Nasjonalt tunnelforum blir arrangert 18. og 19. mars på Grand Hotel Terminus, Bergen. Arrangør er Statens vegvesen, Nye Veier AS og fylkeskommunene.

Hva er forutsetninger for selvredning når veg og bane samarbeider i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle? Hvordan godkjennes innovative, funksjonsorienterte nye løsninger? Dette er noen av temaene som er planlagt til  Nasjonalt tunnelforum 2025.

Vi skal også innom arbeidet med grønn plattform og innovasjon, erfaringer med ny veiledning for risikovurderinger av vegtunneler, nasjonal opplysningskampanje om tunnelsikkerhet og erfaringer med redningsrom.

Gruppeoppgaven dreier seg om forskriftskrav om midler til tunneldriften: Hvordan kan tunnelforvalter ivareta både trafikksikkerhet og trafikkflyt?

-Nasjonalt tunnelforum har blitt en viktig arena hvor hele tunnel-Norge kommer sammen og diskuterer tunnelsikkerhet, sier avdelingsdirektør for Konstruksjoner i Statens vegvesen Vegdirektoratet, Ing-Cristine Ericson. Hun legger stor vekt på at programmet er allsidig og appellerer til et mangfold av deltakere.

Deltakere

Deltakere er tunneleiere, byggeledere, VTS-ledere/operatører, prosjektledere, sikkerhetskontrollører, brannvernledere, leverandører, entreprenører, akademia, og representanter fra DSB, Vegtilsynet og Samferdselsdepartementet.

Påmelding

Det er viktig å melde seg på så snart som mulig for å få en oversikt over belegg og kapasitet til hotellet. Påmeldingsfrist er 15. januar 2025.

Program

18. mars

Klokkeslett   Innlegg
09.15-10.00  Registrering
10.00-10.15 Velkommen – innledning
10.15-11.00 Aktuelt fra Vegdirektoratet; godkjenning, inspeksjoner, tolkning av regelverk, veiledning for risikovurdering av vegtunneler
11.00-11.20 Aktuelt fra Statens vegvesen
11.20-11.40 Pause
11.40-12.00  Aktuelt fra Nye Veier AS
12.00-12.20  Aktuelt fra fylkeskommunene
12.20-13.00 Innovasjon, grønn plattform og regelverket. Vurdering av ny og utradisjonell teknologi
13.00-14.00  Lunsj
14.00-14.45 Selvredning og beslutningstaking under stress. Hva skal til for at vi agerer ved en hendelse i tunnel? Menneskets orienteringsevne med forankring i kognitive kart (Dagfinn Moe, SINTEF)
14.45-15.00 Nasjonal opplysningskampanje om tunnelsikkerhet (Kjetil Rød, Vegdirektoratet)
15.00-15.20 Pause
15.20-16.30

Sprinkler og redningsrom i et evakuerings- og samfunnsøkonomisk perspektiv. Kost-nytte betraktninger i høytrafikkerte vs. lavtrafikkerte tunneler (Ulf Lundström, Trafikverket i Sverige).

-Diskusjon

16.30-16.50 Pause
16.50-17.30 Status på FoU-prosjekter med redningsrom i fv. 457 Flekkerøytunnelen og fv. 714 Frøyatunnelen (Jan Øyvind Pedersen, Agder fk. og Terje Sundfær, Trøndelag fk.)
17.30-18.15 Nytt nødnett – når kommer det og hva innebærer det? DSB informerer om teknologiskifte
18.15-18.30 Oppsummering
19.30 Middag

19. mars

Klokkeslett   Innlegg
08.30-09.15 Fellesprosjektet Arna – Stanghelle. Forutsetninger for selvredning når veg og bane samarbeider (prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad, Statens vegvesen)
09.15-10.45 

Tunnelsikkerhetsforskriftene og krav om midler til tunneldriften. Hvordan kan tunnelforvalter ivareta både trafikksikkerhet og trafikkflyt? (Kenneth Lyngsgård, Statens vegvesen)

-Gruppeoppgave

10.45-11.15 Pause/utsjekk
11.15-12.30 Transport av farlig gods - innhenting av data med mulighet for sanntidsinformasjon (Bjørn Wang, Statens vegvesen)
12.30-13.00 Oppsummering og avslutning
13.00-14.00  Lunsj og hjemreise