig ledende element fram til gangfelt.
Foto: Ida Harildstad
Bilde 6 av 9:
Parkarealet langs Strandgata er også rustet opp. Underlaget er fast grus og det er etablert sammenhengende ledende elementer mellom viktige målpunkt. Foto: Randi Øverland
Bilde 7 av 9:
Benker i parkareal, delvis med ryggstøtte. Foto: Ida Harildstad
Bilde 8 av 9:
Leskurene har benk med armlene, markerte stoppunkt, informasjonstavle og søppelkasse. Glassflatene kunne med fordel hatt sterkere kontrastmarkering. Foto: Ida Harildstad
Bilde 9 av 9:
Inngangspartier er opprustet til universell standard som en del av prosjektet. Dette er gjort i samarbeid med næringslivet. Her ses en rampe med tydelig kantmarkering som sikrer trinnfri atkomst til bygningen. Foto: Randi Øverland
Knutepunkt og miljøgate Innhavet, E6
Miljøgate Innhavet langs E6 i Nordland, med tilhørende knutepunkt, er totalt sett et flott, sammenhengende anlegg med godt overordnet visuelt inntrykk som bidrar til at det blir mer attraktivt å gå og sykle.
Bakgrunn for opprustningen var å gi et estetisk løft, gi sikrere forhold for gående og syklende med fortau og oversiktlige krysningspunkt over E6, og rundkjøring som fartsreduserende tiltak.
Bilde 1 av 9:
Leskuret er lett å se, romslig, og oppfyller krav til universell utforming. Holdeplassene mangler holdeplassnavn og ruteinformasjon. Taktile ledelinjer burde vært lagt i tråd med anbefalte løsninger. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 2 av 9:
Gode sittemuligheter og inn- og utsyn i leskuret. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 3 av 9:
Varierte muligheter for hvile, og tydelige kontraster. Det mangler imidlertid sikre og tilgjengelige gangforbindelser til plattformen. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 4 av 9:
Opparbeidet plass i forbindelse med knutepunktet. Denne er også mulig å komme til via grusveg med gode stigningsforhold. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 5 av 9:
Gjennomgående materialbruk og gjenkjennbare elementer, på et oversiktlig lite sted, gjør det enkelt å orientere seg og å finne viktige målepunkter på stedet. Det er gode stigningsforhold, brede fortau og tydelige møbleringssoner. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 6 av 9:
Miljøgata er svært godt opprustet med tanke på lesbarhet. Rød granitt mot sort asfalt er brukt gjennomgående i hele prosjektet. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 7 av 9:
Arealene er strammet opp, med gode kontraster mellom gangareal og veg/fortauskant. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 8 av 9:
Det er valgt å legge varselsindikatorheller foran gangfelt i lys betong. Dette gir disse tydelig visuell kontrast til øvrige gangarealer. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Bilde 9 av 9:
Naturlige ledende elementer er strategisk lagt for å sikre veifinning og orientering. Her vist ved overgang mellom asfalt og stein, samt gjerde. Gangfeltene er synlige og sikre. Foto: Ida Stenbråten Harildstad
Holdeplass og gangfelt Leirmoen Skien, rv. 36
Anlegget ved Leiremoen (riksveg 36) som er oppgradert består av to holdeplasser og ett gangfelt, og er en del av Metronettet i Grenland. Anlegget er oppgradert for å øke tilgjengeligheten til bussholdeplassene, å bedre trafikksikkerheten i krysningspunktet og å gjøre dette tilgjengelig for alle.
Bilde 1 av 11:
Detaljbilde av materialvalg på holdeplass. God visuell kontrast, bestandige materialer. Foto: Ida Harildstad
Bilde 2 av 11:
Holdeplass med leskur. Leskuret har utsyn og benk med armlene, samt avvikende belegg. Foto: Ida Harildstad
Bilde 3 av 11:
Detaljbilde av dekkekvalitet på holdeplass, som er svært god. Veggene i leskuret er av glass, som gir godt utsyn. Glassflatene har kontrastmarkering. Foto: Elisabeth Skuggevik
Bilde 4 av 11:
Veggene i leskuret er av glass, som gir godt utsyn. Glassflatene har kontrastmarkering. Det er fint at søppelkassa er plassert utenfor leskuret, den kunne gjerne vært snudd og plassert enda nærmere gangarealet. Foto: Ida Harildstad
Bilde 5 av 11:
Holdeplass uten leskur. Det er lagt mørke grå betongheller for å markere holdeplassen. God taktil og visuell kontrast. Foto: Foto: Ida Harildstad
Bilde 6 av 11:
Detaljbilde av dekkekvalitet og materialvalg på holdeplass. Foto: Ida Harildstad
Bilde 7 av 11:
Gangfelt med godt materialvalg som gir visuell og taktil kontrast. At lyse grå betongheller er lagt over hele gangfeltets bredde og trukket helt over gang- og sykkelvegen gjør at alle trafikantgrupper tidlig blir oppmerksom på at det skjer noe. Det er valgt bestandige materialer. (Foto: Ida Harildstad) Foto: Ida Harildstad
Bilde 8 av 11:
Detaljbilde av dekkekvalitet for å markere gangfelt. Taktile indikatorer i støpejern mot lyse grå betongheller er bestandig og gir god kontrast. Foto: Ida Harildstad
Bilde 9 av 11:
Detaljbilde av dekkekvalitet for å markere gangfelt. Foto: Ida Harildstad
Bilde 10 av 11:
Detaljbilde av dekkekvalitet for å markere gangfelt. Foto: Ida Harildstad
Bilde 11 av 11:
Intensivbelysning ved gangfelt, øker både trafikksikkerheten og bidrar til økt trygghet. (Foto: Ida Harildstad) Foto: Ida Harildstad
Gangfelt i signalregulert kryss Nenset Skien, rv. 36
Nenset-krysset er et stort signalregulert x-kryss langs riksveg 36 mellom Skien og Porsgrunn. Krysset har mange reisende, og flere viktige målepunkter har tilknytning til dette krysset.
Utløsende for oppgradering av krysset har vært å bedre fremkommeligheten for bussen langs en viktig busstrasé, å bedre trafikksikkerheten i krysningspunktene og å øke tilgjengeligheten på kryssområdet for alle brukergrupper.
Bilde 1 av 10:
De taktile indikatorene er lagt i god sammenheng med naturlige ledende elementer i gang- og sykkelvegene som fører til gangfeltene. Foto: Ida Harildstad
Bilde 2 av 10:
Lyse grå betongheller mot taktile indikatorer i støpejern gir god kontrast og gjør at alle trafikantgrupper tidlig blir oppmerksom på at det skjer noe. Foto: Ida Harildstad
Bilde 3 av 10:
Taktile indikatorer er lagt i god sammenheng med naturlige ledende elementer i gang- og sykkelvegene som fører til gangfeltene. (Foto: Gro Landverk Grave) Foto: Gro Landverk Grave
Bilde 4 av 10:
Gangfelt med godt materialvalg som gir visuell og taktil kontrast. De taktile indikatorene er lagt i god sammenheng med naturlige ledende elementer i gang- og sykkelvegene som fører til gangfeltene. (Foto: Gro Landverk Grave) Foto: Gro Landverk Grave
Bilde 5 av 10:
Den hevede kantsteinen rundt trafikklys, på trafikkøy og inn mot gangfeltet på motsatt side fungerer som et naturlig ledende element. (Foto: Ida Harildstad) Foto: Ida Harildstad
Bilde 6 av 10:
Detaljbilde av dekkekvalitet. Den hevede kantsteinen langs kanten mot gangfeltet gir blinde og svaksynte god hjelp til å ta ut riktig retning over gangfeltet. (Foto: Ida Harildstad) Foto: Ida Harildstad
Bilde 7 av 10:
Detaljbilde av dekkekvalitet. Den hevede kantsteinen langs kanten mot gangfeltet gir blinde og svaksynte god hjelp til å ta ut riktig retning over gangfeltet. (Foto: Ida Harildstad) Foto: Ida Harildstad
Bilde 8 av 10:
Detaljbilde fra trafikkøy. Varselsindikatorer i begge retninger, med god kontrast. Kantsteinen gir blinde og svaksynte god hjelp til å ta ut riktig retning over gangfeltet. Foto: Ida Harildstad
Bilde 9 av 10:
Detaljbilde fra valgt løsning på trafikkøy. Varselsindikatorer i begge retninger, med god taktil kontrast. Den hevede kantsteinen langs kanten mot gangfeltet gir blinde og svaksynte god hjelp til å ta ut riktig retning over gangfeltet. (Foto: Ida Harildstad) Foto: Ida Harildstad
Bilde 10 av 10:
Holdeplass med leskur. Leskuret har utsyn og benk med armlene, samt avvikende belegg så det er lett å oppdage hvor leskuret starter. Det er lagt mørke grå betongheller på holdeplassen for å markere denne. Lyse grå taktile indikatorer i betong gir god taktil og visuell kontrast. (Foto: Gro Landverk Grave) Foto: Gro Landverk Grave
Oppgradering av gangfelt i by, Sandefjord
Fra 2009 har universell utforming vært en naturlig del av trafikksikkerhetsutbedringene i sentrum av Sandefjord. Det er gjennomført tiltak på hovedveger inn mot sentrum og på gatenettet i sentrum.
Oppgraderingene har bidratt til bedre forhold for gående og syklende, og tiltakene er utført i henhold til prinsipper for universell utforming på en svært god måte.
Bilde 1 av 13:
Mørke grå betongheller over hele gangfeltets bredde gjør alle trafikantgrupper oppmerksomme på gangfeltet. Materialer med god kontrast. Foto: Ida Harildstad
Bilde 2 av 13:
Gangfelt med godt materialvalg gir god visuell og taktil kontrast. Mørke grå betongheller som er lagt over hele gangfeltets bredde og trukket helt over gang- og sykkelvegen gjør at alle trafikantgrupper tidlig blir oppmerksomme på at det skjer noe. Den hevede kantsteinen lang kanten mot gangfeltet gir blinde og svaksynte god hjelp til å ta ut riktig retning over gangfeltet. Foto: Ida Harildstad
Bilde 3 av 13:
Gangfelt med godt materialvalg gir god kontrast. Den hevede kantsteinen inn mot gangfeltet gir blinde og svaksynte god hjelp til å ta ut riktig retning over gangfeltet. Foto: Ida Harildstad
Bilde 4 av 13:
Detaljbilde fra gangfelt. Den hevede kantsteinen langs kanten mot gangfeltet gir blinde og svaksynte god hjelp til å ta ut riktig retning over gangfeltet. Foto: Ida Harildstad
Bilde 5 av 13:
Gangfelt med godt materialvalg gir god visuell og taktil kontrast. Mørke grå betongheller som er lagt over hele gangfeltets bredde og trukket helt over gang- og sykkelvegen gjør at alle trafikantgrupper tidlig blir oppmerksomme på at det skjer noe. De taktile indikatorene er lagt i god sammenheng med naturlige ledende elementer i gang- og sykkelvegene som fører til gangfeltene. (Foto: Ida Harildstad) Foto: Ida Harildstad
Bilde 6 av 13:
Gangfelt med godt materialvalg gir god visuell og taktil kontrast. Mørke grå betongheller som er lagt over hele gangfeltets bredde og trukket helt over gang- og sykkelvegen gjør at alle trafikantgrupper tidlig blir oppmerksomme på at det skjer noe. De taktile indikatorene er lagt i god sammenheng med naturlige ledende elementer i gang- og sykkelvegene som fører til gangfeltene. Foto: Ida Harildstad
Bilde 7 av 13:
Gangfelt med godt materialvalg gir god visuell og taktil kontrast. Mørke grå betongheller som er lagt over hele gangfeltets bredde og trukket helt over gang- og sykkelvegen gjør at alle trafikantgrupper tidlig blir oppmerksomme på at det skjer noe. De taktile indikatorene er lagt i god sammenheng med naturlige ledende elementer i gang- og sykkelvegene som fører til gangfeltene. Foto: Foto: Ida Harildstad
Bilde 8 av 13:
De taktile indikatorene er lagt i god sammenheng med naturlige ledende elementer som fører til gangfeltene. Foto: Ida Harildstad
Bilde 9 av 13:
Detaljbilde fra gangfelt. De taktile indikatorene er lagt i god sammenheng med naturlige ledende elementer i gang- og sykkelvegene som fører til gangfeltene. Foto: Ida Harildstad
Bilde 10 av 13:
Sammenhengende ledelinje. Oppmerksomhetsindikatorene starter i et åpent areal, og er derfor supplert med en rekke storgatestein fra fasade til de taktile indikatorene. Foto: Ida Harildstad
Bilde 11 av 13:
Sammenhengende ledelinje. Oppmerksomhetsindikatorene starter i et åpent areal, og er derfor supplert med en rekke storgatestein fra fasade til de taktile indikatorene. Foto: Ida Harildstad
Bilde 12 av 13:
Eksempel på hvordan er rekke med smågatestein kan fungere som ledende element for blinde og svaksynte. Avgrenser gangsone fra sykkelparkering. Foto: Ida Harildstad
Bilde 13 av 13:
Areal mellom to oppgraderte gangfelt. Gode materialer definerer gangsone med god kontrast. Trær og benker er plassert i møbleringssone, og benkene har rygg og armlene. Foto: Elisabeth Skuggevik