Nasjonalt tunnelforum blir arrangert 18. og 19. mars på Grand Hotel Terminus, Bergen. Arrangør er Statens vegvesen, Nye Veier AS og fylkeskommunene.

Hva er forutsetninger for selvredning når veg og bane samarbeider i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle? Hvordan godkjennes innovative, funksjonsorienterte nye løsninger? Dette er noen av temaene som er planlagt til  Nasjonalt tunnelforum 2025.

Vi skal også innom arbeidet med grønn plattform og innovasjon, erfaringer med ny veiledning for risikovurderinger av vegtunneler, nasjonal opplysningskampanje om tunnelsikkerhet og erfaringer med redningsrom.

Gruppeoppgaven dreier seg om forskriftskrav om midler til tunneldriften: Hvordan kan tunnelforvalter ivareta både trafikksikkerhet og trafikkflyt?

-Nasjonalt tunnelforum har blitt en viktig arena hvor hele tunnel-Norge kommer sammen og diskuterer tunnelsikkerhet, sier avdelingsdirektør for Konstruksjoner i Statens vegvesen Vegdirektoratet, Ing-Cristine Ericson. Hun legger stor vekt på at programmet er allsidig og appellerer til et mangfold av deltakere.

Deltakere

Deltakere er tunneleiere, byggeledere, VTS-ledere/operatører, prosjektledere, sikkerhetskontrollører, brannvernledere, leverandører, entreprenører, akademia, og representanter fra DSB, Vegtilsynet og Samferdselsdepartementet.

Påmelding

Det er viktig å melde seg på så snart som mulig for å få en oversikt over belegg og kapasitet til hotellet. Påmeldingsfrist er 15. januar 2025.

Foreløpig program

18. mars kl. 10:00 til 19. mars kl. 15:00.  Flere detaljer kommer.

  • Aktuelt fra vegeier
    Statens vegvesen, fylkeskommuner og Nye Veier AS
  • Tolkning av regelverk, godkjenning av tunneler og periodiske inspeksjoner
    Hva er nytt?
  • Ny veiledning for risikovurderinger av vegtunneler
    Erfaringer så langt
  • Fellesprosjektet Arna – Stanghelle
    Forutsetninger for selvredning når veg og bane samarbeider
  • Gruppeoppgave
    Tunnelsikkerhetsforskriftene og krav om midler til tunneldriften
    Hvordan kan tunnelforvalter ivareta både trafikksikkerhet og trafikkflyt?
  • Grønn plattform og innovasjon
    Statens vegvesen og Nye Veier AS – bransjedrevet innovasjon, hva skal piloteres?
    Vurdering av ny og utradisjonell teknologi
  • Selvredning og beslutningstaking under stress
    Nasjonal opplysningskampanje om tunnelsikkerhet skal gjennomføres i 2025. Hva er status?
    Hva skal til for at vi agerer ved en hendelse i tunnel? Menneskets orienteringsevne med forankring i kognitive kart
  • Akademisk kvarter
    Trender på forskning innen tunnelsikkerhet
    Samspillet mellom akademia og beste praksis
  • Nytt nødnett i 2028?
    DSB informerer om nytt teknologiskifte
  • Tunnelsikkerhet
    Hvordan kan tunnelforvalter samarbeide med nødetatene? Eksempler fra ulike, lokale brannvesen
    Status på FoU-prosjektene med redningsrom i fv. 457 Flekkerøytunnelen og fv. 714 Frøyatunnelen
  • Navet under en hendelse - den 4. nødetat
    VTS – utfordringer i hverdagen