Innsamling av bilens faktiske drivstofforbruk ved EU-kontroll
Fra og med 1. januar 2025 skal data om nyere bilers faktiske drivstofforbruk, såkalte OBFCM-data, leses av ved EU-kontroll.
Hva er OBFCM-data?
OBFCM-data er informasjon om den enkelte bilens faktiske drivstofforbruk i bilens levetid, samt bilens kilometerstand og understellsnummer. For ladbare hybridbiler er det i tillegg data knyttet til forbruk og kjørelengde der bilens elektriske del er benyttet.
OBFCM er en forkortelse for On-Board Fuel Consumption Monitoring som er det engelske navnet på enheten som har informasjon drivstofforbruk i bilen.
Hvilke biler blir lest av?
Det skal avleses data for person- og varebiler som benytter fossilt drivstoff og som er registrert første gang fra og med 1. januar 2021. Elbiler blir ikke avlest.
Hvis du ønsker å få kopi av avleste OBFCM-data for din bil, kan du gi verkstedet beskjed om dette før EU-kontrollen gjennomføres.
Hvorfor samles det inn OBFCM-data?
Gjennom statistikkgrunnlaget som samles inn skal EU identifisere forskjeller mellom bilenes virkelige drivstofforbruk og tilsvarende opplysninger om bilenes forbruk i typegodkjenningene, og hvordan dette utvikles over tid. Dette er en form for markedstilsyn med krav rettet mot bilfabrikantene. EU-kommisjonen gjør dette for å undersøke hvordan fabrikantene ligger an i å nå sine reduksjonsmål og også dele informasjon om sine funn.
Fabrikantene har krav om å nå ulike mål for reduksjon av CO2-utslipp som er stilt til nye person- og varebiler registrert i Europa. EU-kommisjonen er derfor avhengig av statistikkgrunnlag på faktisk drivstofforbruk gjennom overvåkning og rapportering av data fra nye person- og varebiler for å kunne følge med på hvordan fabrikantene ligger an i å nå sine reduksjonsmål.
Hvert år vil EU offentliggjøre anonymiserte og sammenstilte datasett per bilfabrikant.
Innsamlingen av OBFCM-data ved periodisk kontroll er bestemt gjennom EU-forordning (EU)2021/392.
Vil du reservere deg fra avlesning?
Hvis du ikke ønsker at OBFCM-data skal samles inn om din bil, informerer du verkstedet som skal utføre kontrollen om dette før EU-kontrollen gjennomføres.
Verkstedet som skal utføre EU-kontrollen er ansvarlig for å opplyse om retten til å reservere seg fra innsamlingen av OBFCM-data. Verkstedet er også ansvarlig for at dataene ikke leses av når eier eller den som leverer bilen til kontroll reserverer seg fra det.
Mer om lagring og sletting av OBFCM-data
Verkstedene, deres leverandører av diagnoseutstyr og involverte dataleverandører kan bare lagre OBFCM-data frem til disse er oversendt og mottatt av Statens vegvesen. Verkstedene og involverte leverandører kan ikke bruke dataene utover dette formålet. Det vil si at når dataene er oversendt og mottatt av Statens vegvesen, skal de slettes hos verkstedet og leverandørene.
Hvis du som bileier eller den som leverte bilen til EU-kontroll ønsker å se OBFCM-data som er avlest fra bilen, kan dataene vises på faktura for EU-kontrollen, eller liknende.
Statens vegvesen kan bare lagre OBFCM-data inntil de er rapportert til EU-kommisjonen. Vi behandler OBFCM-data i tråd med vår personvernerklæring.
EU-kommisjonen kan lagre dataene i inntil 20 år, som grunnlag for statistikk. Deres formål med statistikken er å følge opp bilfabrikantene og forskjeller i bilenes faktisk drivstofforbruk og tilsvarende typegodskjenningsverdier over tid.