Artikkelen er over eitt år gammal, og innhaldet kan vere utdatert.

Revisjonen av veinormal N100 er oppdatert på nettet.

Revisjonen gjelder hovedveier med midtrekkverk, og endringene skal sikrer bedre utnyttelse av ressursene og mindre inngrep i natur og andre verdifulle arealer:

  • Der trafikksammensetningen, omgivelsene og veinettet rundt legger til rette for det, kan to- og trefelts vei med midtrekkverk bygges for trafikkmengder opp mot 15 000 biler i døgnet.
  • Det er innført strengere krav til bredde og forbikjøringsfelt med økende trafikk, for å ivareta framkommeligheten.
  • Det åpnes fortsatt for firefelts motorvei for trafikkmengder over 8 000 biler i døgnet.
  • Firefelts motorvei kan planlegges og bygges for lavere fartsgrense enn 110 km/t.
  • Skulderbredden på motorveien kan reduseres dersom en setter inn tiltak som sikrer at veien er minst like sikker som ved full skulderbredde.

 

Illustrasjonsfoto fra E6 Frya - Sjoa i Gudbrandsdalen. Foto: Knut Opeide