Tunnelsikkerhetsforskriftene stiller krav til overvåkingssystemer for visse vegtunneler med ventilasjonsanlegg.

Tunnelsikkerhetsforskriftene (TSF/TSFF) stiller krav til overvåkingssystemer for visse tunneler. Systemene skal ut fra tunnelens lengde, trafikkmengde og eventuelle særtrekk overvåke uønskede hendelser i tunnelen for å sikre trafikantenes mulighet til å reagere og evakuere.

Systemene skal også sikre at de nødvendige prosedyrer raskt blir iverksatt for å minimere konsekvensene av en hendelse som kan sette menneskeliv, miljøet og tunnelanlegg i fare.

Krav til overvåkingssystemer bestemmes i første omgang av om tunnelen etter TSF/TSFF vedlegg 1 pkt. 2.13.1 har krav til kontrollsentral.

Vedlegg 1, punkt 2.14.1

2.14.1. Videoovervåkingssystemer og et system som automatisk kan oppdage hendelser i trafikken som kjøretøy som stanser og/eller brann, skal være montert i alle tunneler som er utstyrt med kontrollsentral.

Bestemmelsen viser til tunneler med krav til kontrollsentral iht. pkt. 2.13.1. Dette er tunneler som både er lengre enn 3 km og har et trafikkvolum større enn 2000 kjøretøyer pr. kjørefelt.

For å ivareta dette kravet må det installeres både system for kameraovervåking og system som automatisk oppdager hendelser.

System som automatisk oppdager hendelser i trafikken, skal som minimum kunne detektere ett av følgende punkter:

  • stanset kjøretøy
  • brann

Vedlegg 1, punkt 2.14.2

2.14.2. Det skal være montert automatiske branndeteksjonssystemer i alle tunneler som ikke har kontrollsentral, når driften av mekanisk ventilasjon for røykkontroll er forskjellig fra den automatiske driften av ventilasjon for kontroll med forurensende stoffer.

Bestemmelsen gjelder for tunneler uten krav til kontrollsentral iht. pkt. 2.13.1. Dette er tunneler som er kortere enn 3 km og/eller har et trafikkvolum under 2000 kjøretøyer pr. kjørefelt, med et mekanisk ventilasjonsanlegg der brann- og driftsventilasjonen styres forskjellig. Med forskjellig drift av brann- og driftsventilasjon menes det at retningen på brannventilasjonen kan avvike fra retningen på driftsventilasjonen.

Det er krav til automatisk branndeteksjon i tunneler med fast brannventilasjonsretning, der ventilasjonsretningen kan være forskjellig fra retningen på driftsventilasjonen. Dette gjelder uavhengig av om en kontrollsentral har mulighet til å styre ventilasjonsanlegget eller ikke.

For tunneler der kontrollsentralen ikke har mulighet til å styre ventilasjonsanlegget, er det i tillegg krav til branndeteksjon dersom driftsventilasjonen styres automatisk på bakgrunn av luftkvalitetsmålere i tunnelen.

Punkt 2.14.2 kan ivaretas ved enten å oppfylle system etter punkt 2.14.1 eller med kun system for automatisk branndeteksjon.

Skjematisk fremstilling av hvilke tunneler som har krav til overvåkingssystem. Tunneler uten ventilasjonsanlegg har ikke krav til branndeteksjon.
Spm. 1 - Tunnellengde over 3000 m og større trafikkvolum enn 2.000 kjøretøy per kjørefelt (iht. 2.13.1), med drift- og brannventilasjon?
Hvis Ja: Krav til video-overvåkning og automatisk hendelses-deteksjon som stanset kjøretøy og/eller brann iht. 2.14.1
Hvis nei: Er tunnelen tilkoplet kontrollsentral, som har mulighet til å styre ventilasjons-anlegget?
Hvis ja: Har tunnelen fast ventilasjonsretning ved brann?
Hvis ja: Kan retningen på brannventilasjonen avvike fra retningen på den mekaniske driftsventilasjonen: 
Hvis ja: Krav til automatisk branndeteksjon iht.2 14.2
Hvis nei: Ikke krav til automatisk branndeteksjon
Hvis nei: Ikke krav til automatisk branndeteksjon
Figur: Skjematisk fremstilling av hvilke tunneler som har krav til overvåkingssystem. Tunneler uten ventilasjonsanlegg har ikke krav til branndeteksjon. Illustrasjon: Statens vegvesen

Formål og funksjon til automatisk branndeteksjon

Automatisk branndeteksjon gir mulighet til å oppdage brann raskt for å iverksette stenging, varsling og oppstart av brannventilasjon tidlig i hendelsesforløpet. Dette kan være avgjørende for å ivareta røykkontroll og gi forutsigbare evakueringsforhold.

Når en brann starter vil trafikanter sannsynligvis starte evakuering bort fra røyken, altså mot trekkretningen. Dersom brannventilasjonen har en forhåndsdefinert retning er det avgjørende at denne forhåndsdefinerte retningen etableres så raskt som mulig.

Automatisk branndeteksjon har også en viktig funksjon i tunneler der kontrollsentralen ikke har mulighet til å styre ventilasjonsanlegget, ved at stenging, varsling og igangsetting av brannventilasjon igangsettes på respons fra deteksjonssystemet. Formålet med automatisk branndeteksjon er da blant annet å redusere/stoppe driftsventilasjonen for å begrense røykspredningen i tunnelen i en tidlig fase.

Dersom brannventilasjonen startes med samme retning som driftsventilasjonen i tunnelen, vil det ikke være like kritisk å igangsette brannventilasjonen tidlig i brannforløpet. Dersom kontrollsentralen i tillegg har mulighet til å styre ventilasjonsanlegget vil det da ikke være behov for automatisk branndeteksjon.

Merk at det likevel kan være krav til overvåkingssystem som et resultat av risikoanalysen basert på tunnelens særtrekk.

Sentrale begrep knyttet til denne avklaringen

Driftsventilasjon: Mekanisk ventilasjonssystem for kontroll med forurensende stoffer ved normale trafikkforhold. Driftsventilasjonen styres automatisk på bakgrunn av luftkvalitetsmålere i tunnelen.

Brannventilasjon: Mekanisk ventilasjonssystem for kontroll med røyk i tilfelle brann. Ventilasjonsanlegget er definert som brannventilasjon dersom det har funksjon i beredskapsplanen ved brann.

Naturlig trekk: Trekkretning/hastighet som oppstår i tunnelen av klimatiske forhold og stempeleffekt fra trafikken, når ventilasjonsanlegget ikke er aktivert.

Kontrollsentral: Vegtrafikksentralene (VTS).

Praktiske implikasjoner

Tunnelsikkerhetsforskriften angir ikke krav til hvilke konkrete parametere et automatisk branndeteksjonssystem skal håndtere. For den praktiske håndteringen angir vi her noen foreløpige veiledende verdier, blant annet basert på litteratur fra PIARC.

  • Branndeteksjonssystemet bør kunne detektere en branneffekt på 1,5 MW innen 90 sekunder ved ventilasjonshastighet opptil 3 m/s[1].
  • Deteksjonssystemet skal tilkobles nødstrøm. Vegnormal N500 Vegtunneler stiller krav som skal følges ved bygging av nye tunneler. Bestemmelser om sikkerhetssystemer som tilknyttes nødstrømsforsyning er gitt i vegnormal N500-2024, punkt 5.3.2 Nødstrømsystem. De samme kravene kan ansees som anbefalinger for eksisterende tunneler.

Robustheten til det automatiske branndeteksjonssystemet er viktig slik at man unngår feilalarmer. Når tunnelen er tilkoblet kontrollsentral skal alarm gå til kontrollsentralen ved deteksjon av brann.

Tunnelgodkjenning

Ved tunnelgodkjenning hos Vegdirektoratet vil systemer med egenskapene nevnt over legges til grunn i saksbehandlingen.  Ved valg av andre løsninger må det dokumenteres at systemet har tilsvarende eller bedre funksjonalitet enn egenskapene beskrevet over.

Vegdirektoratet, november 2024

[1] Funksjonskravet til branndeteksjonssystemet er basert på krav i Østerrikes regelverk for veg (RVS), for branndeteksjon ved lav ventilasjonshastighet.